problemer med opgradering til KDE 2.2 på S~
Fra : Marc Eley

Dato : 28-08-01 22:32

Hej NG

Jeg er newbie udi Linux, så jeg søger lidt hjælp til opgradering af min KDE
til version 2.2 på Suse linux.

Problem:
Jeg forsøger at installere KDE 2.2's .rpm pakker med Yast1, men får
følgende fejlmeddelelse, når jeg kører installationen:

______________

Can't get PREIN for /home/trest/installs/kde 2.2/kscanlib-2.2beta1-386.rpm
(1)
skip /home/trest/installs/kde 2.2/kscanlib-2.2beta1-0.i386.rpm
...With warning

Totally installed: 0 (1 noted for installation)
With error: 1
______________

Dette er kun én af fejlmeddelelserne, men de ser nogenlunde ens ud for
alle pakker (der er ca. 35).

Er der nogen som kan sige mig, hvad er der galt?

--

/marc eley
http://www.grandissue.com

Fra : Henrik Boegh

Dato : 29-08-01 09:27

Marc Eley <mailto:eley@eisenstein.dk> wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Er der nogen som kan sige mig, hvad er der galt?

Måske :)

Prøv at chekke størrelsen på disse filer.
Jeg har hørt om noget lignende i forbindelse med yast hvor det viser sig at
nogle af .rpm-filerne faktisk fyldte 1 byte stykkete (eller måske 0 byte -
jeg kan ikke lige huske det). I slutningen skyldtes det at filerne var
korrpute, fordi der var knas med den FTP-server de var hentet fra.
Løsningen kunne derfor være:
Find configure.cache og omdøb den til noget andet.
Slet dine .rpm-filer fra /home/trest/installs/kde 2.2/
Hent nogle nye filer fra et andet sted
Prøv igen.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** DON'T remove _nospam_ uppon reply by email ***

Fra : Marc Eley

Dato : 29-08-01 10:33

"Henrik Boegh" <h_nospam_@boegh.net> wrote in message
> [...]
> Løsningen kunne derfor være:
> Find configure.cache og omdøb den til noget andet.
> Slet dine .rpm-filer fra /home/trest/installs/kde 2.2/

Tak, det prøver jeg.

/marc

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 29-08-01 11:52

Marc Eley wrote:

> Tak, det prøver jeg.

Prøv følgende link:
http://www.suse.com/us/support/download/LinuKS/index.html
Det er KDE2.2 pakker til Suse.

Jeg har selv opgraderet min KDE2.1.1 til 2.2 med de pakker du kan finde
der. Det var ikke helt uden problemer, pga. deps. Men hent selvfølgelig
alle Base pakkerne og så skal du højst sandsynligvis også bruge nogle
Devl. pakker, men det fortæller den dig om når du prøver:
rpm -Uvh --test *.rpm
i det bibliotek du har hentet pakkerne ned i.
Sådan fik jeg det til at virke og uden mellemkomst af Yeast 1 eller 2.

Det kan også være du kan få pakkerne med Online update i Yeast, men
pakkerne var der ikke den gang jeg prøvede (lige efter udgivelsen af
2.2).

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Marc Eley

Dato : 29-08-01 17:37

Martin Ehmsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har selv opgraderet min KDE2.1.1 til 2.2 med de pakker du kan finde
> der. Det var ikke helt uden problemer, pga. deps.

"deps" -> "Failed dependencies"?

>Men hent selvfølgelig
> alle Base pakkerne og så skal du højst sandsynligvis også bruge nogle
> Devl. pakker, men det fortæller den dig om når du prøver:
> rpm -Uvh --test *.rpm

Kan du uddybe hvad denne kommando gør?
(det sidder ikke på rygraden endnu;)

> i det bibliotek du har hentet pakkerne ned i.
> Sådan fik jeg det til at virke og uden mellemkomst af Yeast 1 eller 2.

Dvs du bruger slet Yast til at installere, men kun terminalen?

Hvor meget går Suse op i hvilken rækkefølge man installerer pakkerne i?
ex. basepakker -> devpakker -> langpakker -> apps etc.
Er der retningslinier man bør følge?

foreløbig tak for hjælpen

/marc

--