dækning
Fra : Henning Jensen

Dato : 28-08-01 23:22

Jeg har lige købt et sommerhus hvor der min mobiltelefon ikke kan få
forbindelse. Jeg har et Sonofon-abonnement.

Mine spørgsmål er

1. Kan man nogen steder på Internet se hvilket selskab der har bedst dækning
på en bestemt lokalitet?
2. Kan det hjælpe at købe en ekstern antenne? Jeg har set at man kan købe en
ved T. Hansen.

Venlig hilsen

Henning Jensen
tjell@post3.tele.dk

Fra : Mark Beaumont

Dato : 28-08-01 23:49

"Henning Jensen" <tjell@post3.tele.dk> skrev
> 1. Kan man nogen steder på Internet se hvilket selskab der har
> bedst dækning på en bestemt lokalitet?

Du kan finde dækningskort, for de forskellige selskaber på
deres egne sider og på http://www.gsmworld.com

Vh Mark

Fra : John R. Jensen

Dato : 02-09-01 12:28

> 2. Kan det hjælpe at købe en ekstern antenne? Jeg har set at man kan købe
en
> ved T. Hansen.

Hej Henning,

Det kan være lidt svært at sige. Det afhænger af mange ting.

Hvordan ligge sommerhuset ?

Kan du SLET IKKE modtage bare lidt signal ?

Hvilken antenne tænker du på ?

Hvor vil du placere antennen ?

Hvor meget kabel skal der på antennen ?

Hvis du kravler op på taget, så prøv om du kan få bare lidt signal. Hvis du
kan det vil du formentlig få noget ud af at købe en retningsbestemt antenne,
og placere den på taget.

Antenne må IKKE ligge på taget, men skal placeres på et rør eller ligende.
Jo højere den kommer, jo bedre. Den skal dog min. sidde ca. 50 cm over det
højeste sted på taget (ellers kan taget påvirke antennen).

En retningsantenne har et gain ("forstærkning"). Du skal bruge så kort et
antenne- kabel som muligt. Jo længere kablet er, jo mere mister du af det
gain du vinder ved at bruge en retningsantenne.

Da det en retnings antenne, skal du dreje antennen rundt til du får det
kraftigeste signal på telefonen.

Jeg har lige kikket på thansens side, og de har tilsyneladende ikke længere
retnings antenner. Den Glasfiber antenne de har, vil nok give noget. Jeg
ville dog nok prøve at finde en retningsantenne (ligner en tv-antenne,
pindene der sidder på tværs er bare kortere), da de typisk har et gain på
mere end 5 dB, nærmere 10 dB.

Mvh, John R. Jensen