Store problemer med bundkort eller CPU -HJ~
Fra : Lars

Dato : 31-08-01 00:27

Jeg har idag været ude og købe mig et ASUS A7V133 bundkort, og CPU: T-bird
1,4GHz og køler: Silent saturn 2.

Da jeg havde fået det hele samlet og tændte computeren lyste powerknappen,
men skærmen forblev sort.
Der kom ingen bip-lyde fra bundkortet eller nogen anden reaktion fra dyret.

Jeg har så haft skiftet grafikkort, RAM og harddisk for at se om problemet
lå der, men nej.

Derefter kom en kammerat med hans T-bird 1,2GHz og satte den i, hvilket gav
samme resultat.
I mit hovede er der så kun bundkortet tilbage der kan være fejl på.
Det helt store problem kom da vi skulle have den lånte CPU over i min
kammerats computer. Så opførte den sig på nøjagtig samme måde (og ja, det
var den rigtige CPU).

Er der nogen herude der kan finde mening i hele den her smørre??
Kan mit bundkort have brændt både min og hans CPU af???

Håber på hurtig respons, da jeg er i lidt af en pine.

På forhånd tak

Lars

Fra : lund

Dato : 31-08-01 06:15

Hvis du overhovedet ikke kan få gang i maskinen og der bare kommer en sort
skærm, er de garenterert entenet defekt motherboard eller strømforsyning du
har fået(surt show). prøv at smide motherboardet over i et andet
kabinet,eller burg en anden strømforsyning. prøv også om den vil starte hvis
du piller alt fra.
DVS. pci/agp enheder og hd samt diskette. jeg har været ude for det ar en af
de ting som gjorde maskinen ikke ville starte.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 31-08-01 07:13

Lars skrev...
> [...]
powerknappen,
> men skærmen forblev sort.
> Der kom ingen bip-lyde fra bundkortet eller nogen anden reaktion fra

Du brugte dit gamle kabinet?
Check at du fik fjernet ALLE overflødige messingdutter
(de små dimser mobo er skruet fast i)
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Lars

Dato : 31-08-01 07:38

> Du brugte dit gamle kabinet?

Nej det glemte jeg at skrive. Jeg har desuden købt et Antec sx1030 kabinet.
Der er strøm igennem, da lampen på bundkortet lyser, og både køler og
harddiske får strøm.

Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-08-01 07:44

"Lars" <Lars.Christoffersen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nej det glemte jeg at skrive.

Men check lige messing-"pælene" alligevel, hvis der
sidder en et forkert sted går den ind og kortslutter
og så slår maskinen fra.

Har selv haft oplevelsen engang - skræmmende...

--
Peter J

Fra : Lars

Dato : 31-08-01 07:53

> Men check lige messing-"pælene" alligevel, hvis der
> sidder en et forkert sted går den ind og kortslutter
> og så slår maskinen fra.

Hvis det er messing pælene på CPU'en, så sidder du ganske korrekt.

Ellers ved jeg ikke hvor jeg skal finde messingpæle i min computer.

Lars

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 31-08-01 07:57

Hej,

Lars wrote:

> Hvis det er messing pælene på CPU'en, så sidder du ganske korrekt.
>
> Ellers ved jeg ikke hvor jeg skal finde messingpæle i min computer.
>
> Lars

Det er dem som sidder mellem bundkortets underside og kabinettets
bundplade. Der funktion er at man skal skrue messingpælene ned i
kabinettets bundplade hvorefter man skruer bundkortets skruer ned i
disse pæle, således bundkortet ikke har direkte kontakt med bundpladen.

Så det er dem du skal tjekke. Der er sandsynligvis tale om en eller
anden form for kortslutning, og disse messingpæle er tit skurken.

Martin

Fra : Lars

Dato : 31-08-01 08:21

> [...]
>
> Så det er dem du skal tjekke. Der er sandsynligvis tale om en eller
> anden form for kortslutning, og disse messingpæle er tit skurken.

De er hermed tjekket. Alle steder hvor pælene sidder, er der en gummiring.
Hverken skruer eller pæle går ud over området der er afmærket til dem.

I samme omgang prøvede jeg også en anden PSU. Godtnok en 235W, men der
sidder heller ikke andet end et grafikkort og en HD i maskinen, så det
skulle den kunne trække. Samme show med den ande PSU også.

Fra : Mogens

Dato : 31-08-01 08:01

On Fri, 31 Aug 2001 08:53:28 +0200, "Lars"
<Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote:

>Hvis det er messing pælene på CPU'en, så sidder du ganske korrekt.
>
>Ellers ved jeg ikke hvor jeg skal finde messingpæle i min computer.
>
>Lars

Han mener afstandstykkerne imellem bundkort og kabinet

De er af messing og hvis der sidder en ekstra, kortslutter den
måske bundkortet på bagsiden

Mvh Mogens

Fra : Henrik L.

Dato : 31-08-01 09:01

Når du tænder, starter kølerblæseren så?

Henrik

Fra : Lars

Dato : 31-08-01 09:14

> Når du tænder, starter kølerblæseren så?

Ja, den kører som den skal. der er desuden lys i den grønne lampe på
bundkortet, så der er strøm på.

Lars

Fra : Henrik L.

Dato : 02-09-01 11:00

Jeg beklager det sene svar.

Hvis du tager rammen ud, og alle PCI-kortene - lad kun grafikkortet sidde.
Sluk maskinen på bagsiden, tænd igen, sluk og tænd et par gange, så den
grønne lampe på motherboardet slukker. Det skulle give en del hylelyde,
fordi den ikke kan finde rammen. Isæt derefter rammen og start igen - nu
skulle BIOS gerne være nulstillet for så vidt angår processor og
ram-hastighed.

Lad mig høre om du nu får billed på skærmen.

Henrik

P.S. hvordan gik den med den 'lånte' processor?