Linux på Bærbar
Fra : Michael Jensen

Dato : 01-09-01 00:57

Hejsa

Jeg går og overvejer at købe en bærbar og har set en i en teledanmark
reklame. Jeg regner med at smide Mandrake 8.0 på den, men ville egetnlig
gerne høre om der var nogen der evt. kendte til nogle problemer med at få
linux til at køre på nedenstående hardware. Her tænker jeg på om der evt.
kunne være problemer med bundkortet eller lignende?

[Computer configuration]
Tekniske specifikationer:
Webtech Note 6165
* Intel Celron 800 MHz
* 15 GB harddisk
* 128 MB SDRAM heraf 32 MB grafikkort (delt med ram) baseret på SiS
630 chipset
* 14,1" 1024 x 768 XGA TFT farveskærm
* Internt 24x CD-drev og 3.5" internt floppy drev
* 16-bit stereo-lydkort
* Indbyggede højttalere og mic.
* 56K Internet modem
* Netkort: Ethernet 10/100

--
Med venlig hilsen Michael

Fra : Jesper Petersen

Dato : 01-09-01 06:54

Michael> Hejsa
Michael> Jeg går og overvejer at købe en bærbar og har set en i en teledanmark
Michael> reklame. Jeg regner med at smide Mandrake 8.0 på den, men ville egetnlig
Michael> gerne høre om der var nogen der evt. kendte til nogle problemer med at få
Michael> linux til at køre på nedenstående hardware. Her tænker jeg på om der evt.
Michael> kunne være problemer med bundkortet eller lignende?

Jeg har en af den slags, bare med Celeron 700 MHz, 96 MB RAM og 16 MB
grafikkort (også SiS 630).

Der var i høj grad problemer med grafikkortet, selvom det skulle være
understøttet, det var i XFree86 4.0.3 (som kommer med Mandrake
8.0). Grafikkortet kom til at virke ved at kernen blev kompileret med
framebuffer slået til.

Med fare for at skrive noget der ikke passer, så tror jeg ikke, at
grafikkortet bliver udnyttet særligt godt, når man bruger framebuffer,
ellers er Linux bare tung, når det kommer til grafik. Hvis jeg
f.eks. kompilerer noget mens jeg er i X i en X-term, så ruller
teksten ikke bare over skærmen, men hakker meget (i Blackbox). I Gnome
og KDE blinkede vinduerne meget, når jeg flyttede dem med musen, selv
hvis jeg satte den til kun at vise et gitter. I Mozilla (kan ikke lige
huske versionen, men den som er ret blå) forsvinder knapperne (<frem> og
<tilbage>) sommetider i et halvt til et helt sekund, når jeg har brugt
en af dem, måske det kan være p.g.a. for lidt RAM?

Iøjeblikket kører jeg Debian Woody med Blackbox og XFree86 4.1.0 -
skal i grunden lige have undersøgt, om jeg kan få den til at æde
graffikkortet nu, tak for påmindelsen Det går umiddelbart
smertefrit, men jeg har aldrig brugt andre porte en PS2 og
netstikket. Man kan vist sjældent få sådan et internt modem til at
virke i Linux - uden jeg nogensinde har prøvet.

Det skal lige for retfærdighedens skyld nævnes, at jeg får en besked
under opstart, som jeg ikke ved om har betydning for grafikken, og
evt. antallet af udnyttet RAM, beskeden er følgende, men jeg laver
lige en ny tråd, det er vist på tide at få det undersøgt:

Linux agpgart interface v0.99 (c) Jeff Hartmann
agpgart: Maximum main memory to use for agp memory: 43M
agpgart: Detected SiS 630 chipset
agpgart: AGP aperture is 64M @ 0xf0000000

Det skal også lige nævnes, at hvis jeg skulle have ny bærbar idag,
ville jeg finde en anden, jeg synes også den hænger lidt i Windows.

(har de i grunden ikke en PIII, 1 GHz som koster ca. det samme?)

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 01-09-01 10:17

In article <87lmjz4fsz.fsf@l198a1.nork.auc.dk>, Jesper Petersen wrote:
> [...]
><tilbage>) sommetider i et halvt til et helt sekund, når jeg har brugt
> en af dem, måske det kan være p.g.a. for lidt RAM?
Hvis farvedybden står til 24bit, så prøv at sætte den ned til 16bit, det gør i
hvert tilfælde en stor forskel på min 300Mhz Celeron med 192MB ram...

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Jesper Petersen

Dato : 01-09-01 10:40

Jonas> Hvis farvedybden står til 24bit, så prøv at sætte den ned til 16bit, det gør i
Jonas> hvert tilfælde en stor forskel på min 300Mhz Celeron med 192MB ram...

Den står desværre allerede til 16, men som sagt, så er jeg ikke
særligt stolt af computeren... men tak for forslaget.

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-01 11:10

Den 01 Sep 2001 07:54:04 +0200 skrev Jesper Petersen:

> [...]
>f.eks. kompilerer noget mens jeg er i X i en X-term, så ruller
>teksten ikke bare over skærmen, men hakker meget (i Blackbox).

Medmindre det er lavet om (og det lyder ikke sådan), så kører Xfb
(X-frame-buffer serveren) uden hardware-acceleration. Skal man have
hardware-acceleration, så skal man bruge en X-server der kender lige
præcis det grafikkort.

Mvh
Kent
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.