Router (Newbie)
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 04-09-01 21:03

Det kan godt ske, jeg stiller verdens dummeste spørgsmål, men jeg prøver.

Kan man, hvis man ønsker at adskille en del af et Ethernetværk fra det store
Ethernetværk, indsætte en router mellem dem?

Forklaring: Min kæreste og jeg skal til at bo på et kollegie, hvor de
tilbyder internt netværk med adgang til internettet. Vi skal begge kunne
tilslutte vores 2 pc'ere samtidig og kunne dele filer og printere. Vi får
tildelt dynemiske IP'ere. Vil jeg kunne indsætte en router mellem os og
kollegienetværket med en slags "under Ip'ere" (eller hvad det nu kaldes) til
vores PC'ere så jeg kan åbne for vores egne computere via Zone Alarm?

Jeg ved godt, at man bare kan indsætte en ekstra PC, som en slags server med
firewall. Denne løsning er jeg ikke så interesseret. Jeg kan ikke Linux.

Hvad skal sådan en router kunne?

Mvh

Peter

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-09-01 21:20

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> writes:

> Kan man, hvis man ønsker at adskille en del af et Ethernetværk fra det store
> Ethernetværk, indsætte en router mellem dem?

Ja.

> Jeg ved godt, at man bare kan indsætte en ekstra PC, som en slags server med
> firewall. Denne løsning er jeg ikke så interesseret. Jeg kan ikke Linux.

Det kan også gøres under andet end Linux.

> Hvad skal sådan en router kunne?

Stort set det der er beskrevet på
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare>. Den skal med
andre ord kunne finde ud af noget NAT med DHCP på den ene side, og
have to ethernet interfaces.

--
Jacob - www.bunk.cc
Have an adequate day.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-09-01 10:09

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> vores PC'ere så jeg kan åbne for vores egne computere via Zone Alarm?

Er du sikker på at denne løsning er nødvendig? Spørgsmålet er vel om i ar
lov til at tilslutte mere en en pc. Hvis DHCP-serveren (maskinen der står
for uddeling af ip-adresser) ellers har flere ipadresser at dele ud af vil
den ikke på nogen måde have noget problem med at give jer en adresse mere.
Hvis i har lov til at tilslutte flere maskiner skal i bare bruge en hub
eller switch til at tilslutte jeres vægstik og så tilslutte maskinerne til
den. Umiddelbart ville det virke underligt hvis i ikke måtte slutte en
maskine mere til, da jeg kunne forestille mig at mange før jer på kollegiet
havde haft et lignende ønske. Selv bor jeg på et kollegium i Odense hvor der
fra starten er tilknyttet 4 (statiske) ip-adresser til hvert værelse. Hvis
jeg skulle bruge flere fandt jeg nok også ud af det. Hvis i kunne oplyse
hvilket kollegium der er tale om kunne det tænkes der var nogle
"lokalkendte" der kunne hjælpe.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 06-09-01 16:54

> [...]
> den ikke på nogen måde have noget problem med at give jer en adresse mere.

Jeg har spurgt, det er tilladt at have flere pc'ere på. IP-adresserne er
hovedsagligt dynamiske og skifter hver 12 time. Jeg ville være mere tryg ved
det, hvis vi have faste IP-adresser. Så ville jeg vel kunne nøjes med kun at
lukke op for min kærestes PC's IP.

Grunden til, at jeg nævner en router er for at adskille mit lille netværk
effektivt fra det store netværk.

Mvh

Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-09-01 13:03

On Tue, 4 Sep 2001 22:03:24 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<peter@snabe.dk> wrote:

> Vil jeg kunne indsætte en router mellem os og kollegienetværket med en
> slags "under Ip'ere" (eller hvad det nu kaldes) til vores PC'ere så jeg
> kan åbne for vores egne computere via Zone Alarm?

Ja. Det kunne fx. være en Cisco 806.

-A