Erfaring med støbning af pirke?
Fra : Kent Christensen

Dato : 04-09-01 23:05

Hej

Jeg har fisket i en del år, og pludseligt har jeg fået en ubændig lyst
til at fremstille mine egne pirke m.m.. Det forventer jeg, at vinteren
skal gå med. Niels Vestergaards fremragende bog, "Lær - Gør-Det
-Selv-Grej", og Mogens Mogensens "Lystfisker! - Det Kan Du Da Selv!"
samt siden http://home4.inet.tele.dk/lyster/egetgrej.html#Silicone%20forme
har givet mig inspiration.

Problemet er materialet til at lave støbeformen af. Siliconepulver tilsat
væske og hærder skulle være det mest holdbare, men også langt det dyreste.
Nu vil jeg ikke til at starte en stor-produktion, så jeg kan godt klare
mig med mindre. Så er der gibs, men jeg er ikke sikker på om det
vil give en god, glat overflade på pirkene. Er der måske en mellemvej
(Silicone / Gibs)? Jeg har set, at Kretiv Hobby fører et produkt kaldet
Krealet, som minder meget om gibs, men som er 10 gange stærkere.
Men kan det klare varmen? (det kunne de ikke umiddelbart svare på).

Alle gode råd og erfaringer modtages med smil og tak .

Vh
Kent

Fra : Alex Linaa

Dato : 05-09-01 07:02

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Krealet, som minder meget om gibs, men som er 10 gange stærkere.
> Men kan det klare varmen? (det kunne de ikke umiddelbart svare på).

Prøv at snakke med din tandlæge, og se om ikke du kan købe lidt af den gips
han bruger til at lave afstøbninger med.
Jeg har gode erfaringer med tandlægegips, som er meget hårdere end
almindelig gips, og også mere varmebestandig.
Du får selvfølgelig ikke helt den flotte blanke overflade som med silicone,
men til pirke skulle det nok kunne gå alligevel.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 05-09-01 07:46

jeg har tidligere benyttet et materiale ved navn keramin (minder i styrke om dit
krealat) til støbning af blylodder. Holdbarheden var ikke overvældende, men jeg
mener at jeg kunne støbe ca. 25-50 emner pr. form. Overfladen var ganske
glimrende, omend kvaliteten falder hen igennem produktionen

mvh ivan

Fra : Niels

Dato : 05-09-01 07:56

Jeg kan kun anbefale Silicone, det bliver du virkelig glad for. Jeg
lavede forme form 10 år siden, som er lige så gode i dag, jeg har nok
støbt 4-500 emner i den, de fleste med indlagt tråd. Man kan stadig
læse det oprindelige firmanavn og vægt som var præget i modellen, på
afstøbningerne. Jeg tror Go-Fishing i Odense har sæt med det hele.

Jeg prøvede både almindelig og dentalgips, og det er fint nok til at
begynde med, men resultatet bliver altså ikke så godt, og formene
bliver hurtigt slidt.

Niels

Fra : Kent Christensen

Dato : 05-09-01 22:12

"Niels" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:gtibpt0a55ek11sfqsu721u2tfsmkc20q7@4ax.com...
> [...]
>
> Jeg prøvede både almindelig og dentalgips, og det er fint nok til at
> begynde med, men resultatet bliver altså ikke så godt, og formene

Hej Niels, og tak for dit svar.

Nogle mener, at legeringen i afbalanceringsklodser er stift nok
til pirke, mens andre anbefaler mig at tilsætte type-metal eller hvid-metal
ved støbningen. Hvad mener du? Jeg vil kun støbe lette pirke, dvs. max
70 gram.

Kender du evt. et sted på nettet, hvor man kan bestille ting vedr. bly-støbning?
Jeg bor nemlig i Thisted-området, så der er jo et stykke vej til Odense.

Vh
Kent

Fra : Niels

Dato : 06-09-01 07:35

Jeg skal ikke gøre mig klog på legeringer, jeg ved bare at man skal
passe på. En af mine venner mistede en stor fisk pga. et blink som
knækkede. Jeg bruger typemetal, som jeg har fået hos en
produkthandler, jeg har en spand med rigeligt til de næste par tusind
år, du er velkommen til at få noget hvis du kommer forbi (Randers).

Jeg har udelukkende støbt blink med tråd i (rustfri pianowire), 7-16
g, tråden knækker i hvert fald ikke, det er helt sikkert.

Det kan i øvrigt være en god ide at lave nogle gipsforme for at øve
sig, så du ved hvordan du vil lave siliconeformene, det er lidt dyrt
at lave alt for mange forsøg med.

Niels

Fra : Kent Christensen

Dato : 06-09-01 12:18

"Niels" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:os5eptgijufqce6koku2qgjum4u1b8n56k@4ax.com...
> [...]
> produkthandler, jeg har en spand med rigeligt til de næste par tusind
> år, du er velkommen til at få noget hvis du kommer forbi (Randers).

Tak for tilbudet, men det er nok lidt for langt at køre. Vil det så sige,
at du udelukkende bruger typemetal til dine pirke? Er der slet ikke
bly i? Jeg går ud fra, at typemetal er meget lettere end bly, eller hva'?.

Det er sikkert mig, der er dum, men jeg er ikke helt klar over, hvad
du mener med en "produkthandler". Er det evt. et bil-ophug, du mener?
Jeg har engang hørt, at man kan få typemetal hos nogle ophug. Jeg
vil gå på jagt efter noget i dag.

> [...]
> Det kan i øvrigt være en god ide at lave nogle gipsforme for at øve
> sig, så du ved hvordan du vil lave siliconeformene, det er lidt dyrt

Ja, jeg vil først forsøge mig med gips. I øvrigt, hvor køber man pianowire,
og hvad er prisen sådan ca.?

Jeg håber, du vil svare på mine mange spørgsmål .

Vh
Kent

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 06-09-01 16:15

Til lidt grovere pirke er afballanceringsklodser langt at foretrække, fordi
de ikke er for hårde. Du må regne med, at hårdhed ikke er det samme som
styrke, undertiden er det faktisk omvendt. Hårdt bly fremstilles ved at
legere med bld.a. antimon, hvilket rigtignok gør blyet hårdt, men samtidig
sprødt. Faktisk er typemetal jo beregnet til at offset-trykke med, dvs. at
man har tilstræbt et metal som ikke "splatter ud" men som altså heller ikke
skal udsættes for andet end tryk-belastninger. Yderligere har de fleste
hårde, sprøde metaller den uheldige egenskab, at de bliver skøre hvis de
nedkøles for hurtigt. Altså, et tyndt blink støbt i en tung, kold gipsform
vil køle hurtigt og dermed blive så hårdt at det knækker bare du ser på det,
hvis det er støbt i typemetal. Starter du med at opvarme formen til f.eks.
100 gr. før du støber bly i, så vil produktet blive mindre hårdt pga. den
langsommere afkøling. ( Dette kræver en god form, absolut uden luftblærer,
ellers sprænges den under opvarmningen). Konklusionen er: støb først et emne
i afballancerings-bly. Er det for blødt, tilsætter du lidt antimonbly og
prøver igen. Tilsidst har du en legering som netop er hård nok til dit emne.
Husk at skrive blandings-forholdet på formen til næste gang. 1 del typemetal
til 3 - 4 dele afballanceringsklodser vil i reglen gå fint, det er rimeligt
robust og segjt nok til ikke at knække. Husk også at opvarme dit metal
tilstrækkeligt før du støber. Den mest almindelige årsag til sprøde blink,
er at metallet kun netop flyder når det hældes i. I samme øjeblik det kommer
i formen afkøles det til størknings-punktet, det virker som en kold lodning,
og knækker så snart det belastes.
MVH Niels

Fra : Kent Christensen

Dato : 06-09-01 22:29

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@private.dk> skrev i en meddelelse news:3b979318$0$3240$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> legere med bld.a. antimon, hvilket rigtignok gør blyet hårdt, men samtidig

Jeg har lavet forskellige prøvestøbninger, og der kan jeg rigtigt nok se, at
man skal passe på ikke at komme for meget typemetal i legeringen. Omkring
25% ser ud til at være godt.

> [...]
> prøver igen. Tilsidst har du en legering som netop er hård nok til dit emne.

Nemlig. Jeg vidste ikke, at afkølingen har betydning for metallets styrke.

> [...]
> i formen afkøles det til størknings-punktet, det virker som en kold lodning,

Jeg sørger for at varme blyet længe, - lige indtil det får en gylden glød.

> MVH Niels

Jeg må lige spørge: Er du den samme som "Niels" under mit indlæg. Jeg
kan godt se, at beskederne ikke er sendt fra samme computer, men det
kunne jo evt. være privat og arbejde.

Som nævnt tidligere i dette indlæg har jeg nu fået fat i noget typemetal,
rent faktisk 25 kg. Der skulle være til et par dage .

Jeg fik lavet mig en gips-form i dag, og har lavet nogle støbninger i den.
Det går bare ikke. Der er altid huller i støbningen eller også kan man
se tråden. Jeg tror, jeg har fået lavet indløbs-hullet et forkert sted, så
jeg laver mig en ny form en af dagene. Jeg giver ikke sådan op .

Vh
Kent

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 06-09-01 23:28

Niks - ikke samme Niels.
Huller i emnet indikerer - hvis ellers ikke det simpelthen er en fejl i
formen - enten for brat afkøling / koldt bly / kold form, - forurenet bly,
husk at skumme godt umiddelbart før du fylder formen - eller evt fugtig
form. Det sidste skyldes, at den aller mindste bitte smule fugt i formen
bliver til en masse damp når metallet kommer i. Pas meget på fugt og
flydende metal, det er livsfarligt. I en tilsvarende tråd for et par måneder
siden fortalte jeg om mine oplevelser med at støbe lodder i en form af
fugtigt ler. Gør det aldrig. Een dråbe vand får hele lo.... til at skyde til
vejrs som en geyser fordi den fordamper nede under metallet. Med andre
metaller ville man benytte flux, evt borax, det er ikke nødvendigt ved
hobbystøbning af små emner i bly. Har du husket at sværte formen? Tag et
stearinlys, smelt de øverste par cm. væk så du får en meget lang væge, så
lyset soder kraftigt. Hold formen over, så hele indersiden bliver belagt med
et tyndt lag sod. Du kan også sværte ved at male den sort med en blød
blyant. Grafit eller sod "smører" formen, så afkølingen bliver mere jævn og
emnet slipper bedre.
MVH Niels

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 06-09-01 23:31

Glemte lige: har du lavet en form i dag?? Og støbt i den idag? Den skal
hærde i mindst et par dage, gerne på en radiator, ellers tror da pokker du
får dampblærer.
MVH Niels igen igen

Fra : Kent Christensen

Dato : 07-09-01 23:55

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@private.dk> skrev i en meddelelse news:3b97f896$0$593$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> hærde i mindst et par dage, gerne på en radiator, ellers tror da pokker du

Hmmmm... Jeg troede faktisk, at en gipsform er færdig til støbning så snart,
den er hærdet, - dvs. efter 30-40 minutter. Det spruttede da også en hel del,
da jeg lavede mine mislykkede støbninger, så du har sikkert ret.

Jeg har lavet en ny og forhåbentlig bedre form i dag, 08.09.01, så den vil
jeg da lade ligge i varmen i et par dage. Så får vi se. Jeg har lavet indløbshullet
lige midt på den ene side af formen (+ udluftningshul). Min første form havde
indløbshullet øverst i den ene side.

Det skulle da gerne lykkes for mig at lave nogle pirke. Jeg har både købt
forskellige toner spraymaling og noget stærkt bådlak. Jeg håber på at kunne
lave dem nogenlunde li'så flotte som Niels Vestergaards i "Lær - Gør-Det-Selv
-Grej". Mindre kan også gøre det, men jeg har da noget at stræbe efter.

Jeg siger rigtigt mange tak for dine råd. De er helt uvurderlige . Det lyder
som om, at du har lavet en hel del støbninger selv.

Vh
Kent

Fra : Master Yoda

Dato : 07-09-01 08:26

Hvor fandt du det "Typemetal" var det ved Produkt handleren ???

Det er lige hvad jeg har brug for da jeg kun har støbt i ren bly det er ikek
at foretrækken

På forhånd tak

Kent Svennignsen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 07-09-01 11:32

Husk at blydampe er eddergiftige. Bly er forbudt i al slags undervisning til
alle formål. Brug evt tinlegeringer, det giver også en blank overflade, men
er noget dyrere. Men sørg under alle omstændigheder for at stå
velventileret. Selv står jeg altid udendørs når jeg støber.

Pottemagere blev i øvrigt i gamle dage regnet for glemsomme,sure og meget
gnavne. Simpelthen fordi de havde blyforgiftning fra blyglasuren i
værkstedet.

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

6268 1979
trente-moelle@get2net.dk
erik.petersen-gg@grundtvig.dk

http://hjem.get2net.dk/trente
Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b954ff0$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kaj

Dato : 08-09-01 21:09

Angående giftige dampe

en af mine kammerater måtte en tur på sygehuset med ondt i mavsen efter at
have stået og støbt pirke i bly
Jeg bruger selv en gammel emhætte som jeg har pillet filteret af den stiller
jeg bare på højkandt ved siden af gryden med metallet i det virker storartet

Hilsen Kaj

Erik Breum Petersen <breum@hehe.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6m1m7.327$lk7.19965@news.get2net.dk...

Fra : Kent Christensen

Dato : 08-09-01 22:11

"Kaj" <kp@huleboer.dk> skrev i en meddelelse news:9ndu37$2k3g$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> jeg bare på højkandt ved siden af gryden med metallet i det virker storartet

Det er bestemt ikke for børn. Jeg har selv fået en svimlende hovedpine under
støbningen - og det selvom jeg står i garagen med porte åbne i begge ender
af garagen. Jeg køber nok en billig ansigtsmaske - det burde være nok. En
bly-forgiftning kan faktisk i yderste konsekvens være dødelig, så man skal
være forsigtig.

Vh
Kent

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 09-09-01 09:26

En "billig ansigtsmaske" har absolut ingen virkning mod metal-dampe.
Ventilation er den eneste måde, med mindre du investerer i 10-20000 kr`s
klassen. Lad være med at støbe indendørs, et gasblus ude er ideelt, men du
kan faktisk bruge et stormkøkken eller et bål med udmærket resultat. (Lad
være med at bruge alu-campinggryder til metallet, de smelter). Nr et er et
gammelt bly-sæt fra en rørlægger, før i tiden brugte de en flaskegas brænder
+ støbeske til at lukke rørender, disse sæt benyttes ikke mere, og findes
ret ofte på loppemarkeder.
MVH Niels

Fra : Kent Christensen

Dato : 10-09-01 22:36

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@private.dk> skrev i en meddelelse news:3b9b2729$0$14817$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> En "billig ansigtsmaske" har absolut ingen virkning mod metal-dampe.
> Ventilation er den eneste måde, med mindre du investerer i 10-20000 kr`s
> klassen.

Øøøøøøhh, - så-siger-jeg-nej-tak!! . De penge vil jeg hellere investere
i et godt B&O-anlæg, hvis det endelig skal være. Jeg lærer ellers meget
i den nyhedsgruppe, men det er jo bare godt.

Lad være med at støbe indendørs, et gasblus ude er ideelt, men du
> kan faktisk bruge et stormkøkken eller et bål med udmærket resultat.

Jeg har en el-kogeplade, - det fungerer såmænd også udmærket. Jeg
står jo i garagen med god gennemtræk.

> [...]
> + støbeske til at lukke rørender, disse sæt benyttes ikke mere, og findes

Det vil jeg kigge efter.

Jeg tørrede jo min gips-form i varmen, som du anbefalede. Derefter, i går, gjorde
jeg klar til støbningen, og jeg kom en bly-legering i støbeformen. Da jeg
derefter åbnede formen, - VOILA!!!! - en næsten perfekt afstøbning. Så jeg
lavede den næste, og inden længe havde jeg 10 pirke med indlagt kobbertråd.
Endelig lykkedes det!!! . Desværre knækkede min form ved den sidste
støbning, men det er jo nemt at lave en ny.

I dag er jeg begyndt at male pirkene. Jeg giver dem en hvid grunder, derefter
en god spray-maling, og så maler jeg et gult øje, og til sidst pupillen.
Når pirkene er godt tørre om nogle dage, vil jeg dyb-lakere dem med en rigtig
god, holdbar bådlak.

Skal jeg behandle pirkene med noget, før jeg lakerer dem? Jeg tænker på,
om de måske skal aftørres med sprit, men jeg er ikke sikker på, om malingen
kan tåle det. Hvad gør du?

Jeg går frem efter anbefalingerne i Niels Vestergaards bog, som jeg fortalte
dig om tidligere. De første halv-færdige pirke ser faktisk nydelige
ud, så det er jo ikke så ringe endda. Der er egentlig meget arbejde ved at
lave en pirk, men hvad gør det, når det bare er sjovt . Jeg regner da
også med at komme til at sælge nogle til venner og bekendte. Jeg har allerede
fire pirke på bestilling.

Vh
Kent

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 11-09-01 17:04

He He - så skal du jo huske momsen. Min egen opfattelse er nu, at man
ødelægger sin hobby ved at lave den til forretning, det sjove går lissom
væk, især hvis det ikke er din egen original du kopierer, men dig om det.
Det der med at lagere på bly, det er ski ikke ret let. Selv gør jeg ikke så
meget ud af det, det er enklere at omlakere indimellem, og godt for
kreativiteten. Som toplak bruger jeg oftest Araldit, den langsomt-tørrende,
opløst i lidt sprit, det blir stærkt og sejgt. Når nu din kobbertråd blir
for blød, så lad være med at købe pianotråd i stedet, det er umuligt at
arbejde ordentligt med uden værktøj og erfaring. Få fat i noget 1 mm.
tilsatstråd til tig-svejsning hos et smedeværksted så skal du bare se.
MVH Niels

Fra : Kent Christensen

Dato : 11-09-01 23:19

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@private.dk> skrev i en meddelelse news:3b9e3583$0$4787$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> arbejde ordentligt med uden værktøj og erfaring. Få fat i noget 1 mm.
> tilsatstråd til tig-svejsning hos et smedeværksted så skal du bare se.

Nu vil jeg jo heller ikke til at slå store skilte op, men interesserede
venner og bekendte kan da godt få lov at købe nogle stykker, og
SELVFØLGELIG husker jeg da momsen - det er klart - uha da da.
Men jeg kan sagtens følge dig. Hobbyen kan hurtigt blive næsten en
pligt, hvis man føler at man skal lave et vist antal for at sælge dem.

Er Araldit ikke lim? Hvordan lægger du et jævnt lag på pirkene?

Det kan da godt være, at min kobbertråd er for blød, men den er nu ret kraftig -
ca. 1 mm vil jeg tro. Desuden laver jeg så små øjne som muligt til linen og
springringen (selvfølgelig store nok...), så kobbertråden er mindst muligt
udsat for knubs. Jeg har taget tråden fra en kraftledningen, jeg havde liggende.

Jeg har gjort mig nogle erfaringer mhst. lakeringen af pirkene. Jeg lagde dem
først på to lister som beskrevet i Niels Vestergaards bog. Det fungerede dog
ikke helt perfekt, så istedet hængte jeg dem op, men så kunne malingen risikere
at løbe. Til sidst fandt jeg en rigtig god løsning. Jeg har lavet en kasse af noget
lignende samme udseende som en store skærekasse til at save lister i. Derfor
slog jeg en række søm i øverst på hver af siderne. Jeg kunne nu binde en
tynd gipstråd i øjnene til linen og springringen på pirken og spænde den op
i kassen mellem to søm på hver af siderne. Her kan pirken blive siddende
under hele maleprocessen, og jeg kan jo meget let vende pirken, uden at den
kommer i berøring med noget. Det fungerer godt. Jeg skal lige sige, at jeg
gjorde disse erfaringer ved forsøg med en enkelt pirk - jeg har ikke ødelagt
alle mine fine pirke .

Desværre har jeg nok kommet et for tykt lag maling på pirkene. Malingen
er stadig ikke fast, selvom den faktisk burde være gennemtør efter ca. 2 timer
- ifølge teksten på spray-dåserne. Pirkene står i ca. 30 graders varme.
Øvelse gør mester! Jeg håber dog stadigt, at de bliver OK. Pæne er de
i hvert fald .

Hvor længe skal der mon gå, før jeg kan give dem klar-lak? Maler du
"ryg" på dine pirke, - dvs en stribe i en anden farve øverst på pirken?

Jeg har lavet fire stærkt metallic-røde pirke, fem crom-blanke og en enkelt blå.

Vh
Kent

Fra : Niels

Dato : 12-09-01 07:18

Lige en bemærkning. Sidst jeg støbte, satte jeg krogene i tråden før
jeg støbte, så slipper men helt for springringe. Det er lidt mere
elegant, når det som sagt er 7-16 grams pirke. Jeg lavede en lille
udskæring i silikonen så krogen lige kunne være der.

Og mht pianotråd: jeg synes nu ikke det er så svært at arbejde med,
hvis man slår to runde 3 mm søm i et bræt med den rigtige afstand og
bider hovedet af, så kan man lave øjerne over dem. Med lidt øvelse går
det fint, men jeg må indrømme at i starten endte det næsten altid med
at de skarpe ender af tråden stak hul på en af mine fingre, så pas på.

Niels (den anden Niels.... eller var det den første

Fra : Kent Christensen

Dato : 12-09-01 23:34

"Niels" <sloth@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:j2vtptkq144aof9ch8ol7bfpa8c4c429cp@4ax.com...
> [...]
> elegant, når det som sagt er 7-16 grams pirke. Jeg lavede en lille
> udskæring i silikonen så krogen lige kunne være der.

Det kunne man selvfølgelig også gøre. Er det ikke meget svært at lave
så små pirke? Når jeg tænker på bly's massefylde, må pirkene jo
være svære at finde, hvis man har for meget mellemrum mellem øjnene,
hvis du forstår, hvad jeg mener.

> [...]
> at de skarpe ender af tråden stak hul på en af mine fingre, så pas på.
>
> Niels (den anden Niels.... eller var det den første

Hvor køber du pianotråd? Ja, der er ski' mange Niels'er her, og jeg har
endda skrevet om NIELS Vestergaards bog .

Nå, men jeg går ellers og venter på, at malingen på mine pirke bliver
helt fast. Malingen giver stadigt efter på nogle af pirkene, når jeg forsigtigt
trykker med en negl.

Vh
Kent

Fra : Niels Sloth

Dato : 13-09-01 07:39

Hej igen

Mht. størrelsen, så synes jeg det går fint, formen bliver varm
efterhånden som man støber, og hvis støbematerialet har en god høj
temperatur, fyldes formen op uden problemer. Det skal lige siges at
jeg ikke har nogen udluftningskanaler, det er overflødigt. Desuden kan
man drysse talkum i formene, det giver en lidt bedre støbning. Tråden
skal dog ligge meget godt i formen for at blive helt dækket, men jeg
kan nu godt leve med at den kan ses et eller andet sted, det kan
næsten ikke ses når pirken bliver malet. Der er ikke nogen tæring på
rustfri pianotråd.

Køb af tråd: vi købte x antal meter gennem en isenkræmmer i 1990, det
var det billigste, så der er også til de næste hundrede år, ellers kan
det også købes hos Go-Fishing i Odense, der er det heller ikke dyrt.

Mvh. Niels

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 12-09-01 19:38

1: Hvorfor tror du, jeg opløser Araldit èn med sprit?
2: Problemet med at benytte kobber er dels, at kobber efter min mening ofte
er for blødt, dels et kedeligt fænomen, der kaldes galvanisk tæring. Meget
kort fortalt går det ud på, at når flere metaller af forskellig "styrke"
forbindes, så vil det svageste metal blive spist. Derfor sætter man
"offer-anoder" på skibsskruer og i varmeanlæg, anoden af zink er svagest og
bliver spist, og skibsskruen eller centralvarmekedlen bliver sparet. Hvis du
nu passer på dine ting, tørrer og evt. olierer dine fine pirke, ja så sker
der aldrig noget. Men, hvis du nu, som andre af os, indimellem smider hele
skidtet i bunden af båden og glemmer hele affæren i et par måneder, ja så er
der ret stor sandsynlighed for, at din kobbertråd er taget af borte næste
gang du kigger efter.
Kobbertråd vil virke som offer-anode for bly - krog - springring.
MVH Niels

Fra : Kent Christensen

Dato : 12-09-01 23:40

"Niels Damsgaard-Sørensen" <nds@private.dk> skrev i en meddelelse news:3b9fab0e$0$4796$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> 1: Hvorfor tror du, jeg opløser Araldit èn med sprit?

Hov hov!

> [...]
> gang du kigger efter.
> Kobbertråd vil virke som offer-anode for bly - krog - springring.

Nu er jeg jo den meget irriterende, perfektionistiske type, der altid olierer
alt mit grej efter fisketuren .

Hvor længe skal der mon gå, før jeg kan give mine pirke klar-lak? Maler du

Fra : affe

Dato : 08-09-01 23:52

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> skrev i meddelandet
> [...]
> Men kan det klare varmen? (det kunne de ikke umiddelbart svare på).
>
> Alle gode råd og erfaringer modtages med smil og tak .

Hej Kent.

Jag har själv tillverkat ett antal formar för "blink" och jiggar i olika
storlekar och former, jag har provat att göra gipsformar och kan konstatera
att det inte är någon bra lösning, har man otur så håller dom bara en
gjutning och spricker sen, jag har även provat att armera gipsformarna med
ståltråd och stålnät men dock utan större framgång.
Efter att ha gjort ett antal misslyckade och delvis lyckade prover med
gipset så slutade jag med det och övergick till silicon istället, siliconet
jag har använt heter "värmetålig silicon gummimassa" och det har jag köpt på
Panduro hobby här i sverige. Priset för 1 kg med härdare är 340 Sek och det
är väl värt varenda krona i jämförelse med gips. Min första form som jag
gjorde har jag nog gjutit c:a 300 "blink" i (torskpilkar c:a 150 gr) och den
håller fortfarande väldigt bra, det viktiga vid all tillverkning av
gjutformar i silicon är att man gör ett ordentligt förarbete och är väldigt
noggrann när man gör gjutformen för siliconet, det är också väldigt viktigt
att man låter silicon formen vila minst en vecka innan man gjuter sitt
första "blink" i den.

Panduro levererar också utanför sverige och dom finns på webben på följande
adress: www.panduro.se
Om du bor i Köbenhavn eller i närheten så kan du ta flygbåtarna över till
Malmö där dom har en butik om du vill handla direkt, adressen till den
butiken är: Järnyxegatan 17, öppettider vardagar 10-17.

Jag hoppas att detta kan vara till lite hjälp, och om du har några frågor
angående gjutning så är du välkommen att fråga, kanske kan jag hjälpa dig,
jag har som sagt gjutit en hel del olika "blink" och andra saker.

Mvh
Alf Szajbel

"The cod is out there"

Fra : Ivan T. Hansen

Dato : 10-09-01 15:51

Hej NG

Jeg sider lige med det nye katalog fra Pandoro Hobby, og de sælger
varmebestandigt silikonegummimasse til DK kr. 295, som er det biligste jeg
til dato har set. Det har bestillingsnummer 407408 hvis man går ind på deres
hjemmeside www.panduro-hobby.dk

Med venlig hilsen

Ivan Hansen

Fra : Kent Christensen

Dato : 10-09-01 22:38

> [...]
> gjutning och spricker sen, jag har även provat att armera gipsformarna med
> ståltråd och stålnät men dock utan större framgång.

Nej, gipsforme er ikke specielt holdbare, men jeg vil også kun bruge
gips ved mine første forsøg med bly-støbning. Senere, når jeg har "fået det
i hænderne", køber jeg sikkert noget silicone.

> [...]
> Malmö där dom har en butik om du vill handla direkt, adressen till den
> butiken är: Järnyxegatan 17, öppettider vardagar 10-17.

Panduro eksisterer også i Danmark, men jeg siger mange tak oplysningen.

> Jag hoppas att detta kan vara till lite hjälp, och om du har några frågor
> angående gjutning så är du välkommen att fråga, kanske kan jag hjälpa dig,
> jag har som sagt gjutit en hel del olika "blink" och andra saker.

Tak for tilbudet . Det kan nemt være, at du hører fra mig engang.
Se i øvrigt mit nye indlæg under Niels Damsgaard-Sørensen.

Vh
Kent