smbmount
Fra : Søren

Dato : 02-09-01 21:55

Hej Alle

Jeg har et lille problem med smbmount.

Jeg har delt D: på min Win 98 maskine "scl" jeg kan se drevet med
smbclient \\\\scl\\D -I 192.168.1.33.

Men jeg kan ikke mounte drevet ifløge smb-HOWTO:
smbmount \\\\scl\\D -c 'mount /D -u 500 -g 100'
Jeg får fejlen "could not resolve mountpoint -c"

Skal der være en IP adr med i linien ? (hvor?) som i smbclient,
jeg kan nemlig ikke se drevet med "smbclient \\\\scl\\D" som man eller
skulle kunne ifølge HOWTO'en.

Takker
Søren

Fra : Kim Nielsen

Dato : 03-09-01 07:33

"Søren" wrote:

> Skal der være en IP adr med i linien ? (hvor?) som i smbclient,
> jeg kan nemlig ikke se drevet med "smbclient \\\\scl\\D" som man eller
> skulle kunne ifølge HOWTO'en.

Det kan være at howto'en er lidt forældet ..

men du kan prøve smbmount //<maskine navn eller ip>/mountpoint
mountpoint

eller teste og du kan fo adgang til maskinen .. med smbclient -I <ip> -U
<username>

/Kim

Fra : Søren

Dato : 03-09-01 18:33

> men du kan prøve smbmount file://<maskine navn eller ip>/mountpoint
> mountpoint
>
> eller teste og du kan fo adgang til maskinen .. med smbclient -I <ip> -U
> <username>

Tak for svaret
Desværre er det stadig kun smbclient \\\\scl\\D -I 192.168.1.33 som
virker?
Prøver jeg med smbclient \\\\192.168.1.33\\D får jeg :
Session request to 192.168.1.33 failed (called name not present)
smbmount kommer stadig med could not resolve mount point
Jeg prøver at se om jeg kan finde en nyere HOWTO

Mvh
Søren

Fra : Osten

Dato : 03-09-01 19:10

"Søren" <scl@mail.sonofon.dk> wrote in message
> smbmount kommer stadig med could not resolve mount point
> Jeg prøver at se om jeg kan finde en nyere HOWTO

Kunne du ikke lige citere hvad du skriver?

Prøv:

smbclient //192.168.1.33/D /mnt/test

Husk at oprette test først:

mkdir /mnt/test

Det burde også virke at skrive:

smbclient //scl/D /mnt/test

Jeg beklager hvis dette elendige stykke software har indsat 'file:' hist og
her, der er fandemig (unskyld) umuligt at få lortet (undskyld) til at holde
op. Gammel vane er min eneste undskyldning for at bruge det.

Fra : Kristian

Dato : 13-09-01 01:31

In article <9mu694$2qgt$1@abnew01.sonofon.dk>, "Søren"
<scl@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
>
> Skal der være en IP adr med i linien ? (hvor?) som i smbclient, jeg kan
> nemlig ikke se drevet med "smbclient \\\\scl\\D" som man eller skulle

Davs
Jeg har også tidligere haft et helvedes hyr med at mounte shares.
Men følgende virker for mig:

mount -t smbfs //scl/d /mnt/test (i dit tilfælde)

mere generelt lyder det:

mount -t smbfs //SERVER/SHARENAME /MOUNTPOINT

hvor SERVER er den maskine du hvorfra du ønsker at mounte en share, og
SHARENAME er navnet på den share du ønsker at mounte.
MOUNTPOINT kan du sætte til næsten hvad du har lyst.

Istedet for at køre:

smbclient \\\\scl\\D

så prøv:

smbclient -L scl

Jeg håber du kan bruge det her til noget.