System fra bunden !!!
Fra : Lind

Dato : 07-09-01 20:04

Hej NG

Jeg vil gerne høre jer, om der er noget der slet ikke spiller sammen i
følgende system, eller noget andet i vil anbefale.
Jeg har fået til opgave at samle en computer, ud fra følgende kriterier:

Processor (Min. 1 GHz)
Harddisk (Min. 20 GB)
Brænder (God og Hurtig)
Ram (Min. 256MB)
TFT skærm (15" eller 17")
Lydkort
Netkort
Tower
Modem

Desuden skal der tages højde for at den skal være pladsbesparende, og der
skal kunne spilles lidt på den. Men skal primært bruges til skoleopgaver.
Jeg har dog selv et kriterie, der siger rimelig lydsvag.
Pris spiller selvfølgelig også ind : )
Et andet af mine kriterier går på at man ikke skal spare på skærm og
tastatur + Mus.

Processor:
AMD T-Bird-C 1400 MHz. < 1200 kr.
"Hvis den skal være mindst 1 GHz, kan den ligeså godt få hele armen,
processorerne koster ikke alverden i denne tid"

Bundkort: > 900 kr.
ECS K7S5A med SIS 735 chipssæt. Onboard lyd.
"Hurtigste chipssæt man p.t. kan få i DK, og prisen og stabilitet er helt i
overens med kriterierne"

Køler < 600 kr. (Lidt i tvivl)
Silverado
"Testen på Tomshardware"
Er træt af at høre om folk med tinitus : )

RAM: < 500 kr.
256 DDR-RAM (Apacer)
"Jeg er personlig træt af slavemærker : )" Og prisen er jo stort set den
samme.

Skærm: < 4900
Fujitsu C384FA-M 15" TFT, med indbyggede højtalere.
"Bygger på Datatids september test" Og indb. højtalere går fint efter
kriteriet om at være pladsbesparende.

Grafikkort < 900 kr. (Meget i tvivl).
ATI Radeon VE
"Primært p.g.a. god 2D, pris og passiv køler, havde også tænkt på Matrox,
men de er dyrere, og dårligere til spil, og nogen siger at ATI er ligeså god
i 2D, men jeg tvivler : )"

Kabinet < 300 kr.
Codegen ATX-6005-4 300 Watts
"Primært p.g.a. prisen, og så har jeg hørt at nogen siger at det er rimelig
lydløst, men jeg tvivler"
Jeg har selv et strømkabel, hvis ikke det følger med.

Brænder < 800 kr.
Lite-On 12x 10x 32x
"P.g.a. Burn-Proof, har selv en Plextor med teknologien, og jeg er meget
tilfreds. Men jeg har hørt meget godt om denne brænder, og hvorfor ikke
spare lidt her"

Harddisk < 1100 kr.
IBM 60GXP 40 GB
"Har selv IBM og er godt tilfreds, har også hørt at det er en af de
hurtigste IDE-diske, og det er også en af de billigste : )" Støjen ved en
harddisk, generer mig ikke så meget.

Diskdrev < 100 kr.
Panasonic

Netkort < 150 kr.
Rubytech FE-1439C (Realtek chipset) Retail
"Her ville jeg blive meget glad, hvis en kunne fortælle mig om der er
netkort integreret i bundkortet, og om det evt. kan bruges (læs "godt"). Der
står NIC på edbpriser.

Tastatur + Mus < 1000 kr.
Logitech Desktop Optical Wireless
"Har selv Desktop Pro, men kunne godt tænke mig en optisk mus"

Modem < 500
Lasat WebSetGo 56 k
"Lasat har jeg gode erfaringer med"

Alt i alt bliver det lige godt 13000 kr. uden software. Men mon ikke der
skal en Win2k på : )

Jeg er meget modtagelig over for forslag til ændringer, jeg har aldrig
samlet T-Bird systemer før, kun Duron'er.
På forhånd tak !!!

VH. Lind

Fra : bla bla

Dato : 07-09-01 20:54

Heyy

> Bundkort: > 900 kr.
> ECS K7S5A med SIS 735 chipssæt. Onboard lyd.
Har lige købt det selv - stabilt osv. - dog ikke en overclockers drøm. Der
er 2 versioner en med netkort og en uden - husk at tjekke på leverandørs www
site. Dog er der lige kommet KT266a der skulle slå SIS735 - prisen kender
jeg dog ikke.

> Køler < 600 kr. (Lidt i tvivl)
> Silverado
Her kan jeg kun sige så lydløs om mulig.

> Grafikkort < 900 kr. (Meget i tvivl).
> ATI Radeon VE
Har selv et G450 og et Radeon 64MB vivo - i 2D kval. følger radeon fint med
og det stikker af i 3D.

> Brænder < 800 kr.
> Lite-On 12x 10x 32x
Har denne brænder og har endnu ikke haft en fejlbrænding - brændt ca. 250
skiver.

> Harddisk < 1100 kr.
> IBM 60GXP 40 GG
Bruger også selv IBM - indtilvidere de mest pålidelige.

> Netkort < 150 kr.
> Rubytech FE-1439C (Realtek chipset) Retail
LÆS : Bundkort - det skulle være et 10/100 - kvaliteten kendes ikke, men
monstro ikke den er ok.

Fra : Lind

Dato : 07-09-01 22:23

Tak for svarene bla bla

Det lyder ikke som om du har det helt store mod systemet : )
Jeg ved godt at Bundkortet ikke er en overclockers drøm, men jeg tror heller
ikke personen jeg skal bygge den til har forstand på det. Tsk Tsk "Jeg har
ikke engang forstand på det" : ).
VIA's nye chipssæt lyder rigtig fedt, men desværre skal jeg lave systemet
snart. Og man kan jo som sagt vente og vente...
Jeg tror prisen på det nye chipssæt bliver rimelig overkommelig, VIA's
plejer at være rimelig billige.

Lækkert at høre det om netkortet, Takker
Så kan man måske spare en lille hund der : )

VH.

Lind