Kan man afskaffe computeren?
Fra : Dennis

Dato : 02-09-01 20:54

Hejsa

En af mine venner går med tanker om at installere netværk i hans hjem. Jeg
har forslået at lave hans egen om til en server.

Kan man sætte en stor hd på 45 gb i hans manskine som er en pentium 500, og
så dele hd op, så hvert barn får sin egen partion? Vil det kunne mærkes
voldsomt meget, når børnen sidder og spiller og han sidder og arbejder med
word ect?

Var der ikke engang noget med at man kunne "afskaffe" compuren på den måde
at der ved slutbruger kun var et tastetur og en skærm og de så trak resten
fra en server eller kan man stadig gøre det og hvad vil det koste/hvad skal
jeg bruge?

Dennis

Fra : Daniel Overby Hansen

Dato : 02-09-01 22:14

> [...]
> at der ved slutbruger kun var et tastetur og en skærm og de så trak resten
> fra en server eller kan man stadig gøre det og hvad vil det koste/hvad

Altså hvert barn skulle sidde ved sin egen terminal og kunne spille spil
mens han selv arbejde på serveren. Det ville kræve noget af en server hvis
den skulle trække adskillige terminaler bl.a. med 3d grafik. Det kan helt
klart lade sig gøre, men er ikke økonomisk attraktivt

Fra : Preben Traerup

Dato : 04-09-01 10:52

In article <3b92a0f6$0$259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Daniel Overby
Hansen" <danieloverby@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hvis den skulle trække adskillige terminaler bl.a. med 3d grafik. Det
> kan helt klart lade sig gøre, men er ikke økonomisk attraktivt

.... Hvert barn skal kunne sidde og spille....
alene dette udelukker vist en ren terminal løsning, hvis det er andet end kabale
de spiller...
Tilbage er så en filserver løsning.
Hvis farmand skal kunne lege med word på maskinen, er OS givet til M$ et eller andet
og så kan du jo bare checke om maskinen er kraftig nok (Windows XP hedder
noget i retning af Pentium mindst 300 MHz/helst 128 MB Ram)

For en ren filserver løsning er der frit valg på hylden mht OS.

Fra : Cubus

Dato : 03-09-01 00:06

http://www.witco.dk/dk/

--
Cubus

Fra : Erik Palsbo

Dato : 03-09-01 06:32

Der findes jo det der hedder en 'slim client' hvor man installerer en
terminalserver på serveren, og så bruger en terminal som i princippet er en
PC uden harddisk som client.
Besparelsen er som sagt en harddisk på hver client, og prisen er mangel på
flexibilitet samt en dyr client.
Når man tyr til den løsning i erhvervslivet, er det sjældent på grund af
omkostninger, men et problem med sikkerhed og standardisering af
configurering.
MVH
Erik

Fra : Steen Suder

Dato : 03-09-01 07:02

Dennis wrote:

> [...]
> fra en server eller kan man stadig gøre det og hvad vil det koste/hvad skal

Kør Linux. Den er ligesom andre Unic'es og Unix-lignende systemer bygget
til det.
Afhængig af belastning vil der ikke være meget at mærke.

Jeg har bekendt der kører et sted mellem 50 og 60 486-baserede
terminaler op imod en dual PPro 200 på et kollegienetværk. Det er
primært udvekslingsstudenter der surfer, chatter, arbejder etc. Det
virker fint.

Linux Terminal Server Project:
http://www.ltsp.org/index.php

Linux For Kids:
http://www.linuxforkids.com/

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-01 23:03

On Mon, 03 Sep 2001 08:01:41 +0200, Steen Suder
<CAB@earthling.net> wrote:

> Kør Linux.

Ligeså irriterende det er, når folk ikke oplyser hvilket OS de
bruger (fordi de forventer, at hele verden kører Windows), ligeså
irriterende er det med den næsten pavlovske refleks med at sige
folk skal skifte til Linux (fordi de tror, Linux kan bruges til
alt). Ingen af delene er naturligvis tilfældet.

Når manden siger, maskinen skal bruges til at spille på og køre
almindelige Office-applikationer som Word, hvor stor mener du så
sandsynligheden er for, at Linux er det rigtige valg?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Steen Suder

Dato : 04-09-01 07:11

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> folk skal skifte til Linux (fordi de tror, Linux kan bruges til
> alt). Ingen af delene er naturligvis tilfældet.

Det er en påstand jeg ikke ser endegyldigt bevist,

> Når manden siger, maskinen skal bruges til at spille på og køre
> almindelige Office-applikationer som Word, hvor stor mener du så
> sandsynligheden er for, at Linux er det rigtige valg?

Lige så stor som det rationelle i at folk går efter efter et _produkt_
fremfor en _funktion_.

Det er ligeså underligt som en kok, der kun lave mad i Scanpan kogegrej,
selvom dét han egentligt skal bruge er en stegepande.

Ergo forbeholder jeg mig retten til, af dig og andre, at blive opfattet
som off topic, så lang tid jeg kan påpege et alternativ.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-01 08:01

On Tue, 04 Sep 2001 08:10:57 +0200, Steen Suder
<CAB@earthling.net> wrote:

> Det er en påstand jeg ikke ser endegyldigt bevist,

Nej, du har ret. Hele verden kører faktisk nok Windows.

> Lige så stor som det rationelle i at folk går efter efter et _produkt_
> fremfor en _funktion_.

Ja, det er lidt ligesom med biler ikke? Nogle foretrækker nu
engang en Golf fremfor en hvilken som helst anden bil. Men det
får dig da vel ikke til som refleks at skrive: "Skift til en
Toyota Hi-Ace", hvis folk spørger til et soltag til Golfen?

> Ergo forbeholder jeg mig retten til, af dig og andre, at blive opfattet
> som off topic, så lang tid jeg kan påpege et alternativ.

Off-topic er det i hvert fald nu.

-A

Fra : DUdsen

Dato : 28-09-01 19:07

Dennis wrote:

> [...]
> 500, og så dele hd op, så hvert barn får sin egen partion? Vil det
> kunne mærkes voldsomt meget, når børnen sidder og spiller og han

Hvis du nu ikke havet skrevet spil og demed også sagt windows 9x, det
er det eneste OS der rigtigt findes spil til endnu, var det trivielt
Ydermere gør kravet word at det er umugligt windows kan ikke det nummer.
Unix der kan det nummer har programmer der kan det samme som word.

> [...]
> måde at der ved slutbruger kun var et tastetur og en skærm og de så
> trak resten fra en server eller kan man stadig gøre det og hvad vil

En unix server(linux/bsd på en pc) og et par terminaler. I gamle dage
virkede alting sådan. Og visse steder fungere det stadigvæk sådan.