Lydkort - kvalitet
Fra : Tonni

Dato : 06-09-01 13:11

Hej gruppe.
Jeg har fulgt lidt med når diskussionerne har drevet sig om lydkort.
Der er dog en ting jeg synes der mangler i diskussionerne. Det er latid
sorround og alt muligt andet der bliver talt om, men aldrig særlig meget om
egentlig musikkvalitet.
Når man vil afspille mp3 filer, hvilket kort har den bedste kvalitet; evt.
bedste støj/signalforhold?

Hvad er det billigeste kort med digital udgang? - det ville jo være den
optimale løsning hvis man investerer i en ny digital sorround forstærker i
sit stereoanlæg.
Og hvordan er kvaliteten af disse digitale udgange?

Og så et sidste spørgsmål; hvorfor lyder min mp3 musik nu vildt dårligt
efter jeg har installeret WinXP?

mvh Tonni

Fra : LarsS

Dato : 06-09-01 15:44

Tonni <tosch@email.dk> wrote in message news:9n7pbk$12fv$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> sorround og alt muligt andet der bliver talt om, men aldrig særlig meget om
[cut]

Hvis det skal være god lydkvalitet skal man åbenbart som det
første udenom windows lydsystem (mixer, etc), det er ihvertfald
hvad gode HiFi- og Lyd-indspilnings-kort gør.
Og det betyder osse at man f.eks. IKKE kan bruge visse lyd-
programmer, IKKE kan høre audio-cd'er fra CDRom via den billige
DA-chip indbygget i CDRom-drevet, etc.
Alt sammen naturligvis for at få bedre lyd.
Billigste af disse kort afaik er Terratec EWX2496 til ca 1800,-
Stadig interesseret?
se billede af kontrolpanel her: (farver kan selvf. stilles):
http://www.worldonline.dk/~sidenius/EWX2496.gif

/LarsS

Fra : peet_dk

Dato : 06-09-01 16:03

nu når vi er med den kradsen der er... Jeg har et Terratec Xfire 1024, når
jeg er i den "rene" windows 2k pro uden nogle form for musik e.l. er der
riimlig meget støj. Hvordan kan jeg mindske denne støj mest mugligt?

Fra : LarsS

Dato : 06-09-01 20:17

"peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> wrote ...

> nu når vi er med den kradsen der er... Jeg har et Terratec Xfire 1024, når
> jeg er i den "rene" windows 2k pro uden nogle form for musik e.l. er der
> riimlig meget støj. Hvordan kan jeg mindske denne støj mest mugligt?

Kan det være en mixe-kanal f.eks. mikrofon der står åben?
(Terratec Xfire "overtager" windows-mixer, dvs. erstatter den
med sin egen, svjh, og åbne kanaler kan bidrage med støj...)

Eller måske er det "indstrålet" støj fordi lydkort fysisk er
placeret uheldigt? (Mine sidder længst væk fra strøm-
forsyning, hvilket er i bunden af tårn...)

/LarsS

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 06-09-01 23:44

> Kan det være en mixe-kanal f.eks. mikrofon der står åben?
> (Terratec Xfire "overtager" windows-mixer, dvs. erstatter den
> med sin egen, svjh, og åbne kanaler kan bidrage med støj...)

Prøv at slå CD-Player fra i sndvol32.exe - Det plejer at hjælpe for mig...

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Tonni

Dato : 08-09-01 19:37

Har jeg gjort, det lyder stadig vildt dårligt.

Jeg har et Ensoniq PCI lydkort, blev i sin tid opkøbt af Creative da de ikke
selv kunne finde ud af at lave et pci lydkort.

Jeg havde dog tænkt at købe et nyt lydkort. Men der er desværre åbenbart
ikke nogen som ved noget om støj/signal forhold på sådanne
Så må jeg jo selv ud for at finde ud af det. Men på den anden side; hvis man
kun bruger digital udgangen - så er det jo lige meget.
mvh Tonni

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 08-09-01 22:59

"Tonni" <tosch@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde dog tænkt at købe et nyt lydkort. Men der er desværre åbenbart
> ikke nogen som ved noget om støj/signal forhold på sådanne

Mon ikke der er lavet en masse tests rundt omkring på forskellige websider?
Prøv www.google.com.

/Anders.