Sjove forslag?
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 06-09-01 16:57

Hej

Nogen der kan bidrage med forslag til sjove træningsøvelser? Vi er to hold
ude på træningspladsen (DKK), der kører lidt fællestræning og jeg er løbet
lidt tør for ideer til sjov. Øvelserne må hellere end gerne indeholde
traditionelle lydighedsøvelser, men også gerne en masse utraditionelle ting.
Dog ikke så gerne noget med løse hunde, da de to hold jo ikke kender
hinanden og der er relativt mange hunde (ca. 20).

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Janni

Dato : 06-09-01 19:12

Hej!
Jeg har lært min hund en alternativ nej-øvelse. Den går ud på, at man får
hunden ned at ligge. Herefter placerer man en godbid på den ene af hundens
poter, eller dem begge, og siger nej. Jeg synes at det er en sjov øvelse, og
jeg har også selv anvendt den til træning engang, hvor vi selv skulle komme
med sjove foreslag til øvelser.

Vuf fra Janni

Fra : Søren Petersen

Dato : 06-09-01 19:40

Jamen her er så lige nogle korte forslag - du har sikkert brugt nogle af
dem.

- Læg en godbid på snuden af hunden, og lær hunden at vente indtil man siger
en kommando, hvorefter hunden kan prøve at gribe den selv igen - den er ret
sjov.

- Lær hunden at gå zig-zag mellem benene - selvom det godt kan være lidt
svært med snor på.

- Lær hunden at rulle

- Få hundene til at gå på en slags balance-bom - det er sundt for forholdet
mellem hund og ejer, da ejeren går ved siden af og viser at der ikke er
noget at være bange for.

- Lære hundene at spille død (kræver dog en smule træning) - og de dygtige
kan så gå videre med at halen ikke må bevæge sig (halen på en død hund
bevæger sig jo ikke, hehe).

Mvh.
Søren Petersen

Fra : coppi

Dato : 06-09-01 20:48

"Hej Trine.

Denne her er lidt svær.

Få fat i noget der er på hjul og som alligevel er rimlig stabilt.

Sæt så hunden op i eller på det ,den skal blive siddende ,mens man kører
eller trækker køretøjet.

Det kan være en trillebøre ( svært ) eller en trækvogn (lettere ).

En øvelse , der i høj grad viser tillidsforholdet mellem hubd og fører.

Mine hanhunde har altid mestret det , men tæverne har aldrig kunnet.

Men det er rigtig sjovt.

Hvad med at hundene skal dækkes af foran nogle lækre røde pølser.

coppi

Fra : Simon Bjergskov

Dato : 07-09-01 08:43

coppi <annie321@worldonline.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:yIQl7.3037$9V5.183793@news000.worldonline.dk...

> Hvad med at hundene skal dækkes af foran nogle lækre røde pølser.

Vi har prøvet en øvelse hvor hunden skulle gå med en rød pølse i munden, mens vi gik uden at hunden måtte spise den.
(bagefter fik hunden et stykke af pølsen, eller hele pølsen efter ejerens temperament)

Simon og Nanna, der var rævestolt over hun ikke spiste pølsen...

Fra : Aino

Dato : 07-09-01 07:26

Trine Dyrgaard wrote:

Hej Trine

Sit, dæk, stå o.l. er givet indlært, men prøv på afstand, uden
håndbevægelser e.l., med ryggen til hunden. Skal selvf. indlæres seperat
før det kombineres.

Jeg er lige begyndt at træne, at Pumba skal gå en omgang om sig selv
foran mig. Senere vil jeg prøve at sætte 'venstre' og 'højre'
kommandoerne på. (Yep, komplet ubrugeligt men meget sjovt).
--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Aino

Dato : 07-09-01 07:49

Lige en anden ide: Her når 'regntiden' jo nærmer sig, er det praktisk at
have lært sin hund at ryste sig på kommando. Så behøver det ikke foregå
lige efter man er kommet ind i entreen, men istedet ude foran.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-09-01 09:27

Hej igen

Tak for alle jeres sjove forslag. Hundene er ikke så gamle og skal helst
have succes med disse træningsdage, så der skal helst ikke indlæres alt for
mange nye ting (det er hhv. et unghundehold og et klasse 1 hold - jeg går på
dem begge, så jeg ved nogenlunde hvormeget alle hundene kan).

De ting vi har besluttet at tage med på torsdag er:
- lineføring på en cirkel, ind og ud mellem de andre hunde
- en slags stoledans, hvor man skal ind til en kegle og have hunden på
plads når musikken stopper. De hundeførere, der ikke når at få en kegle
eller ikke kan få hunden på plads, går selvfølgelig ud - og der er pølser
til vinderen
- "pølsedyk" - hunden skal forsøge at få fat i en pølse i en spand med vand
- indlæring eller træning af zig-zag (vi har valgt ikke at tage øvelser,
hvor hundene skal vise bug, som f.eks. rulle, da de jo ikke rigtig kender
hinanden)

Men vi har to gange mere, så vi har brug for flere ideer

-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Lars

Dato : 09-09-01 15:37

Hej Trine

Sus en tur på biblioteket og lån "Min bedste ven", skrevet af Marie Hansson
Den indeholder snesevis af gode øvelser incl. indlæringsbeskrivelser og
hvordan man evt. udviser øvelserne.

Hilsen fra Lars

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 09-09-01 16:12

"Lars" <vln@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Trine
>
> Sus en tur på biblioteket og lån "Min bedste ven", skrevet af Marie
Hansson

Got it Der er rigtig mange gode forslag, men jeg var ude efter nogle
lidt mere sociale øvelser, altså en slags "fælleslege" for hunde, lidt i
stil med sanglege for børn.

-Trine

Fra : Lars

Dato : 17-09-01 18:49

Hej igen Trine

Jeg har med succes fået hunde på træningspladsen til
- at "springe buk" over hinanden (en hund ligger - den anden springer over)
- at "kravle under hund" (en hund står, den anden kravler under maven på
den)
- at ligge i "klumpedæk" (hundene ligger dæk meget tæt op af hinanden)

Da alle hunde var newfer havde jeg ingen problemer med størrelsesforholdene.

De alle øvelser kan jo udvides med flere hunde efter "behov", f.eks to hunde
der står, mens en kravler under dem.

Hilsen Lars