Stjålet=ubruglig???
Fra : Nikolaj Sonn

Dato : 06-09-01 11:38

Pænt goddag.

Jeg er journalist på DR.

Jeg søger svar på et enkelt spørgsmål... Kan man bruge en stjålet
mobiltelefon??? (En telefon der er meldt stjålet til politiet - og ikke bare
et spærret SIM kort).

Alle direkte henvendelser behandles med 100% diskretion.

Venlig hilsen

Nikolaj Sonne
niso@dr.dk
87397254

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 06-09-01 10:41

Nikolaj Sonn skrev:

>Jeg søger svar på et enkelt spørgsmål... Kan man bruge en stjålet
>mobiltelefon??? (En telefon der er meldt stjålet til politiet - og ikke bare
>et spærret SIM kort).

Måske.

På nogle telefoner kan man ændre IMEI-nummeret, på andre er det
praktisk talt umuligt (idag).

Hvis man kan ændre IMEI-nummeret, som jo er det nummer der spærres
for, så kan telefonen ikke identificeres som stjålet.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: www.simlock.dk
Tilbud indtil 14. september: LÅS 2 OP, BETAL FOR 1!

Fra : MoDeM

Dato : 08-09-01 16:04

Lige en ting jeg har tænkt på med en ikke helt lovlig mobil..

Hvis man har 2 ens nokia'er og den ene er lovlig og den andet er nakket, og
man så tager en backup(200000-300000) af den ene og ligge den over på den
anden.

Kan man så se det tidligere IMEI nummer nogle steder(andet end bag på
mobilen hehe) ??
Og kan den så blive sporet eller lukket...?

Mvh
...:MoDeM:..

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-09-01 16:05

MoDeM skrev:

>Hvis man har 2 ens nokia'er og den ene er lovlig og den andet er nakket, og
>man så tager en backup(200000-300000) af den ene og ligge den over på den
>anden.

Der kan ikke være to telefoner med samme IMEI-nummer på nettet
samtidigt.

>Kan man så se det tidligere IMEI nummer nogle steder(andet end bag på
>mobilen hehe) ??

Du kan pt. IKKE ændre IMEI-nummeret på Nokia-telefoner (kun de meget
gamle).

>Og kan den så blive sporet eller lukket...?

Det er IMEI-nummeret der spærres for, ergo, hvis du tager et spærret
nummer os sætter i en anden telefon, så virker denne ikke. Hvis du
derefter ændrer nummeret tilbage igen, så virker den.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : MoDeM

Dato : 08-09-01 17:56

Ved godt der ikke kan være 2 telefoner med samme IMEI nummer på nettet
samtidig.
Men kan det lade sig gøre at ændre det så det ikke kan ses nogle steder,
hvis man fx sender en tlf til rep.???
Ændre, mener jeg ligge backuppen fra den ene over til den anden...

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-09-01 21:01

MoDeM skrev:

>Ved godt der ikke kan være 2 telefoner med samme IMEI nummer på nettet
>samtidig.

OK.

>Men kan det lade sig gøre at ændre det så det ikke kan ses nogle steder,
>hvis man fx sender en tlf til rep.???

Med hvilket formål? Når du får den anden tilbage vil du ikke kunne
bruge den... Men jo, det kan lade sig gøre - med _nogle_ telefoner.
Nokia er ikke i blandt disse.

>Ændre, mener jeg ligge backuppen fra den ene over til den anden...

Frarådes - du kan ikke bruge telefonen bagefter!

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : MoDeM

Dato : 08-09-01 21:20

Det var bare en teori jeg havde..
Har ødelagt en 3310 ved et unlock forsøg, så sendte jeg den til rep, og de
byttet den til en ny (også skiftet IMIE nummeret)
Så tænkte jeg på om det kunne lade sig gøre at få byttet en ikke helt lovig
tlf til en ny *S*
Men så er spørgsmålet om de så lukker for det "Ødelagte" IMEI nummer når de
bytter den til en anden en med nyt IMEI...

Har gået og tænkt på om dette kunne lade sig gøre...

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-09-01 21:23

MoDeM skrev:

>Så tænkte jeg på om det kunne lade sig gøre at få byttet en ikke helt lovig
>tlf til en ny *S*

Forstår ikke du sætter *S* - der er en gut der savner sin telefon, og
du har købt en stjålet/selv stjålet den?!

>Har gået og tænkt på om dette kunne lade sig gøre...

Jeg har overhovedet ikke tænkt mig at hjælpe mere! Jeg er absolut
modstander af brug af hælervarer!

Tsk!

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : MoDeM

Dato : 08-09-01 22:23

Ok men det var nu mere som en "hjælp" til ham fra DR.
Han spørger jo om man kan bruge en nakket mobil, og men lidt fusk, kan det
vel nok lade sig gøre at få den bytte så den virker, og ik kan spores...
Tænkte bare på om sådan noget virkelig kunne lade sig gøre..

Men forstår godt hvis du ik vil hjælpe med det...

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-09-01 22:44

MoDeM skrev:

>Ok men det var nu mere som en "hjælp" til ham fra DR.

OK, jeg har nu selv snakket med ham...

>Han spørger jo om man kan bruge en nakket mobil, og men lidt fusk, kan det
>vel nok lade sig gøre at få den bytte så den virker, og ik kan spores...

Med nogle telefoner, ja.

>Tænkte bare på om sådan noget virkelig kunne lade sig gøre..

Det kan det. Det er IMEI-nummeret der spærres for, IEMI-nummeret er
forskelligt i hver enkelt telefon, men kan ændre i nogle telefoner. Så
enkelt kan det faktisk siges.

>Men forstår godt hvis du ik vil hjælpe med det...

Jeg kommer ikke med nogle information om hvordan det gøres, for jeg er
stærkt modstander af det.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Spinner

Dato : 09-09-01 07:53

Man kan i hvert fald sende beskeder selv om telefonen er meldt stjålet - og
tillige har jeg fået et enkelt opkald og selv kunnet ringe til ét nummer (på
to års tid)..!

Spinner
_

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 09-09-01 13:03

Lasse Hedegaard skrev:

> Du kan pt. IKKE ændre IMEI-nummeret på Nokia-telefoner (kun de meget
> gamle).

Hvad med, Nokia SW MCU & PPM uploader v1.04 by Dejan Kaljevic... den kan
opdatere softwaren og ændre IMEI nummeret... det eneste det kræver er en
box..

/bm

--
Jeg unlocker din Nokia mobil telefon for 100 kr.
og det er incl. porto tilbage til dig,ellers så kig på

Fra : MoDeM

Dato : 09-09-01 17:11

Og Hvad er en Box så?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-09-01 19:16

Boris Mathiasen skrev:

>det eneste det kræver er en box..

Er klar over det, men _hvilken_ box - en latterlig dyr box :)

Og jeg kan heller ikke se idéen med at råbe højt om at det er muligt -
lad os da sørge for at så få som mulige finder ud af man kan ændre
IMEI-nummeret - jeg ville nu blive ked af det, hvis nogle begyndte at
bruge min telefon hvis jeg fik den stjålet.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Torben Larsen

Dato : 09-09-01 21:43

On Sun, 09 Sep 2001 20:16:16 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>IMEI-nummeret - jeg ville nu blive ked af det, hvis nogle begyndte at
>bruge min telefon hvis jeg fik den stjålet.

Hvorfor skal man ikke kunne snakke om ændring af IMEI det er
vel mere relevant og informativt end reklamer, det er også en del af
teknik.mobil alle emner der vedrører flashing og metoderne, et andet
er moral og etik hvis emnet er en stjålet telefon.

Regards

Torben

I wish I was what I was when I wished what I was was what I am.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-09-01 08:12

Torben Larsen skrev:

>Hvorfor skal man ikke kunne snakke om ændring af IMEI

Fordi det efter min mening kun kan misbruges. JEG har i alt fald ikke
tænkt mig at komme med en opskrift.

>det er vel mere relevant og informativt end reklamer

Som vi vist heldigvis endelig har sluppet for - jeg tænker her på
Thomas Madsen, som endelig har fået at vide af sin udbyder, at han
skal stoppe.

>det er også en del af
>teknik.mobil alle emner der vedrører flashing og metoderne, et andet
>er moral og etik hvis emnet er en stjålet telefon.

Og jeg kan KUN se ET formål med at ændre IMEI-nummeret - derfor vil
_jeg_ ikke hjælpe. Hvad I andre gør, det styrer I selvfølgelig selv.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Spinner

Dato : 10-09-01 20:26

Så mangler vi bare at du stopper din reklame

Spinner
_____

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-09-01 22:16

Spinner skrev:

>Så mangler vi bare at du stopper din reklame

Jeg så din smiley, men jeg er stadig lidt i tvivl.

Jeg har reklame for mit firma i min signatur, ja - og det er helt fint
- signaturen er et fristed, man kan skrive hvad man vil.

Indlæg skal blot indeholde mere end "Se min signatur", for så er det
jo åbenlyst hvor man vil hen.

Læs om signaturer: http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

Kan jeg få dig til at skriver under det du svarer på, det gør det
nemmere at følge med, læs evt.
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

venligst,
Lasse Hedegaard
--
Læs om netiketten på usenet: www.usenet.dk/netikette/
Generelt er www.usenet.dk et godt sted at kigge forbi.

Fra : Spinner

Dato : 11-09-01 10:07

Du har ikke grund til at være i tvivl, det var ment som en joke! Men for
ikke at støde dig har jeg læse de to links du vedhæftede!

Spinner

--
Da alle reklamere for at unlocke telefoner vil jeg da også være med - Alle
Nokia-modeller unlockes for 50,-. Du sender telefonen og har den et par dage

Fra : Torben Larsen

Dato : 10-09-01 22:53

On Mon, 10 Sep 2001 09:12:21 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Og jeg kan KUN se ET formål med at ændre IMEI-nummeret - derfor vil
>_jeg_ ikke hjælpe. Hvad I andre gør, det styrer I selvfølgelig selv.
>
>venligst,
>Lasse Hedegaard

Der findes faktisk grund til at ændre IMEI, jeg havde en telefon der
blev ubrugelig efter en vandtur, den var registreret på AIS i Thailand
jeg købte en anden i Danmark og den kunne ikke registreres på nettet i
Thailand, men min gamle telefons IMEI blev overført til den nye som
derefter blev registreret og derfor brugbar på det pågældende net.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 11-09-01 12:37

Torben Larsen skrev:

> [...]
>Thailand, men min gamle telefons IMEI blev overført til den nye som
>derefter blev registreret og derfor brugbar på det pågældende net.

Dvs. udbyderne i Thailand KUN accepterer IMEI-numre fra telefoner de
selv har solgt? Det lyder meget mærkeligt efter min mening. Hvad
skulle idéen være med det?

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Torben Larsen

Dato : 11-09-01 21:39

On Tue, 11 Sep 2001 13:36:40 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Dvs. udbyderne i Thailand KUN accepterer IMEI-numre fra telefoner de
>selv har solgt? Det lyder meget mærkeligt efter min mening. Hvad
> [...]

Det er nemlig rigtigt chinnawat gruppen har monopol i Thailand og
aksepterer kun telefoner i deres netværk der er købt i Thailand.
Selvfølgelig er der roaming fra min Danske telefon men til overpris,
så det kan betale sig at købe en telefon her men den duer ikke med et
Thai card da kortet er registreret på telefonens IMEI.

Fra : Alt er lort

Dato : 20-09-01 14:16

Det er faktisk kun TDC, mig beskendt, som spærer for brug af stjålne tlf..
Så man kan godt bruge Sonofon eller et af de andre.