god sammensætning til videocomputer
Fra : Jens

Dato : 06-09-01 21:52

Hej, først lige tak for en god nyhedsgruppe.
Jeg håber jeg kan bidrage med noget selv én dag.

Denne computer jeg planlægger, er lidt anderledes da der skal sidde et
bestemt videorenderingskort i maskinen (haves allerede) og ikke langt fra
alle bundkort fungerer med dette videokort (matrox RT2000/g400 dual).
Abit BX133 er godkendt af Matrox og klog af skade ved jeg at man skal lytte
til dem.

Haves i forvejen: Matrox RT2000 - renderingskort, Matrox G400 dual AGP,
Plextor cd-brænder.DVD-drev, tastatur, mus, Sony 200GS.

Købes:
BUNDKORT: Abit BX133 RAID, FCPGA/BX, AGP, IDE100, >1000 Mhz ATX, 133MHz
PROCESSOR:Intel Pentium III 1000EB FC-PGA 256KB BOX
KØLER:Microcompression Sokkel A /FCPGA, 3pin, termostatstyret, 21.5db!, Max
1200Mhz
Codegen Miditower ATX 6016-G7 Mørkblå /300W. P4 - 2 års garanti !! ATX
Kingston - 7.5ns. 256 MB PC-133 ECC - KVR133X72C3/256 SD, PC133
Creative SB PCI 128 (er godkendt sammen med RT2000 på dette bundkort)
IBM 60,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB - Deskstar 60GXP (kender disken og
ved den er hurtigt nok til AV)
3Com Netkort
IDE harddisk ca. 10 GB til system og software.

Her kommer spørgsmålene - kan jeg få Abit kortet ind i dette kabinet? Er
køleren god nok? Bør jeg vælge RAM af et andet mærke? Hvis jeg køber hos
www.shg.dk, følger der så kabler med? Hvad med pris vs. støj? Hvad hvis jeg
på et tidspunkt vil have 4 diske i RAID, findes der så et bedre (større)
kabinet til en fornuftig penge?

Med andre ord; jeg er lidt usikker på projektet, men har ikke lyst til at
spilde penge på en fabriksmaskine der indeholder komponter som kan drille
Matrox-kortet. Jeg har bøvlet med videocomputere tidligere og når det denne
gang er min egen pengepung, har jeg ikke lyst til at eksperimentere med
Bundkort/processor der ikke er på Matrox´s positiv liste

Undskyld det lange indlæg og tak for din tid!
Jens Pauli

Fra : René Jensen

Dato : 06-09-01 22:51

Jeg har tilladt mig at klippe lidt i indlægget ...

Jens wrote:
> Her kommer spørgsmålene

> 1. kan jeg få Abit kortet ind i dette kabinet?
Du skulle ikke have noget problem med at implementere det bundkort i
kabinettet, efter min erfaring er der typisk tre standard størrelser af
boards: stort, mellem og micro. Alle størrelser understøttes i et hvert
kabinet med mindre vi måske taler om specielt byggede kabinetter som kun
har plads til microATX bundkort.

> 2. Er køleren god nok?
Du behøver ikke at købe en køler. Der er allerede integreret en køler på
den processor. Hint: "In-A-Box" betyder at Intel har lavet en plastic
box omkring processoren med køler.
Denne køler er nok så længe man ikke overclocker processoren, hvilket
jeg ikke regner med at den skal.

> 3. Bør jeg vælge RAM af et andet mærke?
Til en maskine som primært skal bruges til video-redigering, vil jeg
hellere købe billigere RAM f.eks. PQI og min. 512MB RAM eller mere ...

> 4. Hvis jeg køber hos www.shg.dk, følger der så kabler med?
Hvis du tænker på IDE-kabler strømstik o.lign. så følger der skruer,
strømstik, spikes (til montering af bundkort) med kabinettet og
IDE-kabler samt Floppy-kabler med bundkortet (evt. også ekstra
USB-porte).

> 5. Hvad med pris vs. støj?
Det er svært at give en passende vejledning omkring støj. Nogle
mennesker er mere følsomme end andre ... når det er sagt, bør jeg også
lige nævne at stilhed også har sin pris, som nogle finder dyre andre
rimelige. -Jeg ville nok vente med at investere før jeg har samlet hele
systemet og prøvekørt det i et par timer. Her vil du helt sikkert få et
bedre indtryk af hvor meget dit system larmer - herfra kan du så tage
stilling til om det er noget du kan leve med eller om der måske skal
investere i en low-noise strømforsyning, low-noise blæsere, lyddæmpende
materiale o.lign.
Du kan jo kigge på www.studiedata.dk eller www.webconsult.dk for finde
produkter, som virkelig hjælper på støjen.

> 6. Hvad hvis jeg på et tidspunkt vil have 4 diske i RAID, findes der så et bedre (større) kabinet til en fornuftig penge?
Igen et svært spørgsmål. Men hvis dine planer om RAID med 4 diske er en
realitet (selvf. en gang i fremtiden), så vil jeg nok hellere ofre lidt
flere penge på at få et maxi-tower kabinet, på måde vil du have plads
nok til at kunne montere 4 harddiske samt brænder og DVD-ROM drev uden
at enhederne sidder klods op ad hinaden. -Husk på at harddiskene
udvikler en del varme, som bør ventileres ud af computeren og at placere
dem med lidt luft imellem, samt installere ekstra blæsere vil hjælpe på
et mere stabilt system.
Jeg har selv et AOpen HQ08, masser af god plads samt mulighed for at
montere en blæser i for og to i bag over strømforsyningen.

Evt. køre med en mindre harddisk med installation af styresystem, selve
installations-filerne til styresystemet, drivere til hardware, typiske
små-programmer som du benytter meget f.eks. Acrobat Reader, WinRAR
o.lign. på en disk og købe to 60GB diske til at sætte op i f.eks.
RAID-O, som udelukkende bruges til redigering.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a wise man told me this:
"I consider Windows as I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better!"

Fra : Jens

Dato : 07-09-01 07:19

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> wrote in message

> [...]
> box omkring processoren med køler.
> Denne køler er nok så længe man ikke overclocker processoren, hvilket
Jens: Så lærte jeg det og der skal ikke overclockes

> Til en maskine som primært skal bruges til video-redigering, vil jeg
> hellere købe billigere RAM f.eks. PQI og min. 512MB RAM eller mere ...
Jens: Ok - det er taget ad notam

> [...]
> USB-porte).
> Jens: Fint, gælder det også ATA/100 kabler? Det vigtigste i denne computer
er at der er god kontakt til AV-disk(ene). Det er noget med to samtidige
videospor á ca. 4MB/s, plus måske et grafik-spor. Jeg har tidligere haft
problemer med et Dual-Celeron system (Abit) måske fordi bundkortets
controllere var ATA/66 og disken var ATA/100 (Deskstar60GXP). Der kunne være
flaskehalse i systemet og det var noget rigtigt skidt hvis disken var lidt
fragmenteret/fyldt op og jeg så skulle eksportere via Firewire. Så mistede
jeg frames og kunne starte forfra.

> Men hvis dine planer om RAID med 4 diske er en
> realitet (selvf. en gang i fremtiden), så vil jeg nok hellere ofre lidt
> flere penge på at få et maxi-tower kabinet

Jens: jeg tror jeg vil følge dette råd, da næste udvidelse næsten 100%
sikkert er mere diskplads.
Du nævner AOpen HQ08. Det er desværre ikke til at få i øjeblikket.
www.shg.dk har et der hedder AOpen HQ08-P4. Virker dette kabinet også til
P3?
Jeg synes det er lidt dyrt, så hvad med Codegen Maxitower ATX 7001 grå
/300W ?

> [...]
> o.lign. på en disk og købe to 60GB diske til at sætte op i f.eks.
> RAID-O, som udelukkende bruges til redigering.
Jens: Jeg har tænkt på at finde en lille, stabil disk til OS/software og
derudover have dedikerede
AV-disk(e).
Er RAID-O det samme som "stribe" hvor man lægge 2 diske sammen så de
opfattes som en stor disk?

> --
Tak for dit svar Rene

Med venlig hilsen
Jens Pauli

Fra : René Jensen

Dato : 07-09-01 22:17

Jens wrote:
> [...]
> fragmenteret/fyldt op og jeg så skulle eksportere via Firewire. Så mistede

Jeg ved ikke lige med ATA/100 kabler, men hvis motherboardet
understøtter ATA/100, så lur mig om der ikke skulle være mindst et
ATA/100 kabelt.

> [...]
> P3?
> Jeg synes det er lidt dyrt, så hvad med Codegen Maxitower ATX 7001 grå

Hvad angår kabinet, så er det i bund og grund lidt ligemeget hvad slags
fabrikat/mærke det, så ville man kunne implementere et system baseret på
Celeron, P-III, P4, Duron eller Athlon. Om du skal vælge et AOpen eller
Codegen kabinet er igen også lidt ligemeget, men selvf. vil der altid
være nogle som mener at det ene kabinet er bedre end det andet - siden
der eksistere en ordentligt r*vfuld(!) fabrikanter på kabinet markedet,
kan jeg umuligt udtale mig om alle kabinetter, og derfor kan jeg kun
vidregive mine gode erfaringer med AOpen's kabinetter ... men kig på de
tekniske specifikationer og sammenlign mellem måske 3-4 kabinetter, som
du synes lyder gode og prøv og se om kan se nogle af dem i en udstillet
computer-forretning, og så udfra der bedømme om der er plads nok eller
ej.

> [...]
> derudover have dedikerede
> AV-disk(e).
> Er RAID-O det samme som "stribe" hvor man lægge 2 diske sammen så de

Ja. -Det virker for mig, uden at sige at jeg har forstand på
AV-redigering, at der er mere brug for hastighed end for sikring imod
data tab, da man må antage evt. fejl er så marginale at de ikke har en
større betydning i det færdige produkt.

> Tak for dit svar Rene

Det var så lidt.

Fra : Madsen

Dato : 07-09-01 00:37

"Jens" <slothrop@ofir.dk> skrev:

> [...]
> BUNDKORT: Abit BX133 RAID, FCPGA/BX, AGP, IDE100, >1000 Mhz ATX, 133MHz
> PROCESSOR:Intel Pentium III 1000EB FC-PGA 256KB BOX

Jeg ville kraftigt overveje et bundkort med mulighed for 2 processorer.
Det er altså noget der kan mærkes på ydelsen. Nu kender jeg godt
nok ikke så meget til videoredigering, men til billedbehandling er det
utroligt så meget ekstra ydelse det har givet hos mig ved at vælge
Dual. Kombineret med Win2000, (eller XP Pro når det kommer), og
godt med RAM, så burde du være flyvende.

Hvad med:
<http://www.motherboards.com/catalog/product_info.php?category_id=4&index_id=7&subcategory_id=85&products_id=318&> ?

Så ville jeg nok købe nogle billigere PQI-RAM f.eks. for at få prisen
lidt ned. Test dem for fejl ved modtagelsen og fejler de noget så får
du dem byttet til du får nogle der virker. Der er 10 års garanti på
dem, og bestiller du dem pr. efterkrav f.eks. så har du jo 14 dages
returret.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : René Jensen

Dato : 07-09-01 22:23

Madsen wrote:
> [...]
> du dem byttet til du får nogle der virker. Der er 10 års garanti på
> dem, og bestiller du dem pr. efterkrav f.eks. så har du jo 14 dages

En mindre rettelse: Du har faktisk som internet-betalende kunde ret til
14 dages returret uanset om du køber via. kreditkort
(VISA/Dankort/Master etc.) eller pr. efterkrav. Da du ikke har mulighed
for at "se" varen med dine egne øjne/hænder, men du skal selvf. være
klar over at forhandleren kan kræve et mindre gebyr for porto (kan ikke
lige huske hvor meget det er, men jeg mener det er max. 10% af de
returnede vareners pris).

Fra : Madsen

Dato : 07-09-01 22:40

"René Jensen" <rene.jensen@city.dk> skrev:

> [...]
> klar over at forhandleren kan kræve et mindre gebyr for porto (kan ikke
> lige huske hvor meget det er, men jeg mener det er max. 10% af de

Tak for rettelsen. Jeg troede det havde noget at gøre med at man
bestilte pr. efterkrav, men der er så i stedet fordi man køber varen
ubeset åbenbart. Indtil for nylig troede jeg også at det kun var 8
dages returret fordi mange butikker reklamerer med dette, men
ifølge loven er det 14 dage, har jeg lade mig fortælle.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Jens

Dato : 07-09-01 06:46

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message
> [...]
> Dual. Kombineret med Win2000, (eller XP Pro når det kommer), og
> godt med RAM, så burde du være flyvende.

Hej Madsen - tak for dit svar
Du har ret med hensyn til Dual - det er godt med den ekstra ydelse, især
når/hvis man laver noget med efterbehandling af billederne (f.eks.
AfterEffects) eller skal eksportere til Quicktime/Windows Media. Softwaren
(premiere6.0) er dog så smart at man kan lave batchlister og lade
processoren arbejde alene om natten. Her må jeg nok lade pengepungen
bestemme, hvis processorene skal være ens (skal de være identiske?) og
derfor nok må købes samtidigt.

> Tak for tippet med Abit VP6 - dual.
Her er en liste med "validated" bundkort - hvis du kan anbefale et eller
flere, vil jeg være taknemmelig

Abit BX133 Intel Pentium III (single) Socket 370 Intel 440BX
Abit VP6 Intel Pentium III (dual) Socket 370 VIA Apollo Pro 133A
Asus CUSL2 Intel Pentium III (single) Socket 370 Intel 815E
Asus CUV4X Intel Pentium III (single) Socket 370 VIA 694X
694Z Cyrix III
Asus CUV4X-D Intel Pentium III (dual) Socket 370 VIA Apollo Pro 133A
Asus P3V4X Intel Pentium III (single) Slot 1 VIA Apollo Pro 133A
MSI 694D Pro
(MS-6321) Intel Pentium III (dual) Socket 370 VIA Apollo Pro 133A
Soyo SY-K7VTA-B AMD Athlon (single)
AMD Duron (single) Socket A VIA KT-133
Tyan Tiger 133 S1834D

> [...]
> du dem byttet til du får nogle der virker. Der er 10 års garanti på
> dem, og bestiller du dem pr. efterkrav f.eks. så har du jo 14 dages
Dit råd omkring PQI-RAM er straks blevet noteret
Tak for svar
venlig hilsen
Jens Pauli

Fra : Jens

Dato : 07-09-01 07:24

Til min computer kan jeg ifølge Matrox benytte følg. bundkort
Der er tale om et videoredigeringssystem med RT2000 kort fra Matrox
Jeg er nok, af økonomiske grunde, mest til et single processor system, da
jeg har hørt at hvis man vil have 2 processorer skal de være identiske og
derfor købes samtidigt.

Er der nogen der kan sige noget godt om et eller flere af disse kort?

Med Venlig hilsen
Jens Pauli

Fra : Madsen

Dato : 07-09-01 19:53

"Jens" <slothrop@ofir.dk> skrev:

> Er der nogen der kan sige noget godt om et eller flere af disse kort?
>
> Asus CUV4X Intel Pentium III (single) Socket 370 VIA 694X

Det er dette bundkort jeg kører med og er yderst tilfreds.
Har smidt 2 x 866 Mhz PIII i det fordi det var det der bedst kunne
betale sig dengang jeg købte det. Det har jo så bare ikke RAID-
controller som du jo gerne ville have, men det kan du vel også
købe som et indstikskort. Jeg skal ikke kunne sige hvilke bundkort
der er bedst og smartest at købe af dem du har nævnt. Jeg kan
blot sige at jeg er utrolig glad for det jeg har.
Kan køre med op til 2 x 1000 Mhz. og 4 Gb. RAM. (PC133)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Jens

Dato : 08-09-01 14:21

Tak for svarene - jeg vender tilbage når computeren er skruet sammen med en
melding om resultatet.
Jeg har en god fornemmelse med denne computer fordi det er anden gang jeg
skal lave en til dette redigeringskort og jeg føler mig bedre forberedt
denne gang.

Venlig hilsen
Jens Pauli