Gælder garanti'en på en HD, hvis der er ba~
Fra : Santa Xcaze

Dato : 02-09-01 11:55

Se subj

Fra : Mogens

Dato : 02-09-01 12:19

On Sun, 2 Sep 2001 12:55:18 +0200, "Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote:

>Se subj

Ja

Fra : Villy Jensen

Dato : 02-09-01 12:23

> Se subj

Ja, jeg har fået byttet 2½ år gammel 2 GB uden bøvl/diskussion/brok:

Forhandler testede (på eget værksted) at HD meldte 'bad
sectors' ved 'FORMAT', og jeg fik en ny med hjem!

Alternativt skal HD sendes (for din regning) til HD-fabrikkens
værksted (i Europa) sammen med et RMA-nummer, du har fået
ved at indtaste HD-serienummer på HD-fabrikkens hjemmeside.

Held og godt bytte!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Santa Xcaze

Dato : 02-09-01 12:37

Jeg har en IBM disk (75 gxp 45 gb) jeg tror ikke min forhandler har den mere
.... Hvad sker der så ? der er vist stadig 3 måneders garanti på, så giver
han mig penge tilbage eller hvad gør han?!

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-09-01 13:11

> [...]
> ... Hvad sker der så ? der er vist stadig 3 måneders garanti på, så giver
> han mig penge tilbage eller hvad gør han?!

Gå ind på www.ibm.com og under support, her findes der et program til
diagnosticere din hdd.
Hvis dette program finder fejl på harddisken, skriver den en kode, som du
skal oplyse ved henvendelse til IBM.

Så bytter de den garanteret, der er jo 3 (eller er det 5) års garanti på IBM
harddiske.

Mvh.
Mikael

Fra : Steen

Dato : 02-09-01 13:16

On Sun, 2 Sep 2001 14:10:56 +0200, "Mikael Nørrelund Andersen"
<noerrelund@pc.dk> wrote:

>Så bytter de den garanteret, der er jo 3 (eller er det 5) års garanti på IBM
>harddiske.
>
>Mvh.
>Mikael

3år på ide og 5 år på scsi
/steen

Fra : Wizeguy

Dato : 02-09-01 13:14

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> [...]
> ... Hvad sker der så ? der er vist stadig 3 måneders garanti på, så giver
> han mig penge tilbage eller hvad gør han?!

De fleste anstændig forhandlere vil uden sværdslag give dig pengene tilbage.
Men meget afhænger af, om de handler direkte med importøren. Nogle
forhandlere vil muligvis henvise dig direkte til importøren, hvis der er
gået 2 1/2 år, som i dit tilfælde. IBM 75GXP er så et lidt specielt
tilfælde, idet der er konstateret generelle fejl på hele i serien, undtagen
30 GB modellen. Uanset hvad er du omfattet af IBM's 3 års garanti, så du
skal have pengene tilbage - enten af forhandleren eller IBM. Hvis
forhandleren tilbyder at bytte disken, så kan det måske være klogt at
acceptere, idet der akn gå noget tid, før IBM får nosset sig sammen til at
give dig pengene retur. I dit tilfælde er der dog ikke nogen direkte
tilsvarende model, men måske kan du få en 60 GB IBM 60GXP ved at smide et
par hundrede oveni. Men afsted til forhandleren snarest muligt!
---
Mvh
Anders

Fra : Santa Xcaze

Dato : 02-09-01 13:35

Jeg mente der var 3 måneder tilbage af mine 1 årige garanti som forhandleren
stiller ... Jeg vil ikke have en større disk men en 45 gb, da jeg skal køre
raid 0 ...
Men altså skulle det kunne lade sig gøre at få byttet disken på en eller
anden måde ;)

Var det jeg ville vide takker mange gange!

Fra : mf

Dato : 02-09-01 14:20

du kan sagtens bruge en støre disk i dit raid, men kun udnytte størrelsen på
den mindste....

Fra : Santa Xcaze

Dato : 02-09-01 16:14

Ja men jeg gider sq da ikke betale ekstra for ngt jeg ikke bruger ;)
Så hellere sende disken til IBM

Fra : Wizeguy

Dato : 02-09-01 20:09

> Ja men jeg gider sq da ikke betale ekstra for ngt jeg ikke bruger ;)
> Så hellere sende disken til IBM

Men problemet er, at IBM har trukket 75GXP serien tilbage, undtagen 30 GB
modellen, pga. en generel designfejl. Det nærmeste du kan få er en 40 GB
fra 60GXP serien.

---
Mvh
Anders

Fra : Santa Xcaze

Dato : 03-09-01 00:00

Det sidste jeg vil have er en 60 gxp, den har jeg allerede en af, og jeg er
ikke imponeret over dens performance i raid 0 ... Så nej tak, må vel bytte
til en 60 gb og smide det ekstra oven i og skifte til software raid :(

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-09-01 16:21

On Sun, 2 Sep 2001 15:19:38 +0200,
mf <claus@kjerkegaard.dk> wrote:
>du kan sagtens bruge en støre disk i dit raid, men kun udnytte størrelsen på
>den mindste....

Man kan sagtens udnytte det hele. Man skal bare holde sig fra
hardware RAID, imen i stedet køre software RAID. Det har stort
set samme ydelse. Og man kan bruge den overskydende plads til en
anden partition.

Windows og Linux har begge support for RAID i styresystemet.
En undtagelse er spillemaskineversionernen af Windows (95/98/Me).

Fra : Santa Xcaze

Dato : 02-09-01 16:33

Snip
Jamen software raid interesserer mig ikke, og da jeg har hardware raid og
var yderst tilfreds med min performance skal jeg bare have fat i en ny 45 gb
hd! ;)
Så sådan er det!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-09-01 22:22

On Sun, 2 Sep 2001 17:33:27 +0200,
> [...]
>var yderst tilfreds med min performance skal jeg bare have fat i en ny 45 gb

Hvorfor er software RAID så dum en ide ? Hvis du skifter RAID
controller / bundkort, så har du ikke længere adgang til dine data,
medmindre du anskaffer en RAID controller af samme fabrikat. Der
er i dag på bundkort mindst 2-3 forskellige der ikke kan acceptere
hinandens RAID diske.

Derudover er software RAID ofte HURTIGERE end IDE hardware RAID,
idet de indbyggede IDE controllers IKKE har en stor RAM cache.
RAID FAQ'en til Linux nævner at software RAID kan være 2-5 gange
hurtigere end hardware RAID.

Jeg har RAID på mit bundkort. Bruger det dog udelukkende til at
sørge for at fordele mine enheder rigtigt, og have 4 enheder der
alle er IDE master.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 02-09-01 23:59

Oki jeg vil da gerne lave en test ;)
mine HD's kan klare 40.000kps test lige dit raid 0 software plz og vend
tilbage!

Fra : Santa Xcaze

Dato : 03-09-01 00:24

Oki sad lige og læste nogle test om software raid ... Men nu bliver jeg sq
lidt i tvivl ... Om jeg overhovedet har hardware raid ...
Eopx 8kta3+ ... Det vil sige en Highpoint Controller ... Er det hardware
raid, når jeg sætter raid array op i den raid bios der kommer når man
booter? Og er det software raid hvis jeg bruger det program der følger med,
noget med raid administrator, man sætter sit raid array op i windows!?

Oki næste spørgsmål, ville jeg kunne køre et raid bestående af 45 gb + 60 gb
og få raid 0 105 gb uden det går udover performance?! For så lyder det jo
meget interessant ;) ...

Hvis nu jeg så for en bad sector til på min 45 gb, vil min raid stribe så gå
lige så kold som den gjorde før, eller vil det, da det er software raid
simpelthen bare ignorere den bad sector, som windows gør?!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-09-01 17:33

On Mon, 3 Sep 2001 01:24:21 +0200,
> [...]
>noget med raid administrator, man sætter sit raid array op i windows!?

Hvis du virkelig kører hardware RAID (som typisk ved SCSI løsninger) så
virker dit RAID array uden drivere i styresystemet. Så hvis du kan boote
på en floppy med f.eks. Windos 98 og se hele disken, så er det hardware.
Det er dog IKKE traditionelt hardware RAID, hvor controlleren typisk har
16M - 1GB battery backup'ed RAM, og hvor den straks slipper bussen da
den kan tage imod data med det samme. Derudover er der dedikeret
hardware på en traditionel RAID controller som udregner evt.
paritetsbit / checksum.

Highpoint tingen har ikke sin egen RAM, og må derfor enten kopiere
de buffers der skal skrives til disken, eller låse dem (hvis
det er muligt). Det de reklamerer med på deres site er, at det
reelt bare er 2 x ATA-100 kanaler der kan køre parallel, og
der er 256 bytes (= 1/2 disk sektor) FIFO buffer på chippen
for hver kanal.

Software RAID på OS niveau har den fordel at
styresystemet kan cache det der er sendt / skal sendes til disken,
og kan derved udnytte RAM langt bedre til cache end din RAM-løse
hardware RAID.

Hvis du vil se en test af FastTrak + HighPoint + Software, så er
der resultater m.m. på en tysk side:
> http://www.hardwareluxx.com/guides/raid14.htm

> http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=1491&p=24
nævner også at software RAID er en del hurtigere en hardware RAID,
og anbefaler software RAID for performance.

>Oki næste spørgsmål, ville jeg kunne køre et raid bestående af 45 gb + 60 gb
>og få raid 0 105 gb uden det går udover performance?! For så lyder det jo
>meget interessant ;) ...

Jeg tror du vil få et lidt lavere thruput ved sustained reading, men
ved typisk filhåndtering vil du nok øge performance.

Afhængigt af dit styresystem. Jeg TROR at Windows godt kan lave stipes
hvor alle dele er på samme disk. Man kan ihvertfald under Linux. Men det
vil koste performance en del af tiden.

Filsystemer på Linux er normalt lavet sådan at hele partitionen bruges
fra starten, hvor Windows normalt fylder op fra en ende af. Dvs.
performance vil starte dårligere ud på Linux, men Windows vil ende
med at være langsommere.

Det er muligt dit strip skal bestå af 7 * 15 GB slices.

>Hvis nu jeg så for en bad sector til på min 45 gb, vil min raid stribe så gå
>lige så kold som den gjorde før, eller vil det, da det er software raid
>simpelthen bare ignorere den bad sector, som windows gør?!

Det samme som før, men hvis du kører 7 * 15 GB kan du vel bruge den

Fra : Santa Xcaze

Dato : 04-09-01 00:06

SNIP
Hvad skal jeg bruge for at køre software raid ???

Ehm og hvis jeg skal køre 15 gb slices bliver det så en masse små diske
(c.e.f.g etc) eller en stor?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-09-01 06:51

In article <xYTk7.488$sk1.68567@news010.worldonline.dk>, Santa Xcaze wrote:
> SNIP
> Hvad skal jeg bruge for at køre software raid ???

Linux eller en bedre version af Windows (WinNT 3.51 / 4.0 / W2k etc)

> Ehm og hvis jeg skal køre 15 gb slices bliver det så en masse små diske
> (c.e.f.g etc) eller en stor?

Når du har en 45 + 60 GB disk, så kan du vel sætte 3*15 + 4*15 GB sammen
til en stor slice på 105 GB, eller 90 GB + sikkerhed.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 04-09-01 16:15

SNIP

> Linux eller en bedre version af Windows (WinNT 3.51 / 4.0 / W2k etc)

Jeg kører Win 2k Pro, skifter nok til Win XP, men du siger altså at det
ligger i styresystemet??

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-09-01 16:53

In article <n96l7.667$sk1.86232@news010.worldonline.dk>, Santa Xcaze wrote:
> SNIP

> Jeg kører Win 2k Pro, skifter nok til Win XP, men du siger altså at det
> ligger i styresystemet??

Korrekt. Control Panels, Administrative tools, og så en disk manager,
det er muligvis disks under computer management.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 02-09-01 13:22

On Sun, 2 Sep 2001 13:37:21 +0200, "Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote:

>Jeg har en IBM disk (75 gxp 45 gb) jeg tror ikke min forhandler har den mere
>... Hvad sker der så ? der er vist stadig 3 måneders garanti på, så giver
>han mig penge tilbage eller hvad gør han?!

Jeg fik byttet min til en større model da den fejlede (fik en 30GB
7200RPM istedet for min 20GB 5400RPM.)

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/