Giver RAID overhovedet noget????
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 29-08-01 21:16

Jeg skal til at sætte mine 2 30Gb harddiske sammen i RAID 0.

Min spørgsmål går på om man får noget hastighedsmæssigt ud af det, da jeg
egentlig har tænkt mig at dele partitionen op i 2 30Gb dele efter RAID
sammenlægningen.

For mig lyder det som dobbeltarbejde for at komme til samme sted, men min
kammerat hævder at det bestemt kan mærkes på maskinen at man kører RAID.

Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele med mig (og resten af
gruppen), så jeg kan afgøre om jeg skal have besværet.

MVH

Lars

Fra : ThomasT

Dato : 29-08-01 21:50

I det "Alt om data" fra august var der en test af raid.
Den viste at opstart af maskine gik 25% hurtigere. Flytning af store filer
ikke gav så meget, men ved flytning af mange små filer var det cirka dobbelt
så hurtigt.

ThomasT

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-08-01 22:32

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele med mig (og resten af
> gruppen), så jeg kan afgøre om jeg skal have besværet.

Du stiller et godt spørgsmål. Min praktiske erfaring gennem to år siger
30-50 % (FastTrack66 2x IBM34GXP 20GB).
Nedstående link er til en MEGA test - med oplysninger om alt hvad hjertet
kan begære om IDE- Raid, og resultatet er nedslående!

Resultaterne starter på side 24 (P=24 i link), og viser at I/O's pr sek
falder fra 132,8 til 130,3 ved overgang til Raid 0, og
overførselshastigheden falder fra 1,04 til 1,02 (ca 2%) (norm-tal, snit norm
= 1).
Konklusionen finder du på side 30.
Læs hele testen grundigt.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=1491&p=1

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-08-01 23:51

Lars Christoffersen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele med mig (og resten af
> gruppen), så jeg kan afgøre om jeg skal have besværet.

Min første erfaring var:
Det går fanme stærkt
Min anden erfaring var:
Det gør fanme ondt når den ene harddisk står af.
min tredie erfaring var:
Hold dig fra IBM 75gxp, det gør rigtig ondt at miste 90gb

konklusion:
Raid striping er rigtig fedt når man bruger diskintensive applikationer.
I dagligdags arbejde mærker man, det stort set kun når man starter
computeren, og det går lidt hurtigere.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-08-01 00:24

Ja har lige været ud for det samme, 2x 75 gxp ibm ... De smadrede lige 40 gb
data :( Så nu har jeg skiftet til nogle Quantum diske ... Anyways ...
Lykkedes det mig at redde alle mine data ... Dog lige pånær nogle skujlte
filer, som jeg glemte at lave en un attrib på! Og alle filnavne er af dos
afstamning også lidt irriterende meeen jeg overlever ;)

Fra : Darkh

Dato : 30-08-01 13:11

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> filer, som jeg glemte at lave en un attrib på! Og alle filnavne er af dos
> afstamning også lidt irriterende meeen jeg overlever ;)

Mine 2x IBM 75gxp kører stadig perfekt på raid 0, men med alle de problemer
man læser at folk har med dem, er det vel bare et spørgsmål om tid inden det
også går galt her.

mvh
Jesper

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-08-01 16:06

Tja altså jeg troede sq heller ik det ville ske for mg, men bang, raid
stripe is broken ... Så måske skal du overveje at sælge dem og købe nogle
andre ... Men det er jo nogle lækre diske og jeg var ik glad for at skille
mig af med dem :(

Fra : Darkh

Dato : 05-09-01 12:23

Jeg kan ikke sælge dem, da de sidder i min PC via en hjemmepcordning fra
firmaet. Jeg må håbe på det bedste, og hvis det går galt, få dem ombyttet og
hive den sidste backup frem.

Fra : Bruun

Dato : 30-08-01 17:16

Hejsa,
"Darkh" <jhe@pchjem.com> wrote in message

> [...]
problemer
> man læser at folk har med dem, er det vel bare et spørgsmål om tid inden

Hvorfor begynder jeg så småt at blive nervøs... håber dog at mine blæsere
holder dem kølige..

Den ene har sagt nogle grimme klonk lyde for et par måneder siden.... Det
forsvandt totalt da jeg monterede 2 * 80 mm blæsere tæt på dem =)

Hmm... mon man skulle tænke på 1 backup disk ala 60 gxp'eren?!

Mvh Kim Bruun

Fra : Thomas

Dato : 30-08-01 17:26

My words EXACTLY!!! (Se evt min post!)