Samba sharing problemmer
Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-09-01 08:47

Hejsa

Jeg har et lille problem.

Jeg har to directories på en linux server som man skal have fuld
adgang til fra en Win2k maskine.

Mit problem er at jeg skal taste password ind på win2k maskinen,
når man logger ind. Hvordan undgår jeg dette, altså så drevene
bare bliver mappet helt automatisk, uden brugeren skal taste
noget som helst.

Det drejer sig om:

/home/apache der skal mappes til w:
/home/windows/data der skal mappes til x:

Håber nogen kan hjælpe

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-09-01 10:37

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-09-01 11:08

> Sæt det rette kodeord på, når de mountes eller lad være med at
bruge
> kodeord.

Selvom jeg taster det ind når jeg mounter første gang glemmer den
det :(

Eller har jeg misforstået dig ?

> Det første gøres første gang, du mounter drevene, det andet
gøres ved at
> sætte public=yes i de sektioner, der ikke skal brug kodeord.

Tænker du på share definitions i smb.conf filen ?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-09-01 11:33

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-09-01 11:35

> Jeg er ingen win2k-haj - men kan den ikke sættes til at huske
kodeordet?

Jeg har desværre ikke kunne finde stedet :(

kodeord.

> Ja.

Jeg prøver når jeg kommer hjem

Tak for hjælpen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 03-09-01 17:31

In article <SyGk7.776$6p2.2934831132@news.euroconnect.net>, "Soren 'Disky'
Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> [...]

> logger ind. Hvordan undgår jeg dette, altså så drevene bare bliver
> mappet helt automatisk, uden brugeren skal taste noget som helst.

Dejligt at se du er kommet til fornuft =)

Hvis alle skal kunne læse fra diret via samba, skal du blot skrive
security = share

i smb.conf

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-09-01 16:20

> Dejligt at se du er kommet til fornuft =)

Ikke helt min arbejds pc forbliver win2k

> Hvis alle skal kunne læse fra diret via samba, skal du blot skrive
> security = share
>
> i smb.conf

Har jeg prøvet gør ingen forskel :(

Har du evt. et eksempel på opsætningen af 'share definitions' ?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-09-01 16:34

"Bo Simonsen" <paltas@_nospam_geekworld.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:
>

> Hvis alle skal kunne læse fra diret via samba, skal du blot skrive

Ha nu virkede det, efter at jeg også satte public=yes :)

Nu har jeg så et nyt problem,

Jeg har kun læse rettigheder, men i smb.conf er writable=yes

jeg kan hverken rette i filer, lave nye filer eller directories.

Håber en kan hjælpe igen.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-09-01 16:49

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-09-01 17:29

> Hvilken unix-bruger er det delt som?

det ene share /home/apache er ejet af user apache, group apache
det andet /home/windows er ejet af user windows, group windows

Og på min windows maskine er jeg bruger 'srr'

Skal jeg lave nogle andre brugere ?

> Du skal sørge for at den unix-bruger, som det er delt som, har
> skriverettighed eller er ejer af kataloget.
>
> Det kan gøres med:
>
> force user = someuser
> force group = somegroup

Okay,

skal jeg så added en bruger til linux systemmet der hedder 'srr' (ligesom på
windows) og så force den bruger og gruppe på mit share ?

Mit share ser sådanne ud:

[homes]
comment = Home Directories
browseable = no
writable = yes
public = yes
available = yes

Hvis du har en bedre løsning bare sig til :)

I /home/apache har jeg alle webfiler til mine virtual domains, dem skal jeg
gerne kunne rette i fra windows.
Og /home/windows er en HD på 40 Gbyte som bare skal fungere som en form for
filserver, altså HD plads jeg kan nå fra windows.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-09-01 16:52

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-09-01 22:44

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-09-01 06:14

> Øh, jeg ville ikke bryde mig om at have alle hjemmekataloger delt med
> public=yes... Jeg ville nok snarere lave noget i stil med:

Okay det har du jo ret i :)

> [windows]
> comment = "Windows-filer"
> browsable = yes
> writeable = yes
> public = yes
> force user = apache
> force group = apache
> path = /home/apache
> [apache]
> comment = "Apache-filer"
> browsable = yes
> writeable = yes
> public = yes
> force user = windows
> force group = windows
> path = /home/windows

Jeg prøver

endnu engang tak for hjælpen.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-09-01 09:18

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en
meddelelse
giet.dk...
> [...]

<klip>

Bingo det spiller bare, jeg takker for hjælpen :))