SendMail
Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-08-01 09:46

Hej igen

Jeg har fået sat en sendmail-server op, og ønsker at sætte et filter op. Jeg
mener engang at have læst at man bør bruge Fetchmail til det formål, men det
syntes jeg virker ulogisk.

Spørgsmål 1:
Kan man ikke, i SendMail (eller procmail?), sætte op så når den modtager en
mail til en given konto eller med et bestemt subject, få den til at sende et
autosvar tilbage eller udføre en anden funktion, eventuelt en application?

Spørgsmål 2:
Jeg er også interesseret i at sætte Antivirus op, så alle indkomne mails
bliver scannet og visse typer vedhæftede filer bliver filtreret fra. Hvilket
program bør jeg bruge, og kan det sættes op i SendMail, eller skal jeg bruge
et eksternt mail-filter?

Med venlig hilsen
Frank Nørvig

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-08-01 09:53

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-08-01 09:57

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> Du kan sætte en .procmailrc op i dit hjemmekatalog og sortere posten på
> den vis (sortere indebærer at du også kan sende autosvar mm.).

Brug for guds skyld ikke et eller andet hjemmegejl til at sende
autosvar. Brug vacation(1) eller et tilsvarende gennemprøvet
produkt. Det løser en hel del problemer med mulige mailloops,
maillister og eventuelt sørger for at hver afsender kun modtager et
autosvar.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-08-01 10:12

> [...]
> produkt. Det løser en hel del problemer med mulige mailloops,
> maillister og eventuelt sørger for at hver afsender kun modtager et

Hvis jeg f.eks. er interesseret i at serveren skal udføre en PS -AUX eller
en W når den modtager en mail med et bestemt subject, kan "vacation" også
opfylde dette?

Eller er procmail løsningen ?

Med venlig hilsen
Frank Nørvig

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-08-01 10:23

"Frank Nørvig" <uzi4u@uzi4u.dk> writes:

> Hvis jeg f.eks. er interesseret i at serveren skal udføre en PS -AUX eller
> en W når den modtager en mail med et bestemt subject, kan "vacation" også
> opfylde dette?

Nej, vacation er kun til autosvare ala "Jeg er på ferie", "Du er dum
fordi du sendte til denne adresse" eller "Din email vil blive
behandlet når vi får tid"

Hvis du skal bruge det til at fjernstyre en maskine har du
forhåbentligt ikke alle de problemer som vacation søger at løse med
mailloops og maillister.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-08-01 11:22

> Hvis du skal bruge det til at fjernstyre en maskine har du
> forhåbentligt ikke alle de problemer som vacation søger at løse med
> mailloops og maillister.

Ok, mange tak for hjælpen. Faldt lige over dette i manualen, som burde løse
samme problem som Vacation skulle gøre:

:0 Whc: vacation.lock
# Perform a quick check to see if the mail was addressed to
us
* $^To:.*\<$\LOGNAME\>
# Don't reply to daemons and mailinglists
* !^FROM_DAEMON
# Mail loops are evil
| formail -rD 8192 vacation.cache

:0 ehc # if the name was not in the cache
| (formail -rI"Precedence: junk" \
-A"X-Loop: your@own.mail.address" ; \
echo "I received your mail,"; \
echo "but I won't be back until Monday."; \
echo "-- "; cat $HOME/.signature \
) | $SENDMAIL -oi -t

Det burde vel nemt og smertefrit undgå svar til mailling-lister og loops!?

Med venlig hilsen
Frank Nørvig

Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-08-01 10:10

> Fetchmail henter post fra POP3 server o.l. - den filtrerer ikke post.

Det var også hvad jeg var kommet frem til, men det kunne jo være jeg havde
misforstået noget...

> Du kan sætte en .procmailrc op i dit hjemmekatalog og sortere posten på
> den vis (sortere indebærer at du også kan sende autosvar mm.).

Gælder det også mht. antivirus, eller er det kun til mere "simple"
funktioner?

Med venlig hilsen
Frank Nørvig

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-08-01 19:19

"Frank Nørvig" <uzi4u@uzi4u.dk> wrote:

>Det var også hvad jeg var kommet frem til, men det kunne jo være jeg havde
>misforstået noget...

Jeg spekulerer over, om du har læst noget, jeg har skrevet for længe
siden, men fået det galt i halsen.

Jeg har nemlig nogle gange skrevet, at sendmail kan være sikker nok,
hvis man med en passende ip-filtrering lukker for adgang til den
udefra og kun bruger den i forbindelse med fetchmail.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-08-01 10:52

Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-08-01 11:20

> Du kan filtrere post igennem et vilkårligt program og herefter behandle
> dem derefter. F. eks. køre dem gennem en virusscanner og lade inficerede
> mails blive returneret, slettet eller gemt i en særlig
> virus-postkasse...

Smart :)
Nogen gode forslag til et antivirus program til Linux?

Med venlig hilsen
Frank Nørvig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-08-01 19:46

> Smart :)
> Nogen gode forslag til et antivirus program til Linux?

McAfee har en scanner som ogsaa kan koere under Unix.

http://cws.internet.com/virus-virus.html

Proev eventuelt at spoerge google om "linux virus scanner"

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-08-01 14:01

> McAfee har en scanner som ogsaa kan koere under Unix.
> http://cws.internet.com/virus-virus.html

Hmmm, det lyder jo godt nok. Men scanner den ikke kun for unix-vira? De
filer den skal scanne er jo mails med vedhæftede filer som kun kan åbnes
under Windows. Derfor skal AV-programmet jo ikke scanne efter unix-vira....

- Frank

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-08-01 17:18

"Frank Nørvig" <uzi4u@uzi4u.dk> writes:

> Hmmm, det lyder jo godt nok. Men scanner den ikke kun for unix-vira? De

Nej. Unix-virus er godt som ikke-eksisterende. Men der er mange der
har unix-servere stående og servicerer et windowsnetværk (fil og
mail), der så er interesseret for at holde dette fri for
windows-virus.

HVis du finder et antivirus-program der køre under unix kan du næsten
være sikker på at det kun er beregnet til at bruges på fil- og
mail-setvere, der servicerer windows.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-08-01 03:15

> [...]
> under Windows. Derfor skal AV-programmet jo ikke scanne efter unix-vira....

Jeg synes du skulle proeve. Jeg tror den goer lige praecis det du gerne vil have.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-08-01 10:52

Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-08-01 11:19

> Det kan procmail fint klare for dig.

Så langt så godt
Jeg har fået sat et lille procmailrc script op som ser ud som følgende:

:0 H
* ^Subject:.*ps
| ps -aux | mail -sServer_Respons frank.norvig@wilson.dk

Men hvis jeg nu gerne vil have at den svarer tilbage til afsenderen, hvordan
kan jeg så få erstattet frank.norvig@wilson.dk med afsender-adressen? Kan
jeg skrive noget i stil med $FROM eller er det mere tricky?

Med venlig hilsen
Frank Nørvig

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-08-01 12:05

Frank Nørvig skrev:

> [...]
> hvordan kan jeg så få erstattet frank.norvig@wilson.dk med afsender-
> adressen? Kan jeg skrive noget i stil med $FROM eller er det mere

Man kan bruge "formail -rt", enten ved at putte resultatet over i en
variabel, fx:

#v+
FROM=`formail -rt -xTo:`
#v-

eller ved at lade formail pipe resultatet over til sendmail, fx:

#v+
:0
* ! ^FROM_DAEMON
* [...og hvad man ellers måtte have af betingelser...]
{
:0
| (formail -rt -A"X-Loop: Min loop-detektor"; \
ps aux; \
echo "-- "; \
cat $HOME/.signature; \
) | /usr/lib/sendmail -oi -t
}
#v-

Sådan cirka... Læs selv op på procmail(1) og formail(1).

// Klaus

Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-08-01 13:59

> Man kan bruge "formail -rt", enten ved at putte resultatet over i en
> variabel, fx:
> #v+
> FROM=`formail -rt -xTo:`
> #v-

Det var også hvad jeg havde forestillet mig. Jeg fik løst det ved at lave
følgende script:
FROM=`formail -xReturn-Path:`
:0 H
| ps -aux | mail -sServer_Response $FROM

Mvh Frank

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-08-01 03:25

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-08-01 15:35

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>medmindre man skal levere til flere forskellige postkasser på samme
>system).

....og det skal man vel som regel. At opsætte en mailserver til post
udefra på et lokalnet med een bruger virker som overkill.

(Her ser jeg naturligvis bort fra, at nogle Unix-mailklienter slet
ikke kan finde ud af at hente post.)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-08-01 16:43

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-08-01 19:52

>Min pointe var den modsatte...

Så lad mig omformulere mig:
At opsætte fetchmail, procmail osv. på et lokalnet med een bruger
virker som overkill. Hvorfor ikke bare bruge en mailklient, som er
intelligent nok til at håndtere POP3 og filtre?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-09-01 14:18

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-09-01 20:00

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>Fordi man hellere vil bruge en traditionel lokal-post-klient?
>
>Jeg synes da ikke at opsætning af procmail/fetchmail er overkill for en
>bruger - det tager da kun et øjeblik...

Du har ved nærmere eftertanke nok ret.