mail() - server configuration?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 29-08-01 22:26

Hej NG,

Jeg kan ikke få "mail()" til at virke. Min opsætning ser sådan ud:

System = Windows 2000 PRO
Internetforbindelse = Stofanet (Aalborg)
PHP version = 4.0.6
Apache version = 1.3.20

Fra php.ini:

[mail function]
; For Win32 only.
SMTP = mail1.stofanet.dk

; For Win32 only.
sendmail_from = agent29@mail1.stofanet.dk

; For Unix only. You may supply arguments as well (default:
'sendmail -t -i').
;sendmail_path =

Script:

mail("$MailAddress",
"En WC-hilsen",
"Hejsa\nEn test af et script på WebCafé.dk;");

Fejl:

Warning: Server Error in sti\til\mailtest.php on line 194

Burde det ikke bare virke? Jeg har prøvet at erstatte "$MailAddress" med en
streng (min egen mail).
Hvad kan der være galt?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 29-08-01 22:33

Tonni Aagesen wrote:

> mail("$MailAddress",
> "En WC-hilsen",
> "Hejsa\nEn test af et script på WebCafé.dk;");
>
> Fejl:
>
> Warning: Server Error in sti\til\mailtest.php on line 194

Jeg tænkte på: hvordan ser linje 194 ud???

er der ik noget med at man skal lave \ foran php-ting som ; og sådan nogle
ting???

/frigsfrogs

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 29-08-01 22:57

Hej igen,

Jeg har fået det til at virke nu ved at pløje www.webcafe.dk 's forum i
gennem. Her er svaret som hjalp mig:

[quote]
Det lader til at hvis du vil sende mail, SKAL du udfylde din fra-adresse, så
det bliver f.eks:

mail ("kolbe@test.dk", "test", "Her er beskeden", "From:kolbe@test.dk");

Det virker i hvert fald for mig.

Med venlig hilsen
Nikolaj Kolbe
[/quote]

Denne virkede så nu må jeg bare rette lidt til

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 29-08-01 22:59

Hej igen..

Say What!!!!

det virker helt fint UDEN From: ved mig.... underligt... men hva. skide med
det. det virker jo....

/frigsfrogs

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 29-08-01 23:11

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in message
> Hej NG,
>
> Jeg kan ikke få "mail()" til at virke. Min opsætning ser sådan ud:
>
> System = Windows 2000 PRO

Hej Tonni,

Det betyder ganske simpelt at din smtpserver har sendt et uventet svar
tilbage, ved forsøget på at afsende..

Jeg prøvede lige at forbinde direkte til din smtpserver og prøve at sende en
mail til dig, og det brokkede den sig ikke over, så alt i alt er det bare
dybt underligt.. Har du prøvet igen med samme kode? bliver den ved med at
komme med samme fejl?

Jeg følte mig lidt nørdet, så jeg kiggede i diverse php sourcecode:

win32/sendmail.c:

> static char *ErrorMessages[] =
> {
> {"Server Error"},

(det var index 9 i ErrorMessages)
og:

> int Ack()
> {
> if (buf[0] > '3')
> return (SMTP_SERVER_ERROR);

og fra win32/sendmail.h:

#define SMTP_SERVER_ERROR 9

og så fra i /ext/standard/mail.c:

> #ifdef PHP_WIN32
> if (TSendMail(INI_STR("SMTP"), &tsm_err, headers, subject, to,
message) != SUCCESS){
> php_error(E_WARNING, GetSMErrorText(tsm_err));

Altså: TSendMail fejler fordi Ack fejler et sted, og så bobler fejlen opad i
diverse returns, og lander her til sidst, SMTP_SERVER_ERROR er navnet på den
konstant der indeholder indexet for fejlbeskeden, og GetSMErrorText henter
derefter tekstbeskeden i index 9 i ErrorMessages, som du så får smidt
tilbage i hovedet..

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 30-08-01 00:21

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> konstant der indeholder indexet for fejlbeskeden, og GetSMErrorText henter
> derefter tekstbeskeden i index 9 i ErrorMessages, som du så får smidt

Hold da op! Tak for dit engagement!
Min server er åbenbart meget kræsen, for den vil kun sende mails på den
tidligere omtalte måde.
Jeg vil have min Linux-server tilbage, snøft

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk