FWA - sikkerhed
Fra : Uoups

Dato : 03-09-01 12:31

Ja jeg ved det, det er en XDSL gruppe...
Men der er vel nogen der er intresseret i bredbånd generelt.
Når man nu får sin FWA forbindelse, som jo er trådløs, tænkte jeg på, hvad
med sikkerhed?? alle og enhver kan vel opsnappe signalet..

De trådløse hjemmenetværk der efterhånden dukker frem, skulle det være piece
of cake og hacke sig ind på....

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 03-09-01 13:18

"Uoups" <gvir@ofir.dk> writes:

> [...]
> Når man nu får sin FWA forbindelse, som jo er trådløs, tænkte jeg på, hvad
> med sikkerhed?? alle og enhver kan vel opsnappe signalet..

Ja, det kan de, hvis de har det rette udstyr... Præcis som alle kan
opsnappe GSM mobil telefon kommunikation.

> De trådløse hjemmenetværk der efterhånden dukker frem, skulle det være piece
> of cake og hacke sig ind på....

FWA, som de fleste hjemmenetværk, er krypterede, så en ting er at
kunne opsnappe signaler, en anden ting er at få noget ud af det

Ikke alle hjemmenetværk benytter kryptering, og dem, der ikke gør, er
rimelig nemme at komme ind på. Der er fundet fejl i den
krypteringsalgoritme der benyttes på de fleste hjemmenetværk, så det
er teoretisk muligt at bryde det (men stadig ikke nemt og slet ikke
piece of cake). FWA benytter ikke den samme kryptering.

MvH
Karsten

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 03-09-01 13:48

<cut>
> [...]
> er teoretisk muligt at bryde det (men stadig ikke nemt og slet ikke
> piece of cake). FWA benytter ikke den samme kryptering.

Af ren og skær interesse - har du nogen links til info?

/Steen

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 03-09-01 13:54

"Steen Holm Pedersen" <shp@_works_at_dsias.dk> writes:

> Af ren og skær interesse - har du nogen links til info?

Ikke lige ved hånden, men jeg vil prøve at støve noget op...

Karsten

Fra : Zaph

Dato : 05-09-01 17:08

"Steen Holm Pedersen" <shp@_works_at_dsias.dk> wrote in message

> Af ren og skær interesse - har du nogen links til info?

Her er et par stykker om problemerne med WEP krypteringen som bruges af
802.11b (wireless lan)

Program til linux der kan opsnappe og snyde
http://sourceforge.net/projects/airsnort/

Her er lidt baggrund
http://www.isaac.cs.berkeley.edu/isaac/wep-faq.html

Så hvis man sidder med en linux maskine med et wireless netkort i og har
tiden og de ca 1 GB hd space det kræver skulle det være muligt at bryde
krypt på sån et lan.

Zaph