katten er blevet kræsen
Fra : ulla

Dato : 02-09-01 18:55

hejsa

Er der nogen der kan hjælpe mig. Min kat er kommet på skånekost, fordi han
har fået erklæret urinvejssten. De er borte nu, og det samme er
blærebetændelsen. Men problemet er at min kat er blevet kræsen. Han må kun
få et bestemt tørfodder samt vand hver dag. Han må ikke få hverken kød,
fløde, ost, majs, grønsager (alt dette er hans livretter). Hvad gør man?

mvh

Ulla (mor til Max)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-09-01 19:35

Man holder ud, jeg har aldrig hørt om en kat der døde af sult foran en fuld
madskål.

For 30 år siden havde jeg samme problem, det tog 10 dage før katten spiste.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kate

Dato : 02-09-01 23:07

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in

> Man holder ud, jeg har aldrig hørt om en kat der døde af sult foran
> en fuld madskål.

Må indrømme jeg tænkte det samme, selvom det er hundesvært
Jeg sidder i den situation at mine to senior katte er kommet på hvert
sit foder efter et dyrlægen check for et par uger siden. Okay, nu skal
jeg nok indrømme at de ikke er kræsne, nok tværtimod, men at holde dem
fra hinandens mad efter at de i 11 år har fået frit foder og det samme
så kræver det altså sin "mand" at være på stikkerne når de spiser.
Johan fik konstateret en smule forhøjet levertal, derfor får han nu et
dyyyrt specialfoder (Specifik geriatril etellerandet), som han,
formoder jeg, skal leve af resten af sine dage. Dyrlægen mente at Sofie
godt kunne tåle at tabe sig et gram eller ti så derfor får hun nu
Hill's R/D. Så vi som alle har været forvænt med fri adgang til foder
skal nu vænne os til restriktioner og når jeg siger alle, så gælder det
jo også mine vaner der skal ændres lidt på.
Desværre, Ulla, du må være stærk for din kats skyld, der er ikke anden
udvej som jeg ser det.
--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : "Trine Stubbe eglbj=~

Dato : 03-09-01 13:04

In article <lVuk7.692$9V5.22110@news000.worldonline.dk>, "Nina El Falaki"
<cats@feca.dk> wrote:

> Man holder ud, jeg har aldrig hørt om en kat der døde af sult foran en
> fuld madskål.
>
> For 30 år siden havde jeg samme problem, det tog 10 dage før katten
> spiste.

      Hej Nina

   Jeg kommer sådan til at spekulere på noget jeg læste på Hills-sedlerne
hos dyrlægen. Der står at en kat ikke må gå fra foderet i over 48 timer -
gør den det skal man kontakte dyrlægen.... Ka du komme i tanke om en god
forklaring?

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Gitte J.L

Dato : 03-09-01 13:50

Ifølge "Katte for dummies" (som dog nok ikke er den bedste bog på markedet) opstår
fedtlever ofte hos overvægtige katte, der af en og anden grund (kræsenhed fx?)
ikke har spist i længere tid.... måske det kan være derfor?
-Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-09-01 17:19

Nej jeg kan ikke huske forklaringen, jeg har ellers for nylig læst det samme
i en bog.

I mit tilfælde var det nok et valg mellem pest og kolera, da katten ville dø
tidligt af FUS, hvis jeg ikke ændrede hans fodervaner, og så var det jo før,
man kunne købe al den gode kattemad.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

<Trine Stubbe =?ISO-8859-1?q?Teglbj=E6rg=22= <snoe@nospam.dk>> skrev i en
meddelelse news:FkKk7.254$sk1.44545@news010.worldonline.dk...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-09-01 01:23

d. 03/09/01 18:19 skrev Nina El Falaki på cats@feca.dk i artiklen
n0Ok7.888$9V5.56793@news000.worldonline.dk:

> Nej jeg kan ikke huske forklaringen, jeg har ellers for nylig læst det samme
> i en bog.

Hej Nina

Jeg kom - ligesom Gitte - til at tænke på fedtlever.
Det skulle kunne udvikles hvis en kat ikke spiser 4-5 dage, især overvægtige
katte er i farezonen. Fedtet ophobes i levercellerne og giver leversvigt.
Det er dødeligt hvis katten ikke kommer i behandling hurtigt. Og
behandlingen går simpelthen ud på tvangsfodring.
Jeg tror nok - men det vil jeg ikke sværge på - det har noget at gøre
med, at kattes stofskifte åbenbart _ikke_ falder når de ikke spiser noget
som vores gør. Det fortsætter derudaf på fuld kraft.
Det var netop det der var min skræk da Donna var syg for snart 1 år siden.
Først fik hun ingen næring i 4 dage p.g.a. opkastninger og madlede - og så
_ville_ hun ikke spise skånekost. Da hun efterhånden ikke havde fået mad i
5-6 dage turde jeg ikke andet end at give hende hendes sædvanlige elskede
tørkost for dog at få lidt mad i hende.
Det var lidt for hård kost - selvfølgelig - og så startede hendes mavevrøvl,
som vi "morer" os med endnu , så måske er jeg endda selv skyld i det -
men jeg turde ikke andet end at få næring i hende - hvilken som helst
næring... hun tabte over 1 kg på de dage og det forskrækkede mig meget. Det
var 25 % af hendes kropsvægt
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte

Fra : Denise

Dato : 04-09-01 10:20

Hej Ulla
Som andre skriver er det vigtigt at katte får mad hver dag, da kattes
enzymsystem (stofskifte) kører på højtryk uanset om de får mad eller ej.
D.v.s. at er der ikke mad i katten, tæres på væv og knogler og især levervæv
som bliver til fedt og giver leverskader (varige), så hvis katten ikke vil
spise noget overhovedet, ville jeg kontakte dyrlægen og måske gå på
kompromis, så den i hvert tilfælde får noget mad.
Hilsen Denise

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 04-09-01 12:01

Har du prøvet at blande det nye og gamle fodder, og så trappe ned gradvist.
Måske det kan hjælpe

Mvh Tina