Gå på potte eller toilet, mor? NEJ TAK!!
Fra : Martinix DK

Dato : 07-09-01 10:11

Hej.
Jeg har en glad dreng på snart 3½ år som er så dygtig til at selv gå på
toilettet og tisse. Han står op for det har han set sin far gøre. Han tørrer
sig selv på tissemanden og trækker efter sig. mange gange slår han endda
toiletbrættet ned. (fnis) Men....... når det så kommer til det store så
kommer han og beder om at få ble på. det har nu stået på i mange måneder og
nu er han faktisk ved at være lidt for stor til puslebordet, så vi har
prøvet med alverdens muligheder at få ham enten til at gå på potten eller
sidde på toilettet hvor jeg har sat et toiletindsats så han sidder bedre.men
han nægter pure. Vi har prøvet at sidde sammen med ham, vi har prøvet at gå
for det kunne jo tænkes at han ikke ville have tilskuere på. Vi har ..øh...
prøvet at lokke med det han godt kan lide, men han nægter pure. Siger at han
ikke kan lide det. Jeg ved at nogen børn er bange for at det forlader
kroppen og falder ud. De føler sig mere trugge med bleen for så ved de hvor
det er. han går med på toilettet når vi andre skal og han ser hvordan det
bliver skyllet ud o. s .v . her for et par dage siden sagde jeg til ham i
god tid at jeg havde altså ikke flere bleer så han måtte komme og sige til
når han skulle og så måtte vi altså gå på potten. Han gik rundt på toilettet
for at se om han kunne se nogen bleer men nej der var ikke nogen, men da han
så skulle sidde på potten og han troede jo kun at han skulle tisse, så da
jeg sagde at han skulle lave stort så blev han ked af det. Han sad i lang
tid men der kom intet og ja det skar jo i mit hjerte for allerhlest ville
jeg bare have stoppet det og givet ham ble på men faderen synes at nu
skulle det være. Efter et stykke tid blev det dog for meget for mig og jeg
sagde at nu kunne det jo være at han ikke kunne. det blev godtaget. Næste
dag kom han og sagde at han havde ondt i maven og bad samtidig om at få ble
på. Det fik han af mig og der var hurtig gevinst. Jeg ved af tidligere gange
at han holder på det og derved opnår forstoppelse og så er det jo klart at
han får ondt i maven. Det skal siges at det generer ikke mig at skifte ham,
men faderen mener at det må være på tide hvorimod jeg nu mere tror at han
ikke er parat endnu.
Hvad mener I og har I evt. nogle gode råd.?

hilsen Karina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-09-01 10:37

"Martinix DK" <martinko@post4.tele.dk> wrote in message
> Hvad mener I og har I evt. nogle gode råd.?

man kan prøve nok så meget.. presse, sætte ultimatummer og gøre ved..... men
børn gør det oftest efter deres egen måde.....

da min søn startede ¨med at lave stort på toilettet havde han problemer med
at komme af med det også.. ( om han holdt dettilbage skal jeg ikke kunne
sige)
vi lavede en aftale om at jeg sad og trykkede ham nederst på maven for at
trykke det ud..... det hjalp.... indtil for et års tid siden havde han
stadig "brug" for mors trykkende hånd.. ( dog de sidste år kun i forbindelse
med hård mave)
samtidig puttede jeg altid et par stykker toiletparpir ned i tolettet så det
ikke sprøjtede op på ham..... det gjorde ham mere tryg ved situationen....

jeg fornemmer din søn bedst kan lide at have kontrol over tingene.....
derfor tror jeg også toilettet kan virke voldsomt for ham.... jeg ville nok
starte med en potte..... så der ikke kommer kolde briser og kilder...... og
det ikke føles som et stort koldt tomrum under ham.....

det er hvad jeg tror ville fungere....

--
knus sabina

behind every good woman,