Til Thorbjørn Ravn Andersen
Fra : Mette Hvam

Dato : 03-09-01 13:26

Hej Thorbjørn!

Den pågældende virksomhed jeg nævner, skal jeg interviewe i morgen tirsdag.
Så efter der har jeg mere info om deres krav til systemet.

Tak for responsen! :)

Vebligst,
Mette

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-01 21:20

Mette Hvam <avalola@worldonline.dk> writes:

> Hej Thorbjørn!
>

> Den pågældende virksomhed jeg nævner, skal jeg interviewe i morgen tirsdag.
> Så efter der har jeg mere info om deres krav til systemet.

Bed dem være MEGET udførlige med hvad de ønsker at bruge maskinerne til.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 15:26

ik for noget, men har i ikke hinandens emailadresser eller hvad ? - det her
ligner jo snart et tilløb til en kæmpereklame når i skal til at fortælle
hinanden om alle de brilliante muligheder i kan tilbyde "virksomheden"

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-01 21:53

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> [...]
> ligner jo snart et tilløb til en kæmpereklame når i skal til at fortælle
> hinanden om alle de brilliante muligheder i kan tilbyde "virksomheden"

Det er altid interessant at få ajourført sin viden om hvad de diverse
Unixvarianter faktisk kan bruges til af "almindelige mennesker" som
skal have udført et stykke arbejde, således at man kan _begrunde_
hvorfor ens favoritvariant af Unix er bedre eller værre end diverse
inkarnationer af Windows til et givent stykke arbejde.

Det er efter min bedste overbevisning længe siden et sådant tiltag har
været diskuteret her i gruppen, og hvis alle tager det seriøst kan det
blive et meget værdifuldt indlæg på Google som der kan henvises til
fremover.

Mettes indfaldsvinkel har den usædvanlighed (for diskussioner på
Usenet) at hendes resultat skal præsenteres for nogen der skal
beslutte ud fra det. Alene derfor vil jeg allerede nu bede folk som
ønsker at give et bidrag at det er på et velfunderet grundlag og ikke
bare diverse rygmarvsreaktioner.

Hvis den slags ting ikke interesserer dig, er det måske tiden at
undersøge hvordan man markerer en tråd som uinteressant i din
nyhedslæser.

Ellers kunne du måske bidrage med at forklare hvorfor Outlook Express
åbenbart er bedre end et Unixværktøj til at læse nyhedsgrupper med?
Jeg kender ikke programmet, og ved derfor ikke hvad jeg går glip af.

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 16:08

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@adams.astervej16.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorfor ens favoritvariant af Unix er bedre eller værre end diverse
> inkarnationer af Windows til et givent stykke arbejde.

ja - og det sker ganske ofte at folk netop beder om konkrete sammenligninger
mellem f.eks. et win program og et linux/unix eller mellem to unix (kloner)

> [...]
> været diskuteret her i gruppen, og hvis alle tager det seriøst kan det
> blive et meget værdifuldt indlæg på Google som der kan henvises til

naaarj - se ovenfor ;)

> [...]
> beslutte ud fra det. Alene derfor vil jeg allerede nu bede folk som
> ønsker at give et bidrag at det er på et velfunderet grundlag og ikke

Jeg forstår ikke... - det er et meget meget tyndt oplæg hun kommer med i så
fald + det er stilet til en person, hvilket for det til at ligne en mail der
skulle have været afsted via SMTP istedet for NNTP...

> Hvis den slags ting ikke interesserer dig, er det måske tiden at
> undersøge hvordan man markerer en tråd som uinteressant i din
> nyhedslæser.

eller for jer at lære at bruge jeres mailprogram eller lære at skrive et
oplæg til en diskussion!
+ som Steen siger, det er uhøfligt at stile til en bestemt person på
usenet...

> Ellers kunne du måske bidrage med at forklare hvorfor Outlook Express
> åbenbart er bedre end et Unixværktøj til at læse nyhedsgrupper med?
> Jeg kender ikke programmet, og ved derfor ikke hvad jeg går glip af.

Jeg kender minus til unix-værktøjer, og har faktisk kun prøvet knode til at
læse news med under suse-linux.
For mig er linux/unix et serverOS som jeg faktisk meget sjældent bruger til
andet (jeg har det dog installeret i en dualboot på min maskine) Jeg bruger
windows, og er ikke flov over det, jeg ser windows som et ganske udemærket
OS til desktop brug, dog har det sine særheder som faktisk kan omgåes ved
lidt tweaking og ved at passe lidt på sit system.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-01 22:23

> naaarj - se ovenfor ;)

Jo. Hvis der bliver samlet op og opsummeret.

> Jeg forstår ikke... - det er et meget meget tyndt oplæg hun kommer med i så
> fald + det er stilet til en person, hvilket for det til at ligne en mail der
> skulle have været afsted via SMTP istedet for NNTP...

Vi kan ikke alle være genier til teknik. Hvis man ikke er vant til
mediet er det forståeligt at man har svært ved at skelne mellem Usenet
og mail og hvordan ting virker.

I sådanne tilfælde ville jeg finde det naturligt at man viser
tolerance og overbærenhed.

Fx kunne man lige så godt have påpeget at I begge to skulle have sendt
det til hende via email istedet for at begå samme "ugerning" selv.

> eller for jer at lære at bruge jeres mailprogram eller lære at skrive et
> oplæg til en diskussion!
> + som Steen siger, det er uhøfligt at stile til en bestemt person på
> usenet...

Paragrafryttere og netbetjente har vi nok af, efter min mening.

> [...]
> OS til desktop brug, dog har det sine særheder som faktisk kan omgåes ved
> lidt tweaking og ved at passe lidt på sit system.

Jamen, så lyder det da som om du også kunne have glæde af en sådan
diskussion. Måske kunne du faktisk lære noget nyt...

Fra : Hauge

Dato : 03-09-01 16:48

Hejsa

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@adams.astervej16.dk> wrote in message
> Paragrafryttere og netbetjente har vi nok af, efter min mening.

Men så længe der er nogen der bare gør som de selv vil, vil der blive flere
"Paragrafryttere og netbetjente", heldigvis.

Mvh Hauge

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-01 23:15

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> writes:

> "Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@adams.astervej16.dk> wrote in message
>
> Men så længe der er nogen der bare gør som de selv vil, vil der blive flere
> "Paragrafryttere og netbetjente", heldigvis.

Synes du selv at dit indlæg hører til i denne gruppe?

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 17:27

> Synes du selv at dit indlæg hører til i denne gruppe?

gør dit ? - eller skal vi futte over i netikette gruppen ?

XFUT dk.admin.netikette

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 17:14

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@adams.astervej16.dk> skrev i en meddelelse

> Jo. Hvis der bliver samlet op og opsummeret.

hvilket slet ikke har noget med det jeg skrev at gøre - du læser jo ikke
hvad man skriver!

> Vi kan ikke alle være genier til teknik. Hvis man ikke er vant til
> mediet er det forståeligt at man har svært ved at skelne mellem Usenet
> og mail og hvordan ting virker.

garanteret det ikke havde noget med en brugerfejl at gøre - men det er
tydeligt at fejlen ligger i at i ikke er klar over hvordan man gebærder sig
på usenet!

> I sådanne tilfælde ville jeg finde det naturligt at man viser
> tolerance og overbærenhed.

efter tre stort set enslydene indlæg ? - og faktisk spurgte jeg bare om der
var en grund til at i skulle snakke om det her, _fordi_ jeg ikke forstod
grunden til at det skete her!

> Fx kunne man lige så godt have påpeget at I begge to skulle have sendt
> det til hende via email istedet for at begå samme "ugerning" selv.

nej - for så var der ingen der opdagede det og for nye ville det se ud som
om det var iorden at korrespondere privat i ng'en + Mettes postkasse ville
blive væmmeligt overfyldt hvis alle sendte en "fy fy skamme" mail til hende!

> Paragrafryttere og netbetjente har vi nok af, efter min mening.

det er der tilsyneladene en grund til!

> Jamen, så lyder det da som om du også kunne have glæde af en sådan
> diskussion. Måske kunne du faktisk lære noget nyt...

ærlig talt - jeg har intet at bruge lige netop OE <> *nix toy diskussionen,
ikke før du kan præsentere et liinux program der kan dele mailbox filer
(lokalt) med OE.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-09-01 23:25

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> [...]

Hvis du vil diskutere dette yderligere, kunne du fx selv starte med at
efterleve egne råd og flytte til email, eller en anden, mere passende
gruppe.

> ærlig talt - jeg har intet at bruge lige netop OE <> *nix toy diskussionen,
> ikke før du kan præsentere et liinux program der kan dele mailbox filer
> (lokalt) med OE.

Jeg er ikke interesseret i at få dig til at skifte. Det er ens eget valg.

Jeg kender herudover ikke et sådant program. Gifter man sig med
Microsoft, bliver man dér.

Jeg kender til gengæld programmer der virker fortrinligt under både
Linux og Windows og kan dele filer via en FAT-partition.

Kunne dét friste?

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 18:56

> [...]

> Hvis du vil diskutere dette yderligere, kunne du fx selv starte med at
> efterleve egne råd og flytte til email, eller en anden, mere passende

ikke forstået...

> Jeg er ikke interesseret i at få dig til at skifte. Det er ens eget valg.

det var heller ikke det jeg sagde - jeg skrev det (i mine øjne) som en
opfordring til at præsentere dit bedste bud, helst et der kunne det
efterspurgte for...

> Jeg kender herudover ikke et sådant program. Gifter man sig med
> Microsoft, bliver man dér.

...jeg har absolut intet mod OE (som tidligere nævnt) og er derfor ganske
krævende med hvad et evt. alternativt mailprogram på windows-platformen skal
kunne klare! (faktisk er mine krav mest mht. udseende)

> Jeg kender til gengæld programmer der virker fortrinligt under både
> Linux og Windows og kan dele filer via en FAT-partition.
>
> Kunne dét friste?

bare det kan læse/skrive på en fat32 begge to, så går det fint
- hvad er navnet ?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-09-01 04:21

> [...]

> krævende med hvad et evt. alternativt mailprogram på windows-platformen skal
> kunne klare! (faktisk er mine krav mest mht. udseende)

Der er vi så forskellige. Jeg er primært interesseret i
funktionalitet og tilgængelighed (jeg læser generelt post via ssh i
tekstmode), og bedøvende ligeglad med om det ser flot ud.

> bare det kan læse/skrive på en fat32 begge to, så går det fint
> - hvad er navnet ?

Diverse pakker til Emacs (det skal nok være XEmacs for at se pænt nok
ud) som fx gnus. Gnus bruger jeg pt til news og det skulle kunne alt
hvad hjertet begærer.

Pine kan også dele filer mellem DOS og Unix, men DOS versionen kræver
en IMAP-postserver at hente indbakken fra. Filerne kan den dog
sagtens dele.

Generelt, hvis du går efter et Unixpostprogram som er portet til
Windows, skulle de gerne kunne dele filer. Unixpostprogrammer
benytter heruodver meget ofte samme filformat til postfoldere og kan
derfor dele "på tværs" af programmer.

GUI-ting må andre supplere med.

Fra : Osten

Dato : 03-09-01 19:29

> Jeg kender til gengæld programmer der virker fortrinligt under både
> Linux og Windows og kan dele filer via en FAT-partition.
>
> Kunne dét friste?

Jatak, kunne vi få en udførlig liste.

Det er iøvrigt nok futilt at irettesætte (endsige svare) Mette her, for hun
læser øjensynligt ikke indlæggene :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-09-01 04:23

"Osten" <blah@bla.dk> writes:

> Jatak, kunne vi få en udførlig liste.

Det er jeg ikke i standt til, men jeg har nævnt de få jeg selv har
interesseret mig for i et andet indlæg.

Måske var det et emne til en ny tråd?

Fra : Anders Johannsen

Dato : 03-09-01 17:30

In article <9n0a7g$np6$1@egon.worldonline.dk>, "Mickey" <news002@susie.dk>
wrote:

> ærlig talt - jeg har intet at bruge lige netop OE <> *nix toy
> diskussionen, ikke før du kan præsentere et liinux program der kan dele
> mailbox filer (lokalt) med OE.

Mon ikke det problem kunne løses formedelst en IMAP server.

/A

Fra : Mickey

Dato : 03-09-01 18:53

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det problem kunne løses formedelst en IMAP server.

det ku det måske - men det vil bare kræve en røvfuld serverplads, og det er
ikke lige det jeg gider finde... (min mail fylder pt. 85 mb)
- men news er jo straks lidt værrere...

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 03-09-01 16:19

<posted & mailed>

Mette Hvam wrote:

[...]

Mette,

når du ønsker at komme i kontakt med en bestemt person, så skriv til
vedkommendes email adresse. Hvis du ønsker at diskutere et generelt
emne i gruppen, så giv dit subject en meningsfuld titel.

En nyhedsgruppe ligner en opslagstavle, men er det er altså ikke en
opslagstavle ala' dem du finder på f.eks Roskile Festivallen ("Hej
Mette fra København, vi ligger i det gule telt til venstre for udgang
3").

En nyhedsgruppe er i stedet en forum for mange-til-mange kommunikation.
Ved kun at rette dit indlæg til een person, laver du bare støj på
gruppen. Skriv i stedet direkte til Thorbjørn eller formuler dit
indlæg således, at alle kan være med.

-Claus