Tastatur og mus - USB kontra PS2
Fra : Mogens

Dato : 31-08-01 20:50

Hej

Er det bare mig der har misforstået noget eller er man virkelig
på skideren hvis man har både mus og tastatur sluttet til USB
porten og så ens computer går ned og vil køre Scandisk
under opstarten ? Hvis Scandisk finder et eller andet lille
problem kan man jo ikke gøre noget da tastaturet er helt dødt
indtil Windows er startet op.

At musen ikke virker er til at leve med. De gange jeg har
måtte boote i Safe Mode har jeg da fundet ud af at
komme rundt på skærmen ved hjælp af tastaturet, men
hvis det heller ikke virker i Safe Mode eller i DOS, hvad
pokker gør man så ? Hvad smart er der så ved USB ?

Eller er det bare mig der ikke gør det rigtigt ?
Kan man gøre noget, så USB enhederne virker ellerede
under opstarten ?

Mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 01-09-01 21:51

"Mogens" <moveng@mailme.dk> skrev:

> [...]
> under opstarten ? Hvis Scandisk finder et eller andet lille
> problem kan man jo ikke gøre noget da tastaturet er helt dødt

Ja, det problem har jeg også kæmpet med. Jeg opgav til sidst
og har valgt at lade mit tastatur køre PS/2 og har så to mus
tilsluttet. En der kører USB og en der kører PS/2. Jeg kan ikke
mærke forskel på om musen kører USB eller PS/2, men det er
sikkert fordi det er den her elendige trådløse Logitech Mouse-
Man Optical jeg sidder med, som alligvel ikke kan udnytte USB-
portens forbedrede hastigheder ifht. PS/2. Faktisk bruger jeg
mest den mus der er tilsluttet PS/2-porten, da jeg synes den
kører bedre. (En ældre Logitech "kuglemus")

> [...]
> hvis det heller ikke virker i Safe Mode eller i DOS, hvad
> pokker gør man så ? Hvad smart er der så ved USB ?

Ikke særlig smart til tastaturer efter min mening og egentlig
heller ikke til mus. I det hele taget har jeg ikke den vilde positive
erfaring med USB-enheder. Min ISDN-adapter vil heller ikke køre
ordentligt når den kører USB. Jeg kan f.eks. heller ikke bruge
musen i det program jeg bruger til at lave image af harddisken
med hvis jeg bruger den på USB-porten. (PQ DriveImage.)
Om der så findes en eller anden DOS-driver ved jeg ikke, men
det tror jeg ikke. Der er vel ikke understøttelse for USB-enheder
i DOS?

Selvom jeg slår support for USB-keyboard til i BIOS, som jeg
troede havde noget med det at gøre, så hjælper det ikke en dyt.
Jeg kan ikke engang trykke på DEL under opstart for at komme
ind i BIOS hvis tastaturet kører USB. Jeg er nødt til at køre PS/2
hvis det skal fungere.

> Kan man gøre noget, så USB enhederne virker ellerede
> under opstarten ?

Hvis du finder ud af hvordan, så må du gerne sige til.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.