Anbefaling af router til BB
Fra : Michael Ugilt

Dato : 05-09-01 22:15

Med fare for at starte en større diskussion - hvilken router skal jeg vælge
til en BB løsning.

Jeg har ultimativ behov for IPSec support og min. 2 porte. DHCP er nok også
svær at undvære .... web konfiguration: ja tak.

Skal jeg kigge på D704, Speedstream 2601 eller ????

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 06-09-01 08:33

"Michael Ugilt" <michael@ugilt.net> wrote in message
> [...]
også
> svær at undvære .... web konfiguration: ja tak.
>
> Skal jeg kigge på D704, Speedstream 2601 eller ????

Jeg kan ikke anbefale 2601, den kan godt nok genkende ipsec pakker, men vi
har oplevet en del problemmer med ipsec på denne router. Vi skal til at
teste en ZyXEL prestige 314.

--
Svend

Fra : Henrik

Dato : 06-09-01 13:34

"Svend Jørgensen" <svend.e@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke anbefale 2601, den kan godt nok genkende ipsec pakker, men vi
> har oplevet en del problemmer med ipsec på denne router. Vi skal til at
> teste en ZyXEL prestige 314.

314'eren er en 310'er med indbygget switch. Jeg bruger selv en 310'er, som
kører upåklageligt, så ZyXEL er absolut værd at anbefale.

Mvh
Henrik

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 06-09-01 13:38

"Henrik" <henrik@web.eckdata.com> wrote in message

> "Svend Jørgensen" <svend.e@image.dk> skrev i en meddelelse

> 314'eren er en 310'er med indbygget switch. Jeg bruger selv en 310'er, som
> kører upåklageligt, så ZyXEL er absolut værd at anbefale.

Ja, det var det jeg regnede med, men på ZyXEL.dk står der explicit om 314 at
den understøtter ipsec og multicasting, det gør der ikke om 310.

Har du prøvet ipsec på 310 ??????

> Mvh
> Henrik

Svend

Fra : Henrik

Dato : 06-09-01 14:30

> Ja, det var det jeg regnede med, men på ZyXEL.dk står der explicit om 314
at
> den understøtter ipsec og multicasting, det gør der ikke om 310.
>
> Har du prøvet ipsec på 310 ??????

Nej, det har jeg ikke, så jeg ved ikke om 310 understøtter det.

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 07-09-01 09:11

> "Svend Jørgensen" <svend.e@image.dk> skrev i en meddelelse

> at

> Nej, det har jeg ikke, så jeg ved ikke om 310 understøtter det.

Ud fra dokumentationen(release notes) til ZynOS version 3.25 til prestige
310, virker ipsec også på denne router, der står også at den understøtter
multicasting/H.323. Men det giver jo også mening hvis det er den samme
software de putter i begge routere.

Jeg kan dog *ikke* forstå hvorfor ZyXEL ikke gør opmærksom på dette i
diverse datasheets til p310, samt på deres web zyxel.dk.

--
Svend

Fra : Jørgen Giversen

Dato : 06-09-01 09:07

Tja jeg står selv i samme situation, prøv evt. at kigge lidt nærmere på
Netgear RO318, som jeg selv har bestilt. Det skal dog siges at jeg endnu
ikke har fået hverken router eller BB forbindelsen endnu, så jeg har endnu
ingen erfaringer :\) D-link D704 er på vej ud og bliver afløst af D804.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Jørgen Giversen

Fra : Nuggi

Dato : 06-09-01 16:42

Hejsa

Jeg har en Router med indbygget switch og firewall fra Longshine

købt hos multitech.dk for 1399,-

og det virker 100% og styres via web vindue

--

Med Venlig Hilsen
Jesper Hansen

Fra : fln

Dato : 06-09-01 21:19

Du skal bruge en U.S.Robotics 8000, den er også men printerserver.

fln

Fra : laqr

Dato : 04-10-01 12:11

Hejsa

Kan jeg få dig til at fortælle, hvilken forbindelse du har, og evt. lidt
erfaringer med routeren?

Vh.
Kim la Cour

http://www.kandu.dk/

Fra : Stefan Andersen

Dato : 06-09-01 23:21

"Michael Ugilt" <michael@ugilt.net> wrote in message

> Jeg har ultimativ behov for IPSec support og min. 2 porte. DHCP er nok
også
> svær at undvære .... web konfiguration: ja tak.

Jeg ville nok anbefale en Netscreen, hvis du går op i sikkerheden. Den har
desuden pænt web interface.

http://www.netscreen.com/

Den har også en masse traffic shaping muligheder, flotte trafik grafer
osv...

Med venlig hilsen

Stefan Andersen

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 07-09-01 08:20

> [...]
også
> svær at undvære .... web konfiguration: ja tak.
>
> Skal jeg kigge på D704, Speedstream 2601 eller ????

Jeg har nu testet ZyXEL prestige 314. Den kører ipsec fortrinligt uden nogle
specielle tiltag.

Når man har sat den op til PPPoE via Web interfacet kører den perfekt. Den
har indbygget DHCP server (og klient), som tildeler adr. fra 192.168.1.33 og
opefter, hvilket giver mulighed for at sætte diverse servere op på adr. 2 ->
32 med statisk forwarding af porte eller hele ranges mod disse(web, ftp,
etc.).

Personligt synes jeg det er en fordel at DHCP rangen starter fra 33 og ikke
fra 2, ligesom det er standard i routerne der bliver leveret fra wol. Jeg er
klar over at man selv kan ændre dette, men ved at lægge rangen fra 33 og
opefter behøver man ikke ændre noget, ligemeget om man vil bruge dhcp eller
ej.

Selvom ens maskine får ip tildelt via dhcp, kan routeren godt finde ud af
hvor den skal returnere IPsec pakker (samt udp 500 der bliver brugt til
nøgle udveksling), selv om der ikke er lavet en eneste nat entry. Det er
faktisk godt gået af zyxel, hvis ipsec kombineret med dhcp er et must for
brugeren. Det giver mig også anledning til at tro, at zyxel har fundet en
god metode til at nat'e ipsec, selvom det ikke burde være muligt.

Derudover understøtter routeren H.323/multicasting. til netmeeding og har 4
* 100 mbit switched porte.

Den bliver leveret med et filter for NetBios som man selvfølgelig kan slå
fra. Derudover er den sat op til at filtrere telnet, web og tftp fra på wan
siden, så den ikke så let kan hackes. Disse filtre bliver ignoreret hvis man
laver en nat entry for web, mod en maskine bag routeren.

Ulemper : eneste ulemper jeg bemærkede var, at den blev leveret med en
firmware (version 3.20) hvor nat entries var beværlige at lave, en
opgradering af firmwaren til version 3.25 løste dette problem. Der skulle
også være et par fejlrettelser i denne version, i forhold til netmeeding.

Firmwaren kan uploades via web interface, og skulle det mislykke kan man
altid starte den op i debug mode og upload via comporten. ( tænk hvis man
kunne gøre det på et bundkort ! ).

Svend

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-09-01 09:56

> Det giver mig også anledning til at tro, at zyxel har fundet en
> god metode til at nat'e ipsec, selvom det ikke burde være muligt.

Mon ikke der er tale om en slags ipsec proxy istedet for simpel nat?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 24-09-01 10:53

On Wed, 5 Sep 2001 23:14:42 +0200, "Michael Ugilt" <michael@ugilt.net>
wrote:

> [...]
>svær at undvære .... web konfiguration: ja tak.
>
>Skal jeg kigge på D704, Speedstream 2601 eller ????

Jeg bruger en ZyXel 'ZyWall' (stort set en 310 svjv men med mulighed
for noget content-filtering, IPsec osv.). Den kører upåklageligt -
også med tuneller op mod vores Cisco VPN-concentrator (en 3005).

Med venlig hilsen / Kind regards,
Tommy Eriksen
--
Webpartner A/S
.... Og taler for sig selv ...

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 25-09-01 09:22

"Tommy Eriksen" <te@webpartner.dk> wrote in message
> [...]
> for noget content-filtering, IPsec osv.). Den kører upåklageligt -
> også med tuneller op mod vores Cisco VPN-concentrator (en 3005).

Det er nyt for mig, har den indbygget ipsec klient ?

Ingen kritik af dig, men hvorfor er ZyXEL dk så latterlige, de gider ikke
opdatere deres produkt sider. Der står intet på deres site om at 310
undestøtter multicasting. Og dog, hvis man kigger i release noten til
firmwaren kan man se det .

--
Svend

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 24-09-01 12:52

Lige et lille spørgsmål.

Nogen der lige gider forklare mig hvad IPSec og Multicasting er og hvad
fordele er ved dette?

Fra : Lars

Dato : 24-09-01 15:05

On Mon, 24 Sep 2001 13:51:49 +0200, "Lasse Mikkelsen"
<lbm@fatalerror.dk> wrote:

>Nogen der lige gider forklare mig hvad IPSec og Multicasting er og hvad
>fordele er ved dette?

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ipsec>
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=multicast>

vh