Kan man det?
Fra : Karsten Nygaard Niel~

Dato : 04-09-01 16:01

Hej alle i flashhajer!

Jeg ville gerne lave nogle movieclips som man kan trække rundt på -
forstørre - formindske - skifte farver m.m. - alt det har jeg godt styr på.

MEN kan man lade et movieclip hente en ekstern billedfil ind i sig når siden
loades?

Karsten

Fra : Michael Peo

Dato : 04-09-01 22:33

ikke en alm. billedfil som f.eks. *.jpg eller *.gif.
Hvis det skal være muligt skal du have gang i Generator eller et lignende
produkt, men...

Du kan dog lave en masse små (meget simple) swf-filer, der kun indeholder
dine billeder, og så loade disse ind i stedet. Det er selvfølgeligt ikke
helt det samme, specielt ikke hvis siden skal opdateres at en ikke-flasher,
men det giver dog mulighed for en relativ let måde at udskifte billeder og
grafik på.

Lad os antage at du ønsker at når din film loader, så skal den hente et
tilfældigt billede ind og vise det.
Dette kunne ordnes let ved at have en masse *.swf-filer, med intet andet end
et billede i, og så en *.txt -fil der kan fortæller filmen hvor mange
billede-filer der er at vælge imellem. Eks:
-----------------
pic1.swf
pic2.swf
pic3.swf
pic4.swf
pic5.swf
pic116.swf

-----------------
txt-fil: "pics.txt", indeholdende teksten:
&VarNumpics=116

-----------------
scripts i flash-fil.:
placér et tomt mc på scenen med følgen actions "på":

onClipEvent (load) {
// hent varNumpics fra den eksterne tekst-fil.
// Tilføj et tilfældigt tal imellem 0 og 99999 for
// at undgå at filen hentes fra brugerens cache.
loadVariables ("pics.txt?"+random(99999), this);
}
onClipEvent (data) {
// Når varNumpics er hentet genereres et tilfældigt
// tal imellem 1 og varNumpics.
// billedfilen's url sammensættes af "pic", det
// tilfældige tal og ".swf" - eks.: "pic34.swf"
// billedfilen loades ind i et tomt mc med instance-
// navnet "picholder" i roden a flashfilmen.
loadMovie ("pic"+(random(varNumpics)+1)+".swf", "_root.picholder");
}

Dette er selvfølgeligt bare et simpelt eks. - Idéen kan let modificeres på
masser af måder.
Et billede der passer til ugedagen, hvad tid på døgnet det er, det nyeste
billede osv.
Og da billedet jo i virkeligheden er en *.swf-fil, så kan den jo indeholde
hvad som helst, animationer, grafik osv.

god fornøjelse!
/peo
www.bandage.dk