ny pc opstart
Fra : P. Sørensen

Dato : 31-08-01 20:54

Hej, ny pc på bordet - ingen software installeret, men jeg går ud fra, at
drivere er installeret. Hvordan ser jeg iøvrigt det?
Jeg lægger cdrom`en til w98 i, men intet sker. Kan ikke vælge "dir" og se
indholdet under drev "D". Den benævnes "MS-Ramdrive". Det er vel ikke cdrom
drevet? Den vil ikke acceptere E eller større drevbetegnelse.
Der var ingen cdrom driver med i pakken - har derfor formodet, at den var
installeret.
Hvad er problemet her? Er det simpelthen sådan, at cd-rommen ikke er
installeret, og de har glemt at give mig driveren med - eller er der andre
"shortcuts" jeg ikke er opmærksom på?
Skulle driveren til cdrommen være en disk, eller en cdrom?
hilsen og tak
P.sørensen
(den "gamle" pc er stadig igang, derfor dette indlæg. Den nye er AMD1400 mhz
thunderbird)

--
www.pilotshop.dk
ps@vestnet.dk

Fra : Cubus

Dato : 01-09-01 16:33

> Hej, ny pc på bordet - ingen software installeret, men jeg går ud fra, at
> drivere er installeret. Hvordan ser jeg iøvrigt det?

Hvis der er tale om en helt ny pc er der sikkert også tale om en helt ny
harddisk og sådan en skal først gøres klar med fdisk. Boot op på bootdiskette
og anvend programmet fdisk for at opdele harddisken, evt bare et enkelt c-drev.
Drevet skal herefter formateres for at kunne installere styresystemet [format c:]

> Jeg lægger cdrom`en til w98 i, men intet sker. Kan ikke vælge "dir" og se
> indholdet under drev "D". Den benævnes "MS-Ramdrive". Det er vel ikke cdrom
> drevet? Den vil ikke acceptere E eller større drevbetegnelse.

Under installation af W98 oprettes et midlertidigt "ramdrev" hvorfor cd-drevets
bogstav rykkes en tand frem under installation. Hvis harddisken kun har et c-drev
vil man altså skulle installere fra e-drevet [e:\ install].

> Der var ingen cdrom driver med i pakken - har derfor formodet, at den var
> installeret.

Cd-rom drevet plejer at virke umiddelbart med de filer der er på en
W98 boot-diskette.

> [...]
> "shortcuts" jeg ikke er opmærksom på?
> Skulle driveren til cdrommen være en disk, eller en cdrom?

Problemet synes at være at du ikke har gjort harddisken grundlæggende klar med
fdisk. Du skal bruge en W98 boot-diskette, W98 cd-rommen samt drivere til
diverse hardware i computeren som enten følger med hardwaren eller kan hentes
på nettet for at få det nyeste.

--
Cubus