Ka ik hit ud af det !!
Fra : Jens Olsen

Dato : 03-09-01 09:25

Hej NG.

Jeg har købt følgende:

Asus A7V133
AMD T 1400
IBM deskstar 60GXP, 40GB 7200RPM. ATA

Hvorledes monteres min Harddisk på bundkortet ?? (Jeg har købt et ATA 100
kabel)

Hvordan monteres mit gamle cd-rom på bundkortet ??

Hvordan monteres mit gamle cd-rom brænder på bundkortet ??

Master, Slave , Primary, secondary ATA-100 IDE ????? jeg er forvirret !!

Hvorfor siger den "Primary slave drive fales" under opstart ?? (Jeg kan
bare trykke på F1, og derefter starter Win2K uden problemer)

Hvorfor Skriver den 1050 MHz under opstarten ?? (selvom det er en 1400 MHz)

Jeg er ny i denne verden, så et udførligt svar foretrækkes.

Alle svar modtages med tak !!

Fra : Jacob Olsen

Dato : 03-09-01 09:45

Hvorledes monteres min Harddisk på bundkortet?
- Sæt kablet på harddisken, og den anden ende på bundkortet.
meget simpelt. Brug primær på bundkortet

Hvordan monteres mit gamle cd-rom på bundkortet
- Sæt kablet på cd-romén, og den anden ende på bundkortet.
meget simpelt. Brug Secondary.

Master, Slave , Primary, secondary ATA-100 IDE
Jepper.

Hvorfor Skriver den 1050 MHz under opstarten
- Gå ind i biosén og vælg at den skal være 133 mhz, den står sikkert kun til
100 nu.

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-09-01 11:08

Nu kan den køre 1400 MHz. men den skriver stadig "Primary slave drive fales"
under opstart "

Fra : jan jensen

Dato : 03-09-01 12:14

har do sat hd nr 2 som slave på dine jumpere ???
ellers skal do gøre det

Fra : Peter Pan

Dato : 03-09-01 17:08

> [...]
> AMD T 1400
> IBM deskstar 60GXP, 40GB 7200RPM. ATA
>

> Master, Slave , Primary, secondary ATA-100 IDE ????? jeg er forvirret

En IDE controller (hvad enten det er en ATA-33, 66 eller 100) har 2 kanaler
som hver kan huse 2 enheder.
For at kende forskel på kanalerne har man kaldt kanal 1 for Primary, og
kanal 2 Secondary.
For at kende forskel på enhederne på kanalerne har man valgt at kalde den
ene Master og den anden Slave.
Derfor hedder de 4 enheder man kan have:
Primary Master
Primary Slave
Secondary Master
Secondary Slave.

Når du installere enhederne skal du vælge med en jumper på harddisken om den
er Master eller Slave.
Om den kommer som Primary eller Secondary kommer an på hvilket kabel du
tilslutter harddisken.

> [...]
> kabel)
> Hvordan monteres mit gamle cd-rom på bundkortet ??
> Hvordan monteres mit gamle cd-rom brænder på bundkortet ??

Sæt din harddisk som Primary Master
Sæt dit CD-Rom drev som Primary Slave
Sæt din CD brænder som Secondary Master

Dette vil være den optimale løsning. Men du kan også sagtens sætte dem
anderledes.
Du skal lige meget hvad bruge kabler. Det kabel du skal bruge til din
Secondary kanal kan evt. godt være et gammelt ATA33 kabel med kun 40 ledere,
da din brænder sikkert kun kører ATA33. Disse kabler følger normalt med et
nyt bundkort, og de har da fulgt med alle de 6 forskellige Asus bundkort jeg
ejer/har ejet.

> Hvorfor siger den "Primary slave drive fales" under opstart ?? (Jeg kan
> bare trykke på F1, og derefter starter Win2K uden problemer)

Her er du nok nød til at uddybe hvordan du har placeret dine IDE enheder, og
specielt hvad du har som Primary Master og slave.

> Hvorfor Skriver den 1050 MHz under opstarten ?? (selvom det er en 1400
MHz)

Du har nok købt en Athlon-C som kører 1400 ved 10,5*133.
Der findes også Athlon 1400 som kører 14*100.
Og lige nu kører du 10,5*100=1050 MHz
Og som du sikkert fandt ud af, skal du selv indstille FSB hastigheden til
133 MHz istedet for de 100 den kører lige nu.

> Jeg er ny i denne verden, så et udførligt svar foretrækkes.

Jeg håber dette var udførligt nok...ellers spørg endelig igen.

Mvh
Anders