Vil ikke sove om natten!
Fra : Andersson

Dato : 07-09-01 13:20

Hej

Min lille søn på 3 mdr vil simpelthen ikke sove når det begynder at blive
aften. Det er en kamp hver eneste aften at få ham til at falde i søvn. Han
er meget meget træt og kæmper for at holde sine øjne åbne, men gnider dem
konstant, gaber og græder næsten hele aften. Når klokken er omkring 17
starter det så småt med lidt klynkeri og ved 19-tiden kan vi efter en kamp
få ham til at sove en halv time. Når han så vågner op, er han ked af det
fordi han stadig er så træt. Hver eneste aften går med at vugge ham, synge,
amme (lade ham lytte til vandhanens rislen) og ellers bare vandre rundt,
medens han græder, klynker eller skriger.
Når han endelig falder i søvn, lister vi os op i soveværelset med ham. Enten
forsøger vi at lægge ham i vuggen, liften eller i sengen hos os. Men så
snart vi lægger ham ned, vågner han og græder irriteret, og kampen starter
forfra. Hvis vi ikke lægger ham men lader ham ligge i vores arme, vågner han
måske af en lyd eller forkert bevægelse og begynder med det samme at græde
irriteret.

Det hjælper heller ikke at lægge sig ved siden af ham og nusse ham eller
lade ham føle sig tryg ved at vi ligger tæt ved ham. Hvis jeg giver ham mit
bryst i munden medens han ligger ved siden af mig, hjælper det sommetider en
smule. Men ofte bliver han mere vågen af det.

Vi fornemmer at han simpelthen bekæmper trætheden og ikke gider sove fordi
han er en meget nysgerrig og livlig lille mand. Efter en 4-5 forsøg på at
lægge ham lykkes det endelig, men da er klokken mellem 24 og 3 om natten. Og
hele aftenen er gået med få ham til at sove.

Om natten når jeg ammer ham, er det også ofte at han ikke gider sove
bagefter. Så snart jeg lægger ham ned igen efter at have ammet ham, starter
møllen forfra. Ned i stuen og vandre! Jeg bruger ofte 1-2 timer hver gang
jeg har ammet ham, for at få ham i seng igen.

Det er meget opslidende, og jeg kan næsten ikke hænge sammen, fordi jeg ofte
får 4 timers usammenhængende søvn.

Hjælp os! Hvad kan vi gøre? Vi har også forsøgt os med kamillethe for at
berolige ham, men det hjalp heller ikke.
Er der nogen der har nogen forslag?

På forhånd tak

Hilsen
Charlotte

Fra : Britta Larsen

Dato : 07-09-01 14:07

Hej Charlotte...

Hvad gør du om formiddagen/eftermiddagen, går du en tur med ham i
barnevognen ?

Hvis du gør det og han falder i søvn af det, så prøv dette, du behøver
nødvendig vis ikke at gå en tur, men køre den frem og tilbage...
Har haft lidt af det samme problem, men bare kun om aftenen, men så fandt
jeg ud af det med barnevognen, hvis der gik helt kage i den...

M.v.h.

Britta

Fra : Kim Larsen

Dato : 07-09-01 20:58

Vi have samme problem med vores lille datter. Løsningen for os var
simpelthen, at hun først kom i seng omkring 9.30 til 22.00 tiden.

Da kunne hun næsten ikke hænge sammen og som regel sov hun med det samme. Og
HELE natten igennem

I dag ( 7mdr ) er hun begyndt at kræve sin seng omkring 20.30 - så det går
den rigtige vej !

Og hvis jeg må indskyde en lille dyrkøbt bemærkning. Når I mangler søvnen,
så lån barnet ud til nogle venner - ud af huset med det og så læg jer ind og
sov !

Det er guld værd og så letter der sliddet på parforholdet !

En far som HAR været der og nu er nået til tænderne

Kim

--
Http://www.Rejsebeskrivelser.dk kom pr. 1-8-2001 i en ny og superopdateret
udgave. Nu med 1000vis af rejsebeskrivelser, rejserelevante links samt

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-09-01 23:49

In article <9nae09$1r3i$1@news.cybercity.dk>,
"Andersson" <andersson@post.cybercity.dk> wrote:

> Hjælp os! Hvad kan vi gøre? Vi har også forsøgt os med kamillethe for at
> berolige ham, men det hjalp heller ikke.
> Er der nogen der har nogen forslag?

Jamen dog, jeg troede lige at min kone havde lært at bruge usenet (og
kommet til at trykke på "3" i stedet for "4").

For os hjalp det at lade ham vende sig om på maven når han ville (ja,
det begyndte han på i 3-månedersalderen), og så have en dyne han kunne
ligge og kramme.

Denne teknik gjorde at vores søn får sin søvn, og det gør vi efterhånden
også - det første lange stykke tid gik med at sidde og kigge på at han
trak vejret.

Nu falder han i søvn mellem klokken 19 og 21, og vågner mellem klokken 5
og 8, kun afbrudt af lidt småskrigeri (i søvne), og hans forsøg på at
kravle (stadigvæk i søvne, og han brokker sig højlydt imens). Til
gengæld har vi glæde af ham næsten hele dagen.

Han er forresten 4,5 måned gammel.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Tomas O.

Dato : 08-09-01 00:11

hej Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> i skrev du:

Den med at ligge barnet på maven er god og man kan så skubbe dem
blidt på numsen i en rytme så hele kroppen er med i det, så de
falder hen. Det gjorde vi med min søn i den alder.

--
Hilsen Tomas O.
Björk, musikken er indimellem ret underlig,

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-09-01 00:30

In article <Xns9116B99ACB70vampyre@130.225.51.30>,
"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote:

> Den med at ligge barnet på maven er god

Han gør det nu gerne selv, vi kan stort set ikke få ham til at ligge på
ryggen nu. Selv når vi skifter ble på ham, er han af den opfattelse, at
han bør ligge på maven. Det er lidt et helvede at sørge for at holde
hans fødder ude af en ble fyldt med l***.
Vores søn virker forresten fast besluttet på, at han burde have været i
stand til at kravle for lææææænge siden, fy for den onde hvor han kan
blive tosset når det ikke lykkes.

> og man kan så skubbe dem blidt på numsen i en rytme så hele kroppen
> er med i det, så de falder hen. Det gjorde vi med min søn i den
> alder.

Det har ganske rigtigt en fortrinelig effekt. Han finder det også ganske
beroligende, hvis man tager om fødderne (hans) og skubber blidt på dem.

Vi fik forresten på et tidspunkt at vide af sundhedsplejersken, at
sparkereflekserne vill forsvinde på et tidspunkt. Er der nogen der ved
hvilken alder det burde ske i?

Fra : Clemmensen

Dato : 08-09-01 01:41

Hej...
Slå koldt vand i blodet, eller klap hesten...I må selv vælge
Når man er 3 måneder gammel ER der ingen rytme i noget
som helst, - det kan man som forældre lige så godt opgive.
Når det er sagt, er der et par ting det er meget vigtigt at gøre for
at FÅ en god rytme...om et par måneder.
Det er en smadder god idé at gøre følgende om natten når der
gives bryst. Man må signalere overfor barnet, at om natten sker
der ikke noget spændende. Derfor, sæt en god stol ind i soveværelset
og sæt dig der med barnet mens det får mad. Sluk så meget lys som muligt
og sig ikke noget. Skift kun ble om natten, hvis det er absolut nødvendigt!
Læg barnet i dets egen seng bagefter...ikke noget med at tage barnet
med i din seng... det kommer til at blive en endeløs forestilling som
har årlange konsekvenser.
Det kan godt være det lyder hårdt, men tro mig...det er med til
at give tryghed og stabilitet og skabe en god vane til at bygge videre på.

Når han skal sove, altså når I vælger at nu er det nat, så ikke noget med
at falde i søvn i stuen eller andre steder. Put ham i hans egen seng/vugge,
lav gerne et fast ritual efter aftenbadet f.eks. Dette ritual vælger i selv,
men
det bør tage ca. en halv times tid hvor I synger et par sange, nusser lidt
og
måske læser en historie. Det er aldrig for tidligt at læse historier. Bare
den
dejlige lyd af mors eller fars stemme mens man ligger og skal til at falde i
søvn, kan være nok til at man falder til ro. Til sidst er det tid
at sige godnat.

Jeg vil sige til jer, at det ikke er så nemt som det lyder. Tålmodighed er
nøgleordet, men det lønner sig i det lange løb.

Jeg håber I kan bruge mine erfaringer til noget....venlig hilsen Helle

Andersson <andersson@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9nae09$1r3i$1@news.cybercity.dk...

Fra : Gitte Beyer

Dato : 08-09-01 10:15

Hej

> [...]
>lægge ham lykkes det endelig, men da er klokken mellem 24 og 3 om natten. Og
>hele aftenen er gået med få ham til at sove.

Lyder præcis som min søn, da han var i den alder (er 20 måneder nu).
Og jeg tror du/I har ret i, at en del af det hænger sammen med, at han
er nysgerrig og livlig. Det var også helt klart vores fornemmelse af
vores søn. Det gode er/var så, at da han i ca. 4-måneders alderen
kunne begynde at håndtere lidt legetøj så småt, så kunne han bedre
køre sig selv træt, hvilket igen hjalp på "indsovningen". Ikke at det
med et slag blev bedre, men en langsom og sikker forbedring. Ikke at
han nogensinde ligefrem er blevet glad for at sove. Fra ca. 8 måneder
er det lykkedes os at komme ind i en rytme, hvor han bliver puttet
mellem kl. 20 og 21 og falder i søvn ret hurtigt (i starten ca. ½
time). At han så har været meget slem til at vågne mange gange i løbet
af natten, er en helt anden historie, hovedsagen er at han har
"accepteret" at sove. Og nu hjælper det da også mht. til at vågne ofte
om natten, nogle gange sover han da igennem...

> [...]
>møllen forfra. Ned i stuen og vandre! Jeg bruger ofte 1-2 timer hver gang
>jeg har ammet ham, for at få ham i seng igen.

Kan godt huske det der med, at natteamningen tog mindst 1½ time, gab!
Men det blev da også bedre efterhånden, til sidst lige inden jeg
stoppede med at amme (6 måneder), tog det "kun" 15-20 minutter at få
ham til at falde i søvn efter måltidet.

>Det er meget opslidende, og jeg kan næsten ikke hænge sammen, fordi jeg ofte
>får 4 timers usammenhængende søvn.

Kender udmærket godt problemet. Prøv at hvile dig, så meget du kan når
den lille hviler om dagen (jeg ved godt det er frusterende, hvis
dagens lur består af 2 x 20 minutter), det kan altid hjælpe lidt. Og
så må I prøve at "samarbejde" lidt mere om det, forstået på den måde,
at I må prøve at sove lidt på skift. Normal praksis hos os i den
periode var, at jeg ofte gik "tidligt" i seng, tit så snart sønnen var
puttet (22-23 tiden). De første par timer var min mand så "brandvagt",
så jeg her vidste, at jeg kunne slappe fuldstændigt af, da jeg ikke
var nødt til at lytte efter sønnen. Den søvn giver lidt mere hvile,
end hvis man ligger med det ene øre på klem. Når vi så havde problemer
senere på natten, holdt jeg normalt for, men når det ind imellem var
ved at blive for meget, tog min mand en nat over, hvor jeg kun "var
på" for at amme, og så tumlede jeg i seng igen. Weekenderne blev også
ofte brugt til at indhente tabt søvn. Når jeg havde ammet, var der jo
3-4 timer til næste omgang, så det kunne godt nå at blive til en god
"middagssøvn". På den måde lykkedes det at hænge nogenlunde sammen.

>Hjælp os! Hvad kan vi gøre? Vi har også forsøgt os med kamillethe for at
>berolige ham, men det hjalp heller ikke.
>Er der nogen der har nogen forslag?

Har også selv prøvet med kamille-the uden den store virkning. Vi har
ofte forsøgt os med et bad om aftenen, lige inden sengetid. Det virker
afslappende og er mens de er så små også en "stor" oplevelse for dem,
dvs. det trætter også. Og samtidig bliver det til en fast del af go'
nat-rytmen, noget barnet genkender fra aften til aften, og finder
efterhånden ud af, at det hænger sammen med sove-tid.

MVH
Gitte

Fra : Flemming Jahns

Dato : 09-09-01 12:04

Hej Charlotte

Ih hvor kan jeg huske det, - nybagt mor og man aner ikke sine levende råd,
men men da det så aller sortest ud begyndte vi at lave en rutine som minder
meget om den Helle har beskrevet. Vi satte ligeledes hjul under Frederiks
seng så vi kunne lulle ham lidt i den i stedet for at tage barnevognen
indenfor. Vi brugte ligeledes meget tid på puslebordet efter aftenbadet,
hvor han fik nulret tæer og fik lidt spædbarnsmassage - Det hjalp! Idag (
han er nu 15 mdr) kommer han i seng med yndlingsbamsen klokken 19.30 -20.00
og sover til ca 6.30 næste morgen hvilket han har gjort siden han fik eget
værelse (ved siden af soveværelset og med dør lige ind til os som
selvfølgelig står åben), hvilket han gjorde da han var 8 mdr. med to dages
tilvending sov han igennem - og DET gjorde vi også.
Det skal tillige tilføjes at vi på et tidlig tidspunkt fandt ud af at han
var ørebarn..... lige efter kolikken....... så han sover altid med et let
hævet hovedgære - sænker vi det .... vågner han.

Håber at du har fået lidt fif til at takle vidunderet - giv ikke op selvom
det tager lidt tid .... når man mindst venter det så lykkes det

Held og lykke
Gitte Jahns

Fra : mimi

Dato : 14-09-01 09:31

"Andersson" <andersson@post.cybercity.dk> wrote in

> [...]
>
> Hjælp os! Hvad kan vi gøre? Vi har også forsøgt os med kamillethe for
> at berolige ham, men det hjalp heller ikke.

Vi havde det samme problem med vores søn da han var nyfødt og til vi
simpelthen gik til zoneterapi med ham, da han var 5 uger gammel. Han ville
heller ikke overgive sig til søvnen når han var træt. Det var hele døgnet
rundt. Når han blev træt begyndte han at græde helt hysterisk og vi prøvede
alle tricks. Det endte altid med han faldt i søvn af udmattelse efter al
den græden, som kunne vare ved i flere timer. Til sidst gik vi til en
zoneterapeut, og efter 4 gange er han bare blevet så glad og god en dreng,
som har noget nemmere ved at overgive sig til søvnen. Om natten sover han
også igennem. Så det kan anbefales, men tal med en zoneterapeut om det
først, for det er jo ikke billigt.
MVH MImi