Hvalp napper/bider den mindste
Fra : Speednissen

Dato : 04-09-01 08:32

Hejsa

Vi er nybagte hundeejere. Ægtepar med 2 drenge på 5 og 9 år. Har købt en 8
uger gl. PON (polsk hyrdehund) som vi nu har haft i 3 uger. Vi er rigtig
glade for den og alt er gået rigtig godt: Den er næsten renlig, den er
kærlig, legesyg og ikke nervøs eller bange for ret meget. Vi har gjort meget
ud af at vise den noget af den verden den skal leve i. Vi aktiverer den
meget og på nuværende tidspunkt har den allerede lært:"sit" - "pote" -
"dæk" - "tis".
Vi roser den når den gør det rigtige og ignorere den når den gør noget
forkert. Jeg har dog taget fat i nakken (blidt, men fast greb) når den enten
har bidt eller knurret af os, for at vise at det ikke tolereres. Det har
hvalpen også forstået, og man kan mærke at de gange, det sker er kun i leg,
og den trækker hurtigt tænderne til sig når den kommer til at ramme, MEN:

Den napper ofte den mindste dreng på 5 år i buksebenet når han løber og
hopper op og napper ham når han sidder på gulvet. Når vi voksne er i
nærheden og ser det kan vi stoppe det ved at sige NEJ - men når han er alene
kan han ikke selv sige fra - hvis han går sin vej/vender ryggen til
forfølger hvalpen ham stadig.
Jeg fornemmer at det er rangordenen som hvalpen prøver af, da den fornemmer
at den er stærkere end den mindste??
Det ser desværre ud til at udvikle sig, så hvis nogle af jer kan komme med
nogle gode råd/erfaringer ville det være dejligt

mvh

Speednissen (Nis)

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 04-09-01 16:04

> [...]
> forfølger hvalpen ham stadig.
> Jeg fornemmer at det er rangordenen som hvalpen prøver af, da den

det vil noget - jeg kan forestille mig, >>at jeres yngste gerne vil lege det
ene øjeblik med hvalpen for så at finde på noget andet, der ikke involverer

at I havde børn?

Pia

--
Pia Palmblad Wright - fallohide@mail1.stofanet.dk
FALLOHIDE - Est 1972 - England/Denmark www.fallohide.dk

Fra : Michael

Dato : 06-09-01 10:53

"Speednissen" <speednissen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det ser desværre ud til at udvikle sig, så hvis nogle af jer kan komme med
> nogle gode råd/erfaringer ville det være dejligt

det er da rigtigt nok at hvalpen er legesyg, og at dette kræver lidt
tålmodighed. Men det skal så også lige siges at hvalpe ( hunde ) har det med
at prøve "kræfter" med fam. yngste som jo også tit er den svageste. for at
undgå at hunden lige pludselig overhaler drengen på vej op ad rangstigen så
lær din dreng at sige NEJ, ikke råbe men bestemt, samtidig skal han også
vide at han ikke skal opfordre til leg for så 2 min. efter at gå sin vej.
Selvfølgelig skal hunden lære at stop betyder stop, men det venter I lidt
med.
Lær også din søn nogle øvelser han kan lave sammen med hunden, jeg har en
dreng på 3½år og han laver sit og dæk øvelser med hundene ( under opsyn af
mig ) mine hunde er 1½ år og 15½ uge. Det er en go måde at vise hunden at
drengen er over den. Held og lykke og skriv da gerne igen og lad os høre
lidt om hunden :)

Hilsen
Myr, Dali og Dixie.

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 08-09-01 10:08

Hej allesammen

Vi havde lidt det samme problem med vores søde springer pige, som nu er to
år. I starten respekterede hun ikke vores yngste datter på dengang 8 år.
Molly mente, at Ida kunne være den laveste i hierakiet i stedet for hende
selv. Så hun knurrede af barnet, når hun ville kæle for hende, og hun
snappede et par gange af hende uden særlig grund, det var også altid Idas
legetøj, som blev gnasket i stykker!. Så det var på med vanten og i gang med
noget dominans. Ingen hund i møblerne, spise sidst, gå sidst ud af døren og
en masse lydighedstræning efter Abrantes principperne. I forhold til Ida, så
lod vi hende vælte hunden om på ryggen og se den fast ind i øjenene flere
gange om dagen, og når de legede, så skulle Ida vinde hver gang! F.eks. løb
Ida afsted med noget legetøj og Molly efter hende. Så skulle Ida springe op
på et møbel og stirre dominerende på hunden. Det virkede, hunden vendte lige
om og gik i sin kurv. På den måde tog det ikke ret lang tid før rangfølgen
var på plads og roen genoprettet i det lille hjem. Lige siden har de været
de bedste venner.

held og lykke med
projektet fra
Elisabeth