Kabinetkøling råd
Fra : Danni Finne

Dato : 05-09-01 11:06

Da jeg stadig har et varmeproblem med min cpu (over 65 grader idle) så vi
jeg prøve med nogle ekstra blæsere i kabinettet.

Her er hvad jeg pønser på at købe:

Til foran/nederst i kabinettet
92mm blæser, Papst 3412NGL, 35,9 CFM, 23 dBa, 1950 RPM
180,-

Til bagerst/øverst i kabinettet
80mm blæser, Papst 8412NGML, 26,5 CFM, 19 dBA, 2050 RPM
140,-

Hvordan lyder det?

Jeg har en Silent Saturn II (den suger luften væk fra cpu'en - skal den
det?) med Arctic Silver 2 på en 1.4GHz TB... Arctic silveret har jeg taget
på med plastikkort "metoden"... en lille klat og udglatte/skrabe det med
plastikkortet. Temperaturen falder 2-4 grader når jeg piller siden af
kabinettet.

Ikke om jeg forstår hvorfor det bliver så varmt, når andre kan holde det på
30-40 grader? Lige nu kører cpu'en kun ~1GHz, for højere tør jeg ikke køre.
Ved 1GHz ligger den omkring 63 grader idle :/

Jeg har boret huller nederst/forest i kabinettet, så der kan komme lidt
frisk luft ind.

På forhånd tak.

--
Danni, som glæder sig til det bliver vinter.

Fra : Lisbet Kaas Petersen

Dato : 05-09-01 13:22

Hej

> plastikkortet. Temperaturen falder 2-4 grader når jeg piller siden af
> kabinettet.

Du har problemer med luftgennemstrømningen i kabinettet. Normalt stiger
CPU-temperaturen, når man piller siden af kabinettet.

Når du monterer blæsere i kabinettet, så husk at du skal suge luft ind i
bunden (normalt forest) og blæse den ud øverst (normalt bagerst i
kabinettet).

Bye

Fra : Danni Finne

Dato : 05-09-01 13:30

> Du har problemer med luftgennemstrømningen i kabinettet. Normalt stiger
> CPU-temperaturen, når man piller siden af kabinettet.

Hmm... ok... det er nok forskelligt på mange systemer.

> Når du monterer blæsere i kabinettet, så husk at du skal suge luft ind i
> bunden (normalt forest) og blæse den ud øverst (normalt bagerst i
> kabinettet).

Det var også det jeg ville :)

Det var mere blæser typen og dimensionerne jeg spurgte til.

--
Danni

Fra : Jakob M

Dato : 06-09-01 11:15

"Lisbet Kaas Petersen" <lisbet.kaas@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Du har problemer med luftgennemstrømningen i kabinettet. Normalt stiger
> CPU-temperaturen, når man piller siden af kabinettet.

Nej det er ikke normalt at temperaturen stiger når man åbner kabinettet. Alt
andet lige kan temperaturen da aldrig stige. Hvor i alverden har du den
påstand fra ?.

Mvh
Jakob

Fra : Lisbet Kaas Petersen

Dato : 06-09-01 19:13

Hej

> Nej det er ikke normalt at temperaturen stiger når man åbner kabinettet.
Alt
> andet lige kan temperaturen da aldrig stige. Hvor i alverden har du den
> påstand fra ?.

Erfaring + kommentar fra bekendt, der arbejder professionelt med servere.
Jeg har 2 ATX-maskiner, der skal have kappe på for at jeg kan holde
processoren kold (og i det ene system bliver HD'erne også varme, hvis jeg
piller kappen af). Når der ikke er kappe på kabinettet er der næsten ingen
luftudskiftning omkring køleprofilen, og derfor stiger temperaturen i
forhold til hvis der hele tiden tilføres frisk luft.

Bye

Fra : Jakob M

Dato : 07-09-01 13:20

> [...]
> Jeg har 2 ATX-maskiner, der skal have kappe på for at jeg kan holde
> processoren kold (og i det ene system bliver HD'erne også varme, hvis jeg

Når du siger kappe, så mener du siden på kabinettet eller hvad ?.

>Når der ikke er kappe på kabinettet er der næsten ingen
> luftudskiftning omkring køleprofilen, og derfor stiger temperaturen i
> forhold til hvis der hele tiden tilføres frisk luft.

Hvis man ingen kabinetblæsere har, holder kabinettet på varmen, derfor vil
det altid hjælpe på temperaturen at fjerne siden på kabinettet. Al varmen
fra CPUen bliver jo afsat til luften omkring CPUen. Det er det mest normale.

Det er kun hvis du har en blæser der blæser luft direkte ned på til
CPU-køler og blæser at du måske kan holde en lavere temperatur, end uden
side på kabinettet.

Mvh
Jakob

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 05-09-01 20:25

> Da jeg stadig har et varmeproblem med min cpu (over 65 grader idle) så vi
> jeg prøve med nogle ekstra blæsere i kabinettet.
God idé, hvad måler du de 65 grader med. Hvis det ikke er bios så prøv at se
tempen i bios det er den mest præcise.

> [...]
> 180,-
>
> Til bagerst/øverst i kabinettet
> 80mm blæser, Papst 8412NGML, 26,5 CFM, 19 dBA, 2050 RPM
ok

> [...]
taget
> på med plastikkort "metoden"... en lille klat og udglatte/skrabe det med
Er ikke sikker på at den skal suge.

> Temperaturen falder 2-4 grader når jeg piller siden af
> kabinettet.
Det er SLET ikke nok. DEr må sku være noget i venen med den køler.
prøv at forhøre dig i dk.edb.hardware.overclocking.

> [...]

køre.
> Ved 1GHz ligger den omkring 63 grader idle :/
Æv

> Jeg har boret huller nederst/forest i kabinettet, så der kan komme lidt
> frisk luft ind.
Hjælper nok desværre intet.

Fra : Jakob M

Dato : 06-09-01 11:20

> Temperaturen falder 2-4 grader når jeg piller siden af
> kabinettet.

Det var ikke meget. Det tyder ærligt talt på at din Silent Saturn stinker
for vildt. Uanset hvor meget luft du får i gennem dit kabinet vil
temperaturen aldrig blive lavere end den er med åbent på kabinet.
Jeg ville købe en Thermalright SK6 og en 80mm Papst blæser fra
www.studiedata.dk .Det er dog lidt dyrt, men køler godt og lermer ikke for
meget.

Mvh
Jakob