Rampe.
Fra : Kim

Dato : 07-09-01 09:59

Er der nogen her der kan fortælle mig hvor stejl en rampe må være for at den
er brugbar?

Grunden er at det hus jeg lige har købt har en temmelig stejl gang op til
indgangen og nu mener kommunen at for at spare penge så vil de ikke lave
rampen langs med huset men istedet ned fra huset. Jeg mener at det vil blive
for stejlt.

Men der er vel nogle regler eller vejledninger om det?

Kim

Fra : Leonard

Dato : 07-09-01 11:03

"Kim" <kchr@mail.dk> skrev:

>Er der nogen her der kan fortælle mig hvor stejl en rampe må være for at den
>er brugbar?

Brugbar kommer jo meget an på hvem og hvad den skal bruges til.

>Men der er vel nogle regler eller vejledninger om det?

Bygningsreglementet skriver 1:20 hvilket vil sige at rampen skal være
1 meter lang for hver 5 cm den stiger.

Så vidt jeg lige husker har du købt et hus og dette er omfattet af
Småhusreglementet der i bilag b beskriver:

B.2.1.4 Adgangs- og tilkørselsarealer

Stk. 1. Ved fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse skal der fra
vej til indgange i ejendommens bygninger og til en ejendoms ubebyggede
arealer være adgang eller tilkørsel. Udformningen af adgangs- og
tilkørselsarealerne skal være afpasset efter bebyggelsens art.

Stk. 2. Adgangs- og tilkørselsarealer skal være udformet, så
bebyggelsen kan benyttes af personer, hvis bevægelses- og
orienteringsevne er nedsat. Adgangsareal fra vej til en ejendoms
ubebyggede arealer og til indgange i bygninger skal være mindst 1,3 m
bredt.

Niveauforskelle i adgangsarealet skal udlignes i terræn eller ved
rampe, som ikke må udføres med større hældning end 1:20. Ovenfor og
ved foden af en rampe skal der være en vandret plads eller repos på
mindst 1,3 m x 1,3 m.

Ramper med en hældning på mere end 1:25, der udligner højdeforskelle
på mere end 0,6 m, skal forsynes med reposer for hver 0,6 m stigning.
Ramper skal suppleres med trin med en stigning på højst 150 mm og en
grund på mindst 300 mm. Håndlister skal opsættes i en højde på mindst
0,8 m i begge sider af trapper og ramper. Uanset hældning på rampe
skal der for hver 10,0 m indrettes passage og hvilereposer med en
bredde af mindst 1,65 m.

Umiddelbart uden for indgangsdøren skal der være en vandret plan repos
i samme niveau som gulvet indenfor. Reposen skal have en størrelse på
mindst 1,5 m x 1,5 m målt fra dørens hængselsside. Åbner døren udad,
forøges bredden af repos i dørens håndtagsside med yderligere 0,2 m
langs bygningsfacaden.

Du kan finde hele reglementet på www.retsinfo.dk ved at søge på
niveaufri adgang.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Ulla & Mike

Dato : 17-09-01 08:30

Kim skrev
> [...]
den
> er brugbar?
>
> Men der er vel nogle regler eller vejledninger om det?

Hej Kim.
Dette er kun en vejledning, da jeg ikke har noget på skrift ang.
privateboliger.
Jeg ved at ved offentlige nybyggerier, må stigningen højst være 1:20 og så
er der noget med at der skal være en afsats pr (vistnok) 5 meter. Nu er jeg
ikke selv kørestolsbruger, så jeg kender ikke til problemet i praksis, men
jeg synes at 20cm. stigning pr. meter lyder af meget, hvis det er en manuel
stol der skal bugseres op der. Jeg ved der er flere i gruppen der har
kørestol så tror du ikke de kommer ud af busken nu jeg har "gættet" mig frem
til et svar til dig.
Jeg har en søn med muskelsvind, og vi har lige fået bygget huset om så det
passer til hans behov. Vores hus har en meget lille sokkel, så stigningen er
ikke så stor hos os. Vi har fået en 2m. bred flisegang rundt om huset, og
det gør det lidt besværligt for dem der skal lægge fliserne at de skal
skråne op langs huset, men det er jo det de arbejder med til daglig, så de
klarede den med bravour. Jeg vil til hver en tid foretrække fliesgang langs
huset frem for ud fra huset. M2. antallet kan jeg ikke se skulle blive meget
forskellig hvadenten det er den ene eller den anden løsning der vælges, vi
valgte små sten 10*20 cm. de var 40 kr billigere pr m2 end de 40* 40cm
fliser komm. havde foreslået, og lige så anvendelige især ved fald og
stigninger op til dørene.Det betød at vi i praksis kunne have fået flere m2
lagt end der stod i beskrivelsen til de samme penge. dog er de små sten lidt
dyrere at lægge end de store fliser. Lidt jydsk handelstalent hjælper meget
i denne situation......
--
Hej fra Ulla
-Mit helbred fejler ikke noget selvom jeg er gift og har 2 børn-

Fra : Leonard

Dato : 17-09-01 23:45

"Ulla & Mike" <umma@mail.tele.dk> skrev:

> [...]
>ikke selv kørestolsbruger, så jeg kender ikke til problemet i praksis, men
>jeg synes at 20cm. stigning pr. meter lyder af meget,

Det er ved alle nybygninger, at dette gælder, ikke kun offentlige.
og 1:20 er ikke 20 cm pr. m. det er 5 cm. pr. m.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 18-09-01 01:03

Leonard skrev:

>Det er ved alle nybygninger, at dette gælder, ikke kun offentlige.
>og 1:20 er ikke 20 cm pr. m. det er 5 cm. pr. m.

Men underligt nok gælder det tilsyneladende ikke ramper til såkaldte
handicaptaxier.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : cybs

Dato : 19-09-01 02:19

Kaj Svenningsen skrev i meddelelsen ...

offentlige.

>Men underligt nok gælder det tilsyneladende ikke ramper til
såkaldte
>handicaptaxier.

Nåe, dem hvor man kør' ind fra siden! Jamen - igen er det
din kommune, det er galt med - I ska' da bare ha' noen
højere kantstene!

susanne

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 19-09-01 03:59

cybs skrev:

>Nåe, dem hvor man kør' ind fra siden! Jamen - igen er det

Nejnejnej. Ind fra siden.
Nej bette du. Den nye vognmand her i kommunen har sig sådan en
folkevogn, du ved. Det er vist en bil, der er krøbet.
Den har besvær nok med at bære nummerpladerne, så den må da slet ikke
køre med lift.
Han har monteret en rampe i rø... æh modsat forlygterne, og den er ret
stejl, kan jeg fortælle dig.
Jeg har nægtet at lege bjergged på den. Jeg har prøvet med en anden
vognmand - det var ud af siden - vi havnede i grøften, vognmanden og
jeg. Hehe, jeg var øverst.

>din kommune, det er galt med - I ska' da bare ha' noen
>højere kantstene!

Højere kantsten?
Her er sgutte kantsten.
Nej vi skal have nogle dybere grøfter, så vi kan rage den slags
skrammel af vejen.

www.kajsvenningsen.dk/