Netmeeting (H.323) of routere
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-09-01 16:11

Hej folket

Vi er et par CC gutter (samt enkel TIS gut), som har testet Netmeeting på
Cisco's routere og fundet ud af noget lort, samt lidt godt.

Der findes 2 aspekter i det her:
1. At ringe op via WAN adressen
2. At ringe op igennem ILS servere

For alle brugere er der tale om Cisco 677 med cbos 2.4.2. TIS kunden brugte
dog en Soho77.
Alle porte var NATet til én maskine (den som vi anvendte netmeeting fra).
Dvs. ingen lukkede porte.

Forklaring og løsninger:

1. OPKALD VIA IP
Her prøvede 2 CC kunder at ringe til hinanden via ip. Opkaldet lykkedes, men
blev straks afbrudt, hvor der kom en meddelse til opkalderen, at brugeren
ikke kunne acceptere opkaldet.

Her var løsning at Netmeeting/Cisco ikke kan finde ud af at kommunikere med
hinanden, hvis de 2 klienter har sammen LAN IP. Da bruger 2 skiftede til
anden LAN IP, samt ændrede sine NAT indstillingere lykkedes det at etablere
opkald.

2. OPKALD IGENNEM ILS SERVER
Her er det ikke blevet muligt at løse problemerne.
En bruger, som sidder bag en router, har ikke mulighed for at ringe en anden
router kunde op. Her får opkalderen beskeden at man prøver at ringe op til
sig selv.

Hvis en bruger, som sidder bag en router, ringer en ikke-router kunde op,
går opkaldet fint igennem.

Den bruger, som sidder bag en router, som modtager et opkald, får desuden
heller ikke besked om at der er et indgående opkald.

OBS! Det har i denne test kun været muligt at teste med Cisco 677 og Soho77,
så vi kan ikke sige om "fejlene" også opstår på SpeedStream routere eller
andre fabrikater.

Nogen der vil teste med Speedstream så sig til.

Nogen der har forslag til om det er et MS problem eller Cisco problem???

--
Bjarke Andersen (UIN 4890254)
Wanna reply by email, remove *spammer* in address

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-09-01 16:15

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den bruger, som sidder bag en router, som modtager et opkald, får desuden
> heller ikke besked om at der er et indgående opkald.

Vigtig detalje, omskrev et af resultaterne forkert, beklager!!

Hvis begge brugere sidder på en maskine med samme LAN IP, får opkalderen
fejlen at han prøver at ringe til sig selv.

Hvis de sidder på 2 forsk. LAN IP, så ser det ud for opkalderen at
Netmeeting ringer op, men modtager får aldrig besked om der er indgående
opkald.

Fra : Tournesol \(Jan Nova~

Dato : 07-09-01 23:27

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> "Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse

-KLIP-

hmmm, for de folk der ejer en speedstream 5711 eller 5781 saa kan man faa
netmeeting til at virke med den nye firmware opdatering, som kan hentes her:
http://support.efficient.com/drivers/kernels/Speedstream/5711/5711-001.510
se mere om denne firmware her:
http://support.efficient.com/drivers/kernels/Speedstream/PDF/222-00759-05.pd

man kan dog ikke opgradere firmware hvis routeren er "lukket" af tdc, men
der findes jo guider paa nettet der forklarer hvordan man kommer over det
"problem". ;)

og grunden til at det ikke virker med cisco 677 eller soho 77, er at H.323
ikke er understøttet af NAT serveren i disse routere, det kunne fikses via
en ny firmware, men det er jo op til cisco at opdatere denne.

/jan novak

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-09-01 10:55

"Tournesol (Jan Novak)" <spam@moravia.dk> wrote in message
> og grunden til at det ikke virker med cisco 677 eller soho 77, er at H.323
> ikke er understøttet af NAT serveren i disse routere, det kunne fikses via
> en ny firmware, men det er jo op til cisco at opdatere denne.

Ifølge Cisco skulle det ikke været et problem.

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/c600s/cbos/cbos240/
03chap01.htm

--
Morten Boysen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-09-01 12:42

"Tournesol (Jan Novak)" <spam@moravia.dk> skrev i en meddelelse
> og grunden til at det ikke virker med cisco 677 eller soho 77, er at H.323
> ikke er understøttet af NAT serveren i disse routere, det kunne fikses via
> en ny firmware, men det er jo op til cisco at opdatere denne.

Hej Jan

Jeg har selv støvet det meste af Cisco's arkiv igennem inden denne post, og
som Morten beskrev, har Cisco indtil flere whitepapers og andre dokumenter,
om hvordan H.323 og NAT fungerer.

Dermed påstår Cisco at der ikke er nogen fejl i deres firmware.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email, remove *spammer* in address

Fra : Benny Pedersen

Dato : 09-09-01 18:31

Bjarke Andersen skrev om Re: Netmeeting (H.323) of routere

og her er min kommentar på det:

> Dermed påstår Cisco at der ikke er nogen fejl i deres firmware.

den tror vi så på

--
Benny Pedersen - Still using cpm 3.0 - and doing irc on the c64

Fra : Steen Suder

Dato : 09-09-01 19:54

Benny Pedersen wrote:

> Bjarke Andersen skrev om Re: Netmeeting (H.323) of routere
>
> og her er min kommentar på det:

> den tror vi så på

Nej nej, det er rigtigt nok; uhensigtsmæssighederne er bevidst
designede.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-09-01 07:48

"Benny Pedersen" <xpoint@worldonline.dk> wrote in message
> den tror vi så på

Hmmm, oki måske er jeg for blåøjet, men nu har CC og WOL leveret Cisco677 i
(over) et år, og vil det sige at ingen har gidet råbe ordentlig op om
problemet??

Desuden må der vel sidde nogle bare lidt Cisco kyndige personer, eller
support medarbejdere og kunne bekræfte eller benægt tingene.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Tirsek

Dato : 08-09-01 08:10

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-09-01 12:40

"Peter Tirsek" <usenet-spamtrap@tirsek.com> skrev i en meddelelse
> Har I prøvet (om muligt) at køre helt uden NAT, altså hvor den
> offentlige IP føres direkte helt ind til PC'en, og routeren sættes i
> bridging mode, eller hvad der nu kan lade sig gøre med den slags
> udstyr?

Man kan ikke med CC's løsning føre linjen (og dermed WAN adressen) direkte
til PC'en. Indtil videre er det kun TDC's løsninger der tilbyder dette.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email, remove *spammer* in address

Fra : Morten Boysen

Dato : 09-09-01 12:43

> Man kan ikke med CC's løsning føre linjen (og dermed WAN adressen) direkte
> til PC'en. Indtil videre er det kun TDC's løsninger der tilbyder dette.

Det kan man nu godt alligevel:

http://www.cybercity.dk/tjenester/global_ip/

--
Morten Boysen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-09-01 07:46

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> wrote in message
> Det kan man nu godt alligevel:
>
> http://www.cybercity.dk/tjenester/global_ip/

Hvordan lader det sig så gøre, altså i routeren?

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-09-01 08:25

> Hvordan lader det sig så gøre, altså i routeren?

Never mind, det handler om at jeg RTFM.

--
Bjarke Andersen

Fra : Benny Pedersen

Dato : 14-09-01 14:13

Bjarke Andersen skrev om Re: Netmeeting (H.323) of routere

og her er min kommentar på det:

> Never mind, det handler om at jeg RTFM.

read the fucking-fido mail ?

--
Benny Pedersen - Still using cpm 3.0 - and doing irc on the c64

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-01 11:39

"Benny Pedersen" <xpoint@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Bjarke Andersen skrev om Re: Netmeeting (H.323) of routere
>
> og her er min kommentar på det:

> read the fucking-fido mail ?

Hehe, mente nu godt nok mere the fucking manual, men *suk* Fido ruled,
engang hvor pigerne rendte med puddelhår.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email, remove *spammer* in address