Installering af IBM gxp60 sammen med ASUS ~
Fra : Mike Nørskov

Dato : 07-09-01 20:38

Hej NG,

Er der nogen af jer der har haft problemer med at få en IBM gxp60 hdd til at
virke sammen med et ASUS P2B bundkort?

Jeg har i dag modtaget en ny hdd men kan ik få den til at virke.
Bios kan ikke finde den og bruger meget langt tid før den kommer med at der
ik er noget på den plads.

Jeg har prøvet alle pladser med kablerne og jumpere.

/Mike

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-09-01 21:09

On Fri, 7 Sep 2001 21:38:14 +0200, "Mike Nørskov" <Mike@opelpower.dk>
wrote:

> [...]

>Jeg har i dag modtaget en ny hdd men kan ik få den til at virke.
>Bios kan ikke finde den og bruger meget langt tid før den kommer med at der

Hvis den er over 32 MB, så skal du bruge nyeste BIOS, se her:

http://www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/bios/faq076_32gb_ide_hdd.htm

Kurt Brixen

Fra : Martin Liversage

Dato : 07-09-01 21:25

"Kurt Brixen" <nospam@to.brixen.as> wrote in message
> Hvis den er over 32 MB, så skal du bruge nyeste BIOS, se her:

Måske også hvis den er over 32 GB... ;^)

--
Martin Liversage

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-09-01 08:04

On Fri, 7 Sep 2001 22:25:09 +0200, "Martin Liversage"
<nospam100110818a@liversage.com> wrote:

>Måske også hvis den er over 32 GB... ;^)

Je selvfølgelig

Fra : F.Larsen

Dato : 08-09-01 02:24

"Kurt Brixen" <nospam@to.brixen.as> wrote in message >

> Hvis den er over 32 MB, så skal du bruge nyeste BIOS, se her:
>
> http://www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/bios/faq076_32gb_ide_hdd.htm

Jeg har et P5A og er løbet ind i samme problem med disk grænsen

Jeg har downloaded 1011__04.zip ved at følge linket foroven
Skal det forstås således at 1011.004 er den nyeste BIOS til P5A
http://www.asuscom.de/de/support/techmain/technical.htm

Jeg er lidt i tvivl fordi indholdet i filen ikke svarer til de andre BIOS
opdateringer jeg har hentet, de øvrige hedder noget med 1007.bin eller
Al5i107a.awd mens den bare hedder 1011.004 (uden extension). Virker lidt mystisk ?

--
Flemming

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-09-01 08:35

On Sat, 8 Sep 2001 03:24:00 +0200, "F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk>
wrote:

> [...]
>Al5i107a.awd mens den bare hedder 1011.004 (uden extension). Virker lidt mystisk ?

Det er måske fordi det er en Beta-BIOS, så er det beta 4. Jeg ville
heller ikke bruge den uden videre. Jeg plejer at hente
BIOS-opdateringer på www.asuscom.de under det taiwanske mirror, men
jeg kan ikke finde det mere, og http://www.asus.com.tw/ er tit alt for
langsom. (Lige nu virker det imidlertid så jeg prøver lige at
sammenligne).

På denne side er 1007 den nyeste BIOS:

http://www.asus.com.tw/products/motherboard/bios_socket7.html#p5a

P5A (ATX Form Factor)

- BIOS Upgrade and Road Map :

al5i107a.zip
P5A BIOS ver. 1007.A, 09/01/1999
Fix for AMD K6-2 500MHz processor speed detection error.
Add Y2K patch.
IRQ 12 released if PS/2 Mouse not installed.
Fix for Cyrix MII-366 detection error.

Det betyder så at der ikke er en færdig BIOS der understøtter
harddiske over 32 GB endnu, men at man kan prøve med en Beta.

Hvis du har hentet BIOS'en her:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_7/
og er gået ind under det rigtige chipsæt, så må det da være den
rigtige.

Det er disse der ligger til Ali chipsæt:

1007A.ZIP   P5A ACPI BIOS 1007.A Final (=1007 beta 05) (with SDMS)

1011__04.ZIP   P5A ACPI BIOS 1011 beta 04 (with SDMS)

INDEX.TXT   INDEX ( SDMS = SYMBIOS/NCR SUPPORT )

FINAL   =   beta
-   =   1011.004
1007.A   =   1007.005
1007   =   1007.002
1006   =   1006.007
1005   =   1005.006
1004   =   1004.008
1003   =   1003.003
1002   =   1002.010
1001   =   1001.014

I Taiwan er alle Beta-BIOS blandet sammen i ét dir.
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/beta/mb/bios/

Her er et klip fra Index.txt
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/beta/mb/bios/index.txt

Note for download:

The following BIOS are the Beta version for all of the ASUS products
and it's
for Beta test only. Please do not use it unless it is necessary for
your system.
These driver image files are customized for ASUS product only. You can
not and
should not use them on other vendor's products.

   ---- P5A series ----
ali10101.zip P5A (ATX, PCI Audio) BIOS 1010 beta 1
alb10101.zip P5A-B (Baby AT, Audio) BIOS 1010 beta 1
abn10101.zip P5A-B (Baby AT, without Audio) BIOS 1010 beta 1
avm100101.zip P5A-VM (AGP ONB, PCI Audio, Micro ATX) BIOS 1010 beta 1
- Support IDE HDD larger than 32GB

I Taiwan er den nyeste 1010 beta 1, og i Tyskland 1011 beta 4, så det
er med at holde tungen lige i munden

Mon ikke den du har fundet på den tyske side alligevel er den rigtige
til harddiske over 32 GB?

Kurt Brixen

Fra : F.Larsen

Dato : 08-09-01 17:37

> I Taiwan er den nyeste 1010 beta 1, og i Tyskland 1011 beta 4, så det
> er med at holde tungen lige i munden
>
> Mon ikke den du har fundet på den tyske side alligevel er den rigtige
> til harddiske over 32 GB?

Hey - tak for den fine info...

og ok, det virker godtnok som om det er den rigtige fil... filstørrelsen er næsten
den samme for 1007A og 1011.004. Jeg undersøger det lidt nærmere inden jeg evt
flasher (Deja) - nu kører maskinen jo så dejlig stabil ;=)

Jeg har en 32GB IBM i maskinen, men den er selvfølgelig ved at være fuld (go
figure) ;=)
Da jeg købte P5A måtte jeg upgrade BIOS til version 1007A for at den kunne finde
disken.

Det er ret sjovt, for med mit TX97E bundkort kunne jeg også kun finde ny BIOS på
det tyske web side, men ikke på det "officelle" ASUS tw site.

Jeg sidder lige og kigger på filerne for beta 1.12e til mit andet Asus TX97E (så
den kunne køre med en K6-3-400 MHz) og den er også uden nogeb extension.

Så den er nok i orden den fil jeg har hentet til P5A. Ifølge deres web side skulle
betaen kunne køre med >64MB ... måske skulle man prøve en IBM 60GXP 60GB ...

--
Flemming
Stop vandviddet http://www.StopCopyDan.dk/

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 08-09-01 08:38

wrote:

> [...]
>Al5i107a.awd mens den bare hedder 1011.004 (uden extension). Virker lidt mystisk ?

Check filstørrelsen!

Er den 131072 (1Mbit) eller 262144 (2Mbit) bytes, er det en BIOS-fil
og den kan flashes. (Det garanterer selvfølgelig ikke, at det er den
rigtige BIOS-fil.)

Med venlig hilsen
Nils Emil P. Larsen

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 09-09-01 00:25

> [...]
>
> Jeg har i dag modtaget en ny hdd men kan ik få den til at virke.
> Bios kan ikke finde den og bruger meget langt tid før den kommer med at

Du skal såmænd bare have opgraderet din BIOS. Hent den nyeste beta-bios (ja,
det lyder skummelt, men den er ret gammel og derfor gennemtestet - også af
mig - fra Asus' hjemmeside, og brug den. Så virker i hvert fald min 60
GB 60 GXP uden problemer.

Hent den på
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_I/INTEL_Chipset/i440BX/P2B/with_H
ardwaremonitor/1014__01.zip
(Linjen brækkes over af mit postprogram, så du må selv i gang med at
klippe-klistre!)

mvh
Peter

Fra : Mike Nørskov

Dato : 09-09-01 11:07

Hej igen,

Jeg takker mange gange for hjælpen og vil ændre biosen.

Mvh
Mike

Fra : F.Larsen

Dato : 09-09-01 15:43

Hej

Jeg takker også for hjælpen... jeg opgradere i dag (Asus P5A). Der opstod dog
nogle følgeproblemer i windows - men det blev klaret ved at justere lidt på BIOS
parameterne.

Jeg tog nogle billeder af operationen som jeg har lagt her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/P5A/

Jeg havde tænkt mig en 60 GB IBM 60GXP - er der nogen der har erfaringer med den
disk, jeg har set lidt "snerren" over upålidelighed.

Jeg havde tænkt mig at ghoste (med norton) indholdet fra min nuværende 30GB 75GXP
over på den nye 60GB disk. Er der nogen der ved om det er muligt med så store
diske ?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-09-01 16:25

On Sun, 9 Sep 2001 16:43:09 +0200, "F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk>
wrote:

>Jeg takker også for hjælpen... jeg opgradere i dag (Asus P5A). Der opstod dog
>nogle følgeproblemer i windows - men det blev klaret ved at justere lidt på BIOS
>parameterne.

Det var da godt det gik. (men væmmeligt med blå skærm, når man lige
tror det er iorden).

> [...]
>over på den nye 60GB disk. Er der nogen der ved om det er muligt med så store

Jeg har ikke prøvet så store. Men hvis den er delt i flere partitioner
kan man vel tage én partition ad gangen.

Det kan måske blive et problem hvis du starter Ghost fra DOS at se
hele disken på 60 GB, men så kan man formattere det der kan ses og så
udvide med Partition Magic fra Windows bagefter.

Kurt Brixen