Ekstern DNS server og Linux...
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 30-08-01 20:31

Hey!

Jeg vil sætte en DNS server op, hvor jeg kan smide en masse domains
i... Det er IKKE en intern en her hjemme, men en jeg skal bruge
når/hvis DK-hostmaster godkender mig som Zone-kontakt...

Mine spørgsmål går så op, hvordan er det lige jeg skal sætte BIND op?
Det er ikke noget problem og starte Linuxconf og skrive ind der, men
er i tvivl om hvad jeg skal skrive hvor, bare for at den kommer til at
virke...
Oprettelse af domains i den er ikke noget problem, svjh *G*, men det
er den generelle opsætning der halter... Jeg har jo ikke en hel
IP-range, kun en enkelt IP og sådan...
Jeg har set på sslug.dk under linux-bog (administration) men sys den
forvirer mig mere end den gavner, men der handler det jo også om en
intern DNS...

Håber der er nogle der kan hjælpe...

/Løjmann

Fra : Lars Josephsen

Dato : 30-08-01 22:23

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> writes:

> [...]
> i... Det er IKKE en intern en her hjemme, men en jeg skal bruge
> når/hvis DK-hostmaster godkender mig som Zone-kontakt...

For at registrere et domæne skal man have to DNS servere.

De skal hver køre en named (name daemon), den mest brugte er
BIND (Berkeley Internet Name Domain):
http://www.isc.org/products/BIND/

Den nyeste stabile version af BIND er 9.1.3:
http://www.isc.org/products/BIND/bind9.html

Her er FAQen:
http://www.nominum.com/resources/faqs/bind-faqs.html

Her er BIND 9 Administrator Reference Manual (106 siders PDF):
http://www.nominum.com/resources/documentation/Bv9ARM.pdf

Den autoritative bog om BIND er "DNS and BIND, 4th Edition":
http://www.oreilly.com/catalog/dns4/
Den er på 622 sider og koster $44.95 hos O'Reilly og $31.46
hos Amazon.

Den relevante nyhedsgruppe er comp.protocols.dns.bind.

Her kan du tilmelde dig mailinglisterne:
http://www.isc.org/services/public/lists/bind-lists.html

Her er arkivet for bind9-users:
http://marc.theaimsgroup.com/?l=bind9-users

Ovenstående information skulle være mere end rigeligt.

M.v.h.

Lars
--
Do not reply to this address!
To find my real address try a search for my name on Google.

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 01-09-01 02:06

Hej Lars,

> For at registrere et domæne skal man have to DNS servere.

Det er ikke helt korrekt. I virkeligheden skal man blot have 2 ip-adresser,
man kan sagtens lade samme server svare for begge ip-adresser. Man skal dog
stadig svare 2 x 500 kr. (eller hvad taksten pt. er) for at blive
registreret hos DK-Hostmaster.

Hvis man udelukkende vil servere com domæner, er der ingen afgift. Men man
har stadig brug for de to ip-adresser, da de forskellige registrars har en
fælles database, hvor ip-adressen skal være unik (hvad man så i øvrigt
kalder sin navneserver er ligegyldigt, bare den har sin egen ip. Det er i
øvrigt ret morsomt at se al den microsoft bashing som findes i den db...)

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting I/S,
jens@mermaidconsulting.dk,

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-01 11:05

Den Sat, 1 Sep 2001 03:06:24 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:
> [...]
>man kan sagtens lade samme server svare for begge ip-adresser. Man skal dog
>stadig svare 2 x 500 kr. (eller hvad taksten pt. er) for at blive

Det kommer an på hvor meget de checker.

Ideen er at hvis den ene server brager ned, så skal den anden tage over.
Det kan man ikke med to ip-numre på samme maskine. Det kan godt være at
dk-hostmaster ikke er så strikse, men da vi skulle have registreret
vores navneservere i tyskland, måtte vi til at have fat i nogen ude
i byen til at være sekundær - begge vores navneservere stod på samme
subnet. Dvs. routeren var single-point-of-failure.

Mvh
Kent
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-09-01 18:42

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> [...]
> i byen til at være sekundær - begge vores navneservere stod på samme
> subnet. Dvs. routeren var single-point-of-failure.

Der var engang et initiativ til at bringe netop saadanne nogen smaa
udbydere sammen. Ideen var at man sekundaerhostede for hinanden, og
det er jo ok hvis man sidder i hver sin ende af verden.

Det er formentlig 3 aar siden jeg saa siden.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 01-09-01 15:56

Hej Kent,

dog

> Det kommer an på hvor meget de checker.

Jeg siger "i virkeligheden" -- de checker ikke.

Hvordan ville du i øvrigt også kunne checke det?

Hvis jeg giver dig to ip-adresser og serveren kun svarer på port 53 --
hvordan vil du så kunne checke om der var tale om en eller to fysiske
servere?

> Ideen er at hvis den ene server brager ned, så skal den anden tage over.
> Det kan man ikke med to ip-numre på samme maskine.

Selvfølgelig. Men hvis man kun har en og samme maskine, vil mange synes at
det er irelevant, da deres websider/mail/osv. alligevel er nede.

> [...]
> i byen til at være sekundær - begge vores navneservere stod på samme
> subnet. Dvs. routeren var single-point-of-failure.

Mener du at DE-NIC ikke vil registrere jer, hvis de to navneservere står på
samme subnet?
Så har de i hvert fald ændret praksis radikalt.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-01 17:05

Den Sat, 1 Sep 2001 16:56:21 +0200 skrev Jens Kristian Søgaard:
> [...]
>
>Hvis jeg giver dig to ip-adresser og serveren kun svarer på port 53 --
>hvordan vil du så kunne checke om der var tale om en eller to fysiske

Hmm... du har fat i noget der.

> [...]
>samme subnet?
>Så har de i hvert fald ændret praksis radikalt.

Det ville de ikke for et par år siden.

Mvh
Kent
--
The revolution has just begun.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-08-01 03:31

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 02-09-01 19:04

Jeg sir' forløbie tak til jer alle, nu har jeg noget og gå viddere med
:)

/Løjmann