AAaaaaaaaaaahhhhhhhhhh......
Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 03-09-01 15:47

Har lige været en tur i skoven på en af mine dejlige isheste. Synes bare
lige jeg ville dele fornemmelsen af ro og fred med jer. Kun lyden af en hest
der af og til pruster, hovslag i blød skovbund og skovens dyr og lyde
omkring mig. Det giver virkelig ny energi med sådan en tur...og så er det at
jeg husker, hvorfor jeg bøvler med foder og udmugning, dyre hovsmede og
meget andet i løbet af året....

Dejlig efterårssdagshilsen
Bettina
--
www.broderigaarden.dk - fluemasker til heste: 99,- med navnebroderi.
www.big-time.dk

Fra : Lily

Dato : 03-09-01 17:20

Bettina Og Bjarne Vestergaard Madsen <big-time@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b93952c$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
at
> jeg husker, hvorfor jeg bøvler med foder og udmugning, dyre hovsmede og

Hej Bettina

Ihhhh...jeg bliver helt misundelig
Jeg rider pt en pony, der simpelthen nægter at komme længere væk fra stalden
end at hun lige kan skimte de andre heste på folden!
Så nu skal jeg igang med lederskabsøvelser og så må jeg se om det hjælper
:-/
Der er ikke andre i stalden end hende der bor på gården og hun rider ikke
terræn, fordi hendes hest løber.
Suk.....!

Men når man har sådan nogle skønne ture med hesten, er det bestemt alt
besværet værd.

Hilsen Tina

Fra : Benedicte Beck

Dato : 05-09-01 21:20

Hej Tina!
Det lyder næsten som du har brug for lidt hjælp, så du kan komme ud og nyde
efterårsskoven.
Det er rigtigt at du selv må lære at ride din hest i skoven, en ridekammerat
hjælper kun her og nu.
Prøv at skrive lidt om hvordan din pony er, når du rider på bane, og om der
altid er heste på folden.
Kan du f.eks. trække ponyen en tur i skoven?
Mvh. Benedicte

Fra : Lily

Dato : 06-09-01 07:57

Benedicte Beck <beck.henrik@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b968808$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
der
> altid er heste på folden.
> Kan du f.eks. trække ponyen en tur i skoven?

Hej Benedicte
Når jeg rider Santana på bane (eller vinterfold, som det jo er) er hun i sit
muntre humør. Dvs at hun sagtens vil gå, men lisså snart hun rider væk fra
lågen, stopper hun. Jeg har prøvet at ride med pisk uden at bruge den, og
der gik det bedre. Men det er som om hun lige skal vise at det altså er
hende, der styrer showet.
Der er altid heste på folden, også hendes mor, som hun har at ret godt
forhold til.
Når jeg trækker hende i skoven, er hun meget let på tå og opmærksom på alt.
Men igen lisså snart vi kommer for langt væk fra folden, planter hun solidt
sine ben i jorden. Øv Øv Øv.
Det skal lige siges at hun bestemt ikke er en pony, der overanstrenger sig.
Hende der ejer hende rider hende ikke ret meget. Så måske er hun blevet
magelig.

Jeg håber virkelig du har nogle gode råd, for det bliver sværere og sværere
at tage sig sammen til at komme ud i stalden, når jeg ikke kommer videre.

Hilsen Tina

Fra : Benedicte Beck

Dato : 07-09-01 11:18

Hej Tina!

Prøv at beslutte dig for en tur du vil ride, lidt længere end der hvor
Santana plejer at stoppe ved folden.
Så går du selv turen først, så du er helt fortrolig med vejen. Et godt sted
anbringer du en pose med et æble eller et par gulerødder. Tag også en ekstra
gulerod med i lommen hvis posen skulle være forsvundet, når du og Santana
når frem.
Det er vigtigt at du starter tidligt, og at du har sagt til dig selv, at du
bliver ved med at fortsætte, til du har nået posen - om det så skal tage
hele dagen og natten med.
Til sidst rider du så den søde hest hen og henter posen med belønningen i.
Jeg synes du skal tage en pisk med og give hende et bestemt rap med den,
hvis du tror, det vil hjælpe, det tager hun ikke skade af. Santana vil også
nyde at komme ud på nogle længere ture, når I er kommet over
besværlighederne.
Hvis du ikke kan ride hende hele vejen, så hop af og træk. Det er i første
omgang ligegyldigt hvordan I kommer til posen bare det lykkes. Det kan være
det bliver baglæns eller et skridt af gangen.

HELD OG LYKKE!!!

Du laver så turene lidt længere for hver gang.
Skriv til gruppen og fortæl hvordan det går.

Mvh. Benedicte

Fra : Lily

Dato : 07-09-01 21:47

Benedicte Beck <beck.henrik@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b989dcf$0$89017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 08-09-01 23:26

Jeg synes IKKE hun skal ta den pisk med! Istedet kan hun jo rygge den eller
gjøre noe annet. Om hun hadde arbeidet hesten på forhånd ved NH hadde hun
hatt en lederrolle, og hadde ikke fått sådanne besvær... Når hun nå har det,
er det ikke bra å ty til pisken for å bevise sin makt. Hesten lærer bare at
dersom hun har pisk, lystrer jeg fordi jeg må... Og så får man en hest som
ser om der finnes en pisk i nærheten først i stedet for å få en hest som
lystrer...

Jeg mener det ikke som en "besserwisser", men som en som har vært der, prøvd
det, og nå har funnet at jeg ikke gidder være der igjen...

Line.

Benedicte Beck <beck.henrik@mail.dk> skrev i
meldingsnyheter:3b989dcf$0$89017$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Benedicte Beck

Dato : 09-09-01 20:37

Hej!
Jeg mener at det vigtigste i denne situation er det psykologiske. Rytteren
skal tro på at rideturen lykkes, og at det hende der bestemmer. Det er jo
ikke som afstraffelse at hun skal give hesten et enkelt rap med pisken, men
bare som fremaddrivende hjælp. Hvis rytteren på forhånd har opgivet, nytter
det ikke meget at gå og lave lederøvelser derhjemme.
Mvh. Benedicte

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 09-09-01 21:16

Benedicte Beck <beck.henrik@mail.dk> skrev i
meldingsnyheter:3b9bc3da$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej!
> Jeg mener at det vigtigste i denne situation er det psykologiske. Rytteren
> skal tro på at rideturen lykkes, og at det hende der bestemmer.

Og da trenger hun kanskje å ta med pisk for å tro at rideturen skal lykkes?

> Det er jo
> ikke som afstraffelse at hun skal give hesten et enkelt rap med pisken,
men
> bare som fremaddrivende hjælp.

Pisk er en forsterkende faktor på hennes kommando. Jeg forstår det. Men pisk
brukes da som et maktmiddel for å fortelle hesten at du er "sterkere" enn
den...

> Hvis rytteren på forhånd har opgivet, nytter
> det ikke meget at gå og lave lederøvelser derhjemme.

Når hun nå trenger pisk for å gi seg selv en psykisk opplevelse av evne til
å få hesten til å lyde, så har hun kanskje kommet dithen at hun har
"opgivet"? Dersom hun har "gået og lavet lederøvelser derhjemme" hadde hun
opplevd at hesten lystret henne lett og frivillig, noe som ville gitt en
psykologisk effekt på hennes selvtillit. Likeledes ville hesten lettere
lystret henne når hun vel tok ut og red på tur. Dersom en hest anerkjenner
deg som leder, så er du leder ikke bare hjemme på stallgården, men uansett
hvor dere drar...
Det er DERFOR jeg bruker NH i min omgang med hesten. I stedet for pisk...

MVH
Line.

Fra : Benedicte Beck

Dato : 10-09-01 13:18

Hej Line

Det er ikke fordi jeg ikke tror på lederøvelser, det er da meget bedre at
have en lydig og tillidsfuld hest uden brug af pisk, men man må også være
realistisk.

Tina skrev:
Jeg håber virkelig du har nogle gode råd, for det bliver sværere og sværere
at tage sig sammen til at komme ud i stalden, når jeg ikke kommer videre.

Hilsen Tina

Det er derfor jeg tror at det svære punkt først skal overvindes, så når både
rytter og hest er glade, kan de bruge mere tid på den daglige træning med
eller uden lederøvelser.

Mvh. Benedicte

Fra : N/A

Dato : 07-09-01 21:17

Fra : Nielsen

Dato : 07-09-01 21:17

Hej Tina

Jeg ville i dit sted forsøge at ride med håndhest. Hvis der er en
ekstra pony, som er trafikvant kan man tage den med som selskab.

Hvis du vil prøve at ride med håndhest, så prøv først på banen.
Brug et tykt blødt træktov til at sætte i grimen. Men husk at man ikke må
snøre tovet omkring hånden; det er livsfarligt. Brug i stedet en stor løkke,
så man kan give efter, hvis hestene bliver forskrækket over noget.

Hvis det går godt, kan du ride ud på små ture. Da min islænderhoppeplag
var moden til tilridning tog vi på småture med den som håndhest inden den
blev tilredet. Det er jeg meget glad for i dag, for nu rider min lille
datter på den imens jeg har den som håndhest.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 08-09-01 00:33

"Lily" <lily@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
Klip
> [...]
> terræn, fordi hendes hest løber.
> Suk.....!
>
> Men når man har sådan nogle skønne ture med hesten, er det bestemt alt

Hej Tina.
Om du ikke lige har en anden hest for hånden, du kan tage med på tur, så
findes der andre løsninger.
Har du en venninde som er lidt glad for at cykle, kan du spørge hende om hun
kan blive med dig på en tur. Jeg brugte det knebet overfor min kære (nu
afdøde) hest. Og efter det blev han villig med, uanset hvor jeg red hend -
og så han en rød cykkel, så blev han ekstra ivrig - er der nogen som her
snakket om klassisk betinging inden for dyrepsykologi....... ? Hvis du
er interessert i at finde ud af mere inden for denne delen af dyrenes
verden, kan du lede på biblioteket efter litteratur som omhandler Pavlovs
forsøg med hunde - det går fint at overføre det til alle andre højerestående
dyr.
Held og lykke med prosjektet, og jeg håber at du lykkes i at komme længre
bort end til stalden/markerne ikke vises mere.......
Hilsen Ditte