bzzzzt - sagde det!
Fra : boffors

Dato : 03-09-01 10:39

neeeej
jeg har en ide om at det meste af min makine er brændt af. jeg skulle flytte
den lidt, hvilket jeg gjorde da den var slukket. men pludeselig gav det
overnævnte bt, pofh og så kom der en røgsky - sandsynligvis fra
strømforsyningen.

da jeg efterfølgende forsøgte at tænde dyret igen, _forsøgte_ den at starte
op i 2-3 sek, men det virkede som om den ikke fik strøm nok til bundkortet
mm. ihvertfald blev den fuldstændig stille og er det endnu.

i et forsøg på at redde de data der lagde på drevet, satte jeg drevet i min
anden maskine, med det resultat at den slet ikke vil starte så længe disken
er sat til. kan en afbrændt disk gøre det eller er det et sammentræf?

hvad er så futtet af i den gamle maskine? strømforsyning eller harddisk
eller begge dele?

gode råd modtages
hygge

Fra : Mogens

Dato : 03-09-01 11:10

On Mon, 3 Sep 2001 11:38:56 +0200, "boffors" <bo3423@ehs.dk> wrote:

>hvad er så futtet af i den gamle maskine? strømforsyning eller harddisk
>eller begge dele?

At dømme efter lyden og røgen, så er det strømforsyningen, så
prøv da at låne den fra den anden maskine og sæt den i.
( hvis altså det er samme slags )

En ny strømforsyning kan du få fra under 300,- og opefter

Mvh Mogens

Fra : boffors

Dato : 03-09-01 11:24

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> At dømme efter lyden og røgen, så er det strømforsyningen, så
> prøv da at låne den fra den anden maskine og sæt den i.

se det var også min første iagtagelse, men hvorfor virker HD så ikke i den
anden maskine?
og tænk nu hvis den gør det samme med den anden strømforsyning!

men nu har jeg altså hevet skallen af strømforsyningen og der er ingen
synlige defekter. hverken sprungne sikringer eller grillede printplader!

> En ny strømforsyning kan du få fra under 300,- og opefter

mja, jeg ku jo også købe et helt nyt kabinet. jeg kan få et pænt, rummeligt
Codegen med 300 W psu for 500!

Fra : Christian Mygind

Dato : 03-09-01 11:29

"boffors" <bo3423@ehs.dk> skrev i en meddelelse news:3b935a4a@news.ehs.dk...

> men nu har jeg altså hevet skallen af strømforsyningen og der er ingen
> synlige defekter. hverken sprungne sikringer eller grillede printplader!

Check (elektrolytterne, tror jeg de hedder?!?) cylinderformede komponenter
inde i strømforsyningen, der har et kryds i toppen. Er en af disse "poppet
op"? Hvis strømforsyningen har været for lille (i watt) kan én af disse være
stået af - og det ødelægger _normalt_ kun selv strømforsyningen, uden at
hærge mere i maskinen.

Er din harddisk jumpet rigtigt i den anden maskine - når den slet ikke
starter op, tror jeg nærmere at den er sat forkert, end defekt.

/Chr

Fra : boffors

Dato : 03-09-01 12:18

> Check (elektrolytterne, tror jeg de hedder?!?)

jo, det kunne godt være en lyt der er stået af!

> op"? Hvis strømforsyningen har været for lille (i watt) kan én af disse
være

det tvivler jeg på at den er, det er en 250 og processoren er en 300 mzh amd
k2, og der er ikke andet ekstraudstyr i end et netkort og et atmkort

> Er din harddisk jumpet rigtigt i den anden maskine - når den slet ikke
> starter op, tror jeg nærmere at den er sat forkert, end defekt.

nu er det jo selve maskinen der slet ikke starter op. normalt plejer en
forkert jumpet disk da bare ikke melde ind, ikk?

hygge B

Fra : Christian Mygind

Dato : 03-09-01 12:32

"boffors" <bo3423@ehs.dk> skrev i en meddelelse news:3b9366cc@news.ehs.dk...

> det tvivler jeg på at den er, det er en 250 og processoren er en 300 mzh
amd
> k2, og der er ikke andet ekstraudstyr i end et netkort og et atmkort

Det forstår jeg godt, at du tvivler på, men det skete for mig!

True. Kablet vender rigtigt?

/Chr

Fra : Jonny Jensen

Dato : 03-09-01 19:44

> Check (elektrolytterne, tror jeg de hedder?!?) cylinderformede komponenter
> inde i strømforsyningen, der har et kryds i toppen.

Kondensatorer

Jonny.

Fra : Henning

Dato : 03-09-01 12:28

>hvad er så futtet af i den gamle maskine? strømforsyning eller harddisk
>eller begge dele?

Kortsluttet harddisk kan sagtens brænde psu af.

Fra : boffors

Dato : 04-09-01 08:20

"Henning" <Ingenreklamer@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Kortsluttet harddisk kan sagtens brænde psu af.

okay, då er det sandsynligvis begge dele der er røget!

Fra : peter-nt

Dato : 03-09-01 19:16

Inden du begynder at skifte ud fra en ende, så prøv at lokalisere stedet
hvorfra din røgsky stammer, der bør være synlige spor af en kortslutning:
sodede/smeltede ledninger/komponenter - Du skriver at det skete da du
flyttede maskinen mens den var slukket - Har du checket noget så banalt som
selve ledningen til lysnettet?
mvh peter-nt

Fra : boffors

Dato : 04-09-01 08:23

"peter-nt" <peter-nt@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Inden du begynder at skifte ud fra en ende, så prøv at lokalisere stedet
> hvorfra din røgsky stammer, der bør være synlige spor af en kortslutning:
> sodede/smeltede ledninger/komponenter
røgen kom vistnok fra psu'em, men den ser ud til at være ok, ingen soede
steder, sprungende sikringer eller brænte printbaner

- Du skriver at det skete da du
> flyttede maskinen mens den var slukket - Har du checket noget så banalt
som
> selve ledningen til lysnettet?

ledningen er også ok, den funger i hvertfald på den anden maskine.