Forskellen på dyr og billig RAM?
Fra : Steven Sørensen

Dato : 05-09-01 22:45

Hej

Hvad er forskellen på dyr og bilig RAM? Har det noget med mærkevarer at gøre
eller hva´ ?

Steven

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 05-09-01 23:14

"Steven Sørensen" <solskov.sorensen@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Hvad er forskellen på dyr og bilig RAM?

Billig RAM overholder kun sine specifikationer. Ikke egnet til ocerclocking.
Man kan også være udfor at billig RAM for ens system til at køre dårligt,
hvilket jeg finder er tilfældet med mine ny indkøbte PQI-RAM. Jeg savner
mine gode gamle qualitets Apacer RAM!

> Har det noget med mærkevarer at gøre
> eller hva´ ?

Jeg tror ikke at mærkevarerne er skruet kunstigt op i pris, men man ved jo
aldrig. Men jeg ved at PQI ikke er af samme kvalitet som Apacer.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-09-01 08:50

"Steven Sørensen" <solskov.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Hvad er forskellen på dyr og bilig RAM? Har det noget med mærkevarer at
> gøre eller hva´ ?

På RAM med samme specs, er der ofte en forskel i kvaliteten, selvom den er
blevet noget mindre med tiden. Forskellen har idag stortset kun betydning
hvis du vil overclocke dine RAM, eller køre med forskellige(størrelse eller
specs) RAM klodser i samme maskine. Her kan du oftere opleve problemer med
billig RAM, især med lidt ældre bundkort.

Generelt er prisforskellen så lille idag, at jeg ikke vil anbefale at købe
(for) billig RAM.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Brian Olsen

Dato : 06-09-01 09:14

"Steven Sørensen" <solskov.sorensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad er forskellen på dyr og bilig RAM? Har det noget med mærkevarer at
gøre
> eller hva´ ?
>
> Steven

nogle dyrer ram har også det der vistnok kaldes eprom eller bios. forskellen
er vist at ramkredsen lukker ned vis der er noget galt. de billige kan vist
godt finde på at kører videre med riciko for at futte neget mere af!

så vidt jeg husker har apacher eprom

hygge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-09-01 21:09

"Brian Olsen" <BO3423@ehs.dk> wrote in news:3b97305e@news.ehs.dk:

> nogle dyrer ram har også det der vistnok kaldes eprom eller bios.

Du tænker sikkert på ECC(Error Correction Code) RAM, som selv kan rette
visse typer fejl(single bit).

> så vidt jeg husker har apacher eprom

Ikke i denne sammenhæng.

Fra : Jes Conradsen

Dato : 06-09-01 19:02

Hej NG

En af mine venner har et problem med en ny færdigsamlet computer han har
købt. (Specs i bunden af siden). WIN Me er preinstalleret på HD. Man kan
godt komme ind i windows i fejlsikret tilstand. Bios på bundkort detekterer
drevene fint nok. Men når man tænder for comp. skrives der lige i starten
noget i den her retning: "booting ATAPI CDROM : .....Failure". Der efter
slukker compm. automatisk eller man for en meddelse om at systemet stoppes
på grund af en beskyttelsesfejl.

Når vi prøver at komme ind i DOS for at reinstallerer Windows eller kører en
recovery CD-Rom. kan vi ikke boote op med cd.rom support. Når man prøver at
boote op med cd.rom support, fryser maskinen når den prøver at loade den
første driver ind (den fra Oak technologies Inc.)

Vi har prøvet med flere forskellige drev og kabler. Det kan ikke være her
problemet findes. Måske er der fejl i preinstallationen af Win Me, eller?

Hvad kan man gøre for at løse problemet??

Specs:
Fujitsu/Siemens PC
1200/266 Athlon
256 Mb pc133 Ram
Fujitsu 40 Gb HD
Nvidia GeForce Mx200 32 Mb
Oem cd-rom drev fra Mitsumi
(Købt seperat) Lite-On 16/10/40 brænder
Msi bundkort med VIA KT133A chipsæt

På forhånd tak
Jes Conradsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-09-01 01:15

"Jes Conradsen" <jes@ostervold.dk> skrev i en meddelelse
> En af mine venner har et problem med en ny færdigsamlet computer han har
> købt. (Specs i bunden af siden). >WIN Me er preinstalleret på HD.

Er problemet pludslig opstået? Hvis nej. Send skidet tilbage i hovedet på
forhandeleren.

>Men når man tænder for comp. skrives der lige i starten
> noget i den her retning: "booting ATAPI CDROM : .....Failure".

Det er fordi bios er sat op til at boote først på cdrom og der er ikke en boot cd i
cdrommen. Meget normalt. Prøv om i kan boote på recoverycden der følger med
maskinen.

> Der efter slukker compm. automatisk eller man for en meddelse om at systemet
> stoppes på grund af en beskyttelsesfejl.

Hmm. Kan være ramfejl.

> [...]
> boote op med cd.rom support, fryser maskinen når den prøver at loade den
> første driver ind (den fra Oak technologies Inc.)

Lyder meget skidt. Ramfejl? Eller også er den windows der ligger på maskinen
syg.

> Vi har prøvet med flere forskellige drev og kabler. Det kan ikke være her
> problemet findes. Måske er der fejl i preinstallationen af Win Me, eller?

Prøv at downloade en bootdisk fra www.bootdisk.com siden er noget rodet,
men med lidt stædihed er der guldkorn på nogle af de links der er på siden.
Det kræver godtnok at I overtaler biosen til at boote på adrevet først.
Hvis maskinen kører normalt med bootdisken så prøv geninstaller windows.
Normalt plejer jeg ikke at anbefale at formatere harddisken før en windows
geninstallation, men det vil vist være en god ide i jeres tilfælde.

mvh
Henning