Skift til DHCP vha. Pump
Fra : Jesper Petersen

Dato : 07-09-01 20:52

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at skifte til DHCP istedet for statisk ip. Er
det muligt at gøre så jeg, uden at ændre noget fra gang til gang, kan
få min computer til at virke på hhv. det LAN jeg er på på kollegiet og
på universitetet?

Af en eller anden grund er det ikke alle DHCP-klienter der virker på
LAN'et på kollegiet (fordi serveren ikke er helt up-to-date eller
sådan noget), så jeg skal gerne bruge Pump til det, men ved ikke
hvordan.

Følgende er min /etc/network/interfaces fil, jeg går ud fra at jeg
skal udkommentere de sidste linier efter linien med "static" og ændre
"static" til "DHCP" - eller hvad? Og hvordan sikrer jeg så, at det er
Pump der bliver brugt?

# The loopback interface
# automatically added when upgrading
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian installation
# (network, broadcast and gateway are optional)
# automatically added when upgrading

auto eth0
iface eth0 inet static
   address 192.168.65.114
   netmask 255.255.255.0
   network 192.168.65.0
   broadcast 192.168.65.255
   gateway 192.168.65.1

Er det iøvrigt nødvendigt at have en /etc/pump.conf?

Jeg ved godt mine spørgsmål virker lidt hjælpeløse, men jeg kan ikke
finde noget fornuftigt om det på nettet - håber på lidt hjælp
alligevel.

Mvh.
Jesper (kører Debian Woody)

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-09-01 10:46

Jesper Petersen wrote:

> [...]
> skal udkommentere de sidste linier efter linien med "static" og ændre
> "static" til "DHCP" - eller hvad? Og hvordan sikrer jeg så, at det er

Jeg mener at debian automatisk bruger pump - men jeg er ikke 100%
sikker, for jeg har kun kørt debian med statiske IP-adresser...

> [...]
>
> # The first network card - this entry was created during the Debian
> # installation (network, broadcast and gateway are optional)

Meget fint til statisk - men skal den være dynamisk skal du have noget
i stil med:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Og så skulle det vist virke.

> Er det iøvrigt nødvendigt at have en /etc/pump.conf?

Nej. Det eneste pump ikke fatter er at sætte domænenavnet korrekt i
/etc/resolv.conf, så skal du have sat det rigtigt, skal du have en

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Is it safe?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-09-01 16:48

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Jeg mener at debian automatisk bruger pump

Pump er vist en RedHat-ting, så vidt jeg husker. Jeg har kørt dhcpcd
på Debian i ca. 1½ år nu og det har fungeret uden problemer, men om
dhcpcd er default DHCP-klient på Debian ved jeg ikke.

// Klaus

Fra : Jesper Petersen

Dato : 09-09-01 17:30

Klaus> Pump er vist en RedHat-ting, så vidt jeg husker. Jeg har kørt dhcpcd
Klaus> på Debian i ca. 1½ år nu og det har fungeret uden problemer, men om
Klaus> dhcpcd er default DHCP-klient på Debian ved jeg ikke.

Jeg kiggede på google og fandt en anden som også mener at Pump er
default i Debian, men jeg ved ikke hvordan man kan afgøre det. Dog
undrede det mig at Pump var på mit system uden jeg havde bedt om det,
men regnede med at den var blandt pakkerne, som blev installeret
(ca. 140 MB) da jeg kørte dselect uden at vælge noget for at få nogle
grundlæggende pakker.

Findes dhcpcd som .deb pakke? Jeg har ikke meget held med apt-get og
kan heller ikke finde den på nettet.

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-01 18:10

On 09 Sep 2001 18:30:08 +0200, Jesper Petersen wrote:

> Findes dhcpcd som .deb pakke? Jeg har ikke meget held med apt-get og
> kan heller ikke finde den på nettet.

Den findes i stable:

http://packages.debian.org/stable/net/dhcpcd.html

Der er også en der hedder dhcp-client:

http://packages.debian.org/testing/net/dhcp-client.html
http://packages.debian.org/unstable/net/dhcp-client.html

pump er med i dem alle:

http://packages.debian.org/stable/net/pump.html
http://packages.debian.org/testing/base/pump.html
http://packages.debian.org/unstable/base/pump.html

Mvh.

--
"Some are born to sweet delight Adam Sjøgren
Some are born to endless night" asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Petersen

Dato : 09-09-01 19:16

Adam> Den findes i stable:
^^^^^^
Ahh, så var det derfor

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-09-01 18:36

Jesper Petersen skrev:

> Findes dhcpcd som .deb pakke? Jeg har ikke meget held med apt-get

Underligt - jeg har fået min ind v.hj.af en "apt-get install dhcpcd".

// Klaus

Fra : Jesper Petersen

Dato : 09-09-01 19:20

Klaus> Underligt - jeg har fået min ind v.hj.af en "apt-get install dhcpcd".

(efter at have læst Adam Sjøgrens indlæg)
Det er åbenbart fordi den endnu ikke er i Woody

Prøvede lige hurtigt med den fra stable, men heller ikke det kunne jeg
få til at virke Fik ovenikøbet en kernel panic efter en
reboot... så den røg ud igen.

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Jesper Petersen

Dato : 09-09-01 19:30

Jesper> få til at virke Fik ovenikøbet en kernel panic efter en
Jesper> reboot... så den røg ud igen.

Selvfølgelig ikke pga. dhcpcd - jeg dummede mig bare...

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Jesper Petersen

Dato : 09-09-01 17:14

Rasmus> Meget fint til statisk - men skal den være dynamisk skal du have noget
Rasmus> i stil med:

Rasmus> auto eth0
Rasmus> iface eth0 inet dhcp

Jeg har nu prøvet med nedenstående (ved ikke om det med loopback har
noget at sige), men uden held.

# The loopback interface
# automatically added when upgrading
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Rasmus> Nej. Det eneste pump ikke fatter er at sætte domænenavnet korrekt i
Rasmus> /etc/resolv.conf, så skal du have sat det rigtigt, skal du have en
Rasmus> pump.conf.

Kan det på nogen måde være årsagen til at det ikke virker?

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.