Serverkrav!!
Fra : S@ndman

Dato : 07-09-01 23:09

Hejsa,

Jeg har adsl og vil gerne køre en server og så have 2 klienter koblet på,
hvad er min. kravene til en server..??

S@ndman

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-09-01 00:29

"S@ndman" <sandman@ofir.dk> wrote in message
> Hejsa,
>
> Jeg har adsl og vil gerne køre en server og så have 2 klienter koblet på,
> hvad er min. kravene til en server..??

Eh det kommer helt an på hvad skal lave? , hvilket os?
Der er lige for mange ubekendte her ;)

/Dennis

Fra : S@ndman

Dato : 08-09-01 10:15

Hejsa,

> Eh det kommer helt an på hvad skal lave? , hvilket os?
> Der er lige for mange ubekendte her ;)
>
> /Dennis

Det skal være en win2k advanced, den skal bare stå som ftp-server, så den
skal ikke være så vild.

Hvis du skal vide mere, så spørg specifikt...

S@ndman

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 08-09-01 11:18

> Det skal være en win2k advanced, den skal bare stå som ftp-server, så den
> skal ikke være så vild.

Hvis den bare skal stå som FTP-server og ikke som domain controller, så snak
med din lokale Linux nørd.

Fordelene ved det er bl. a. at Linux FTP- og fil-server kan køre på en
gammel 166MHz med 32RAM uden problemer. For at få det samme i Window 2000
Adv. Server, skal du have en 500MHz CPU (mindst) og >128MB RAM. Her bliver
fordelen desuden, at en gammel 166MHz ikke larmer nær så meget og bruger
ikke nær så meget strøm som en nyere PC og derfor kan den stå tændt hele
døgnet i soveværelset, og du vil ikke bemærke den.

Det er neget jeg selv går og skal have gang i, så du må gerne skrive til
mig, når du har fundet ud af et eller andet.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-09-01 11:49

In article <9ncnpf$2p0v$1@news.cybercity.dk>, S@ndman wrote:
> Det skal være en win2k advanced, den skal bare stå som ftp-server, så den
> skal ikke være så vild.

Hvorfor så købe Win2k Advanced server ? W2k server er rigeligt.
Derudover vil jeg anbefale Linux til serverbrug, medmindre der skal
køre nogle programmer på den som ikke kører under Linux.

Jeg fatter heller ikke hvorfor alle disse hersens Warez folk tror
at advanced server er bedre end den almindelige. Det er den ikke.

Fra : S@ndman

Dato : 08-09-01 13:04

> [...]
>
> Jeg fatter heller ikke hvorfor alle disse hersens Warez folk tror
> at advanced server er bedre end den almindelige. Det er den ikke.

Er det ikke meget svært at sætte en linux-server op, kan man hente
programmet gratis på nettet eller hvad koster det...??

S@ndman

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-09-01 15:49

In article <9nd1na$ibq$1@news.cybercity.dk>, S@ndman wrote:

> Er det ikke meget svært at sætte en linux-server op, kan man hente
> programmet gratis på nettet eller hvad koster det...??

Mandrake Linux er lige så let at sætte op som Windows. Det
kan hentes på nettet. Jeg anbefaler at du napper seneste beta
version fra f.eks.:
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/mandrake-iso/i586

Der er 2 CD'ere, Kun den første er strengt nødvendigt.

Fra : S@ndman

Dato : 10-09-01 08:33

> [...]
> ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/mandrake-iso/i586
>
> Der er 2 CD'ere, Kun den første er strengt nødvendigt.

Jeg har ikke helt styr på de forskellige versioner af linux, kan nogen give
mig et overblik. Jeg vil gerne vide hvilke som kan bruges til servere
osv...???

S@ndman

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-09-01 15:11

> Jeg har ikke helt styr på de forskellige versioner af linux, kan nogen
give
> mig et overblik. Jeg vil gerne vide hvilke som kan bruges til servere
> osv...???

Det kan de alle sammen..
Nogen er bare lettere at gå til end andre..
/Dennis

Fra : S@ndman

Dato : 10-09-01 21:25

> [...]
> ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/mandrake-iso/i586
>
> Der er 2 CD'ere, Kun den første er strengt nødvendigt.

Hvis man har hentet de 2 cd'er, ligger der så boot på cd 1 eller hvordan
klarer jeg den..???

S@ndman

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-09-01 22:13

In article <9nj7qe$1i1d$1@news.cybercity.dk>, S@ndman wrote:

> Hvis man har hentet de 2 cd'er, ligger der så boot på cd 1 eller hvordan
> klarer jeg den..???

Yeps. Og hvis du ikke vil ompartitionere, så kan du lave
en virtuel disk som en stor fil på en FAT partition.

Fra : Lasse Bodilsen

Dato : 08-09-01 14:54

On Sat, 8 Sep 2001 10:49:18 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk (Povl
H. Pedersen) wrote:

> [...]
>
>Jeg fatter heller ikke hvorfor alle disse hersens Warez folk tror
>at advanced server er bedre end den almindelige. Det er den ikke.

hvorfor i det hele taget bruge en W2k server, hvis den bare skal stå
som FTP. en almindelig W2k PRO med f.eks. G6 ftp server, er rigeligt
til den slags. (kører jeg selv med)

Lasse Bodilsen <-> Sca@BodyCount.dk
A1260@50/BPPC@240/BVPPC/64mb/2gig/Os3.9
Tbird900/GeForceDDR/128mb/47gig/WinXP

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-09-01 15:43

In article <8j8kptkh8b35en2ptidls8nqo9t7dvjg6i@4ax.com>, Lasse Bodilsen wrote:
> hvorfor i det hele taget bruge en W2k server, hvis den bare skal stå
> som FTP. en almindelig W2k PRO med f.eks. G6 ftp server, er rigeligt
> til den slags. (kører jeg selv med)

FOrdi du ikke lovligt må have mere end 5 klienter på den. Sådan er
W2k licensbetingelserne. Det samme med den indbyggede webserver så
vidt jeg husker.

Fra : S@ndman

Dato : 10-09-01 11:21

> [...]
> til den slags. (kører jeg selv med)
>
> Det er fordi jeg vil eksperimentere med Linux og opsættelse deraf. Jeg vil
have en pc stående i en kælder og bruge den som server og så have mine 2
win2k maskiner koblet op i mod den. Er det svært at sætte op med rettigheder
osv..???

S@ndman

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-09-01 15:12

> have en pc stående i en kælder og bruge den som server og så have mine 2
> win2k maskiner koblet op i mod den. Er det svært at sætte op med
rettigheder
> osv..???

Koblet op imod?
Hvad mener du? , med Domain Controller osv?
Isåfald kan det lade sig gøre med samba..

/Dennis

Fra : S@ndman

Dato : 10-09-01 16:02

> [...]
> Isåfald kan det lade sig gøre med samba..
>
> /Dennis
>
> Nope, ingen domaincontroller, den skal bare fungere som server.

Det skal være mine 2 win2k pc´er som skal kobles op imod linux-serveren.

På sigt som:

newsserver, ftp og måske cs.....

S@ndman