Lære at cykle - hvordan...?
Fra : Stine Darmer

Dato : 01-09-01 23:03

Er der nogen, der har en god idé til hvordan jeg lærer min datter ( 5 år) at
cykle?

Vi har prøvet den med kosteskaftet, men hun føler sig ikke sikker på, at jeg
kan holde hende...

Nogen idéer?

/Stine

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-09-01 07:11

> Vi har prøvet den med kosteskaftet, men hun føler sig ikke sikker på, at
jeg
> kan holde hende...
>
> Nogen idéer?

Hej,
Er hun klar til at lære og cykle ? - har hun lyst ?
Vi har netop i den sidste uge lært vores knægt på 4 år og 10 mdr at cykle -
vi tog først støttehjulene af den lille cykel han havde brugt til at køre
til børnehave på det sidste 1½ år, og det gik slet ikke - han kunne ikke
holde balancen, og jeg tænkte også på den med kosteskaftet.
Vi havde besluttet at købe den næste cykel til ham nu, og en aften vi var på
indkøb, kiggede vi på cykel - han fandt en 16" som han syntes så sej ud. Vi
købte cyklen og sagde at han så skulle lære at cykle på den. Da vi så kom
hjem, var han meget opsat på at komme ud at cykle - min kone gik med ham, og
løb en smule ved siden af og støttede når der var behov. Efter en times tid
kunne han så holde balancen selv. Vi har heldigvis et godt sted at træne, en
bred asfalteret sti op til et grønt område - der har vi så trænet en uges
tid, hvor min kone og jeg har stået ved hver sin ende af stien - ca. 800 m
hvor man kan se hinanden hele tiden. Han har så på en uges tid kørt frem og
tilbage og fået balancen ind på rygraden, og kan nu også starte og standse
selv - det med at starte var faktisk det vanskeligste at lære.
Jeg tror faktisk det hjalp at få den større cykel - det ser ud til at være
lettere at holde balancen på den, end det var på den lille 12" han havde
før.
Sæt sadlen lavt ned, det er vigtigt at barnet kan nå jorden med begge
fødder.
Find et absolut fredeligt sted at "træne"
Det allervigtigste er dog at motivationen er tilstede - barnet skal selv
have lyst.

mvh

Andreas

Fra : Bess

Dato : 02-09-01 10:38

[SNIP
> det med at starte var faktisk det vanskeligste at lære.

Jeg kan huske fra min egen barndom da jeg skulle lære at cykle, at det
var det der med at stå af der var det svære. Jeg kunne starte og også
cykle fint, men når jeg skulle standse, styrede jeg mod en hæk og sprang
så af cyklen ca. 1 meter før mens cyklen fortsatte ind i hækken.

(Min mand fortæller lige at han gjorde næsten det samme, men blev på
cyklen og kørte ind i en hæk, så væltede cyklen ikke så hurtigt og han
kunne nå at stå af, - tja, krage søger mage

Mine ældste børn har lært sig selv at cykle ved at vi sørgede for at de
kunne nå jorden med benene og så øvede de sig bare. Det kom ret hurtigt
af sig selv, da de først var klar til det. Mit yngste barn har
sanseintegrationsproblemer og lærte først at cykle noget senere, efter
at have fået behandling.

mvh
Bess

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-09-01 14:04

In article <9msum5$gog$1@sunsite.dk>, "Bess" <bess@nielsen.dk> wrote:

> [...]
> cykle fint, men når jeg skulle standse, styrede jeg mod en hæk og sprang
> så af cyklen ca. 1 meter før mens cyklen fortsatte ind i hækken.

Jeg tog min cykel en sommerdag med den faste beslutning at jeg ville
lære at cykle. Jeg havde ikke sko og strømper på. Jeg væltede, fik foden
i hjulet, skrabede fødderne mod asfalten, alt sammen adskillige gange,
så mine fødder lignede noget der havde været i kontakt med en landmine.
Jeg lærte at cykle den sommerdag, og jeg lærte mange andre ting med
lignende metoder.

Mine forældre ser så gamle ud....

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-09-01 07:03

"Stine Darmer" <d@rmer.dk> wrote in message news:9mrltq$3do$1@sunsite.dk...
> [...]
at
> cykle?
>
> Vi har prøvet den med kosteskaftet, men hun føler sig ikke sikker på, at

Hmm, måske
Drengenes første cykler var i den lidt billige afdeling med nogle støttehjul
der ikke var meget bevendt
Med tiden vendte de så meget den forkerte vej at de faktisk ikke støttede
noget som helst
Jeg tog konsekvensen en dag og rettede lidt mere på støttebenene så de kun
var der for syns skyld - resten er historie - støttebenene blev pillet af en
uge senere

Den sædvanlige indsats fra supportafdelingen hjalp også lidt på tingenes
gang

mvh/Peter Lykkegaard