dumt spørgsmål :-)
Fra : noname99dk

Dato : 30-08-01 09:07

Hvad er forskellen med Athlon og Athlon 266 ?

Er 266 hurtigere ?

Har det betydning for rammen man bruger ?

Jeg ved så lidt , men kan lære meget !

Fra : Andreas

Dato : 30-08-01 15:36

On Thu, 30 Aug 2001 10:07:15 +0200, "noname99dk" <noname99dk@yahoo.dk> wrote:

>Hvad er forskellen med Athlon og Athlon 266 ?
>
>Er 266 hurtigere ?
>
>Har det betydning for rammen man bruger ?
>
>Jeg ved så lidt , men kan lære meget !
Hej og God Eftermiddag

Her er hvad jeg umiddelbart kunde finde! Måske ikke meget en sikkert brugbart,
og ihvertfald en start.

"Athlon Thunderbird findes også i en udgave, der har en bushastighed (FSB) på
266 MHz, mens den almindelige kører 200 MHz. For at udnytte denne højere
hastighed, skal bundkortet også understøtte denne, og du vil så få en højere
ydelse. Som eksempel vil en Thunderbird 1,2 GHz 266MHz FSB være hurtigere end
tilsvarende almindelig Thunderbird 1,2 GHz, der kun kører 200 MHz på bussen."

Med Venlig Hilsen - Best Regards
- Andreas
Techno, trance, indie, house, breakbeat mp3's to download
for free at: http://www.epitonic.com

Fra : Andreas

Dato : 30-08-01 16:35

On Thu, 30 Aug 2001 10:07:15 +0200, "noname99dk" <noname99dk@yahoo.dk> wrote:

>Hvad er forskellen med Athlon og Athlon 266 ?
>
>Er 266 hurtigere ?
>
>Har det betydning for rammen man bruger ?
Mjaa, det skulle jeg mene. Sådan som jeg har forstået det skal der i et bundkort
der kan køre med en 266Mhz FSB processor bruges 184 pins DDR-SDRAM.

En Athlon med 200 Mhz FSB eller 266 Mhz FSB bruger bundkort med samme type slot
- nemlig Socket A men, et bundkort til en 200 Mhz FSB cpu, er ikke - såvidt jeg
har erfaret i stand til at håndtere en 266 Mhz FSB cpu.

Et godt bud p.t på et bundkort der, kan køre med en 266 Mhz FSB cpu er MicroStar
K7T266 Pro (MS-6380) ATX, som ovenikøbet har en raid controller, så du kan
tilslutte endnu flere harddiske en vanligt, hvis du har et stort behov for
plads.

>Jeg ved så lidt , men kan lære meget !
Det samme her.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas
"Who makes the rain nowadays in the folklore of the Celtic countries?
George Bush and American carbon dioxide release"

Fra : Lasse Bodilsen

Dato : 30-08-01 17:23

On Thu, 30 Aug 2001 17:35:21 +0200, Andreas <nej@tak.dk> wrote:

>Mjaa, det skulle jeg mene. Sådan som jeg har forstået det skal der i et bundkort
>der kan køre med en 266Mhz FSB processor bruges 184 pins DDR-SDRAM.

Ikke helt korrekt. En Athlon med 266mhz FSB kan sagtens køre med
almindelig PC133 SDram. Det er derimod valg af bundkort der afgører om
der skal bruges DDR ram eller SDram.

>En Athlon med 200 Mhz FSB eller 266 Mhz FSB bruger bundkort med samme type slot
>- nemlig Socket A men, et bundkort til en 200 Mhz FSB cpu, er ikke - såvidt jeg
>har erfaret i stand til at håndtere en 266 Mhz FSB cpu.

næsten korrekt, den kan godt køre med CPU'n den vil bare ikke kunne
køre 266mhz FSB, hvilket normalt vil give udslag i en underclocket
> [...]

>tilslutte endnu flere harddiske en vanligt, hvis du har et stort behov for

der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar

Lasse Bodilsen <-> Sca@BodyCount.dk
A1260@50/BPPC@240/BVPPC/64mb/2gig/Os3.9
Tbird900/GeForceDDR/128mb/47gig/WinXP

Fra : Andreas

Dato : 30-08-01 18:06

On Thu, 30 Aug 2001 18:23:07 +0200, Lasse Bodilsen <sca@bodycount.dk> wrote:

>næsten korrekt, den kan godt køre med CPU'n den vil bare ikke kunne
>køre 266mhz FSB, hvilket normalt vil give udslag i en underclocket
>CPU.
Oki, med andre ord får man altså ikke udnyttet cpu'ens fulde potentiale? Den vil
med andre ord til stadighed have et overskud af "kraft". Mon ikke det vil betyde
at den holdes lidt køligere end en cpu med 200 Mhz FSB der løser de samme
opgaver?

Hvis ovenstående er korrekt er det jo grund nok, til at købe cpu'en - den er jo
ikke engang dyrere end en tilsvarende med 200 Mhz fsb.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas
"Brutus is an honorable man."
Shakespeare

Fra : Lasse Bodilsen

Dato : 30-08-01 19:14

On Thu, 30 Aug 2001 19:05:33 +0200, Andreas <nej@tak.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis ovenstående er korrekt er det jo grund nok, til at købe cpu'en - den er jo
>ikke engang dyrere end en tilsvarende med 200 Mhz fsb.

Ikke helt. hvis den sættes i et bundkort der ikke kan køre 266mhz
FSB, vil CPU'n ikke køre ved fuld Mhz.
Eks. en 1000mhz/200fsb kører med en 10x multiplier
hvor en 1000mhz/266fsb kører med 7.5x multiplier.

så hvis du sætter en 266mhz CPU i et 'almindeligt' bundkort vil den
kun kører i ovennævnte eks. 750mhz. og det er jo temelig ufedt!