skolepc
Fra : JESPER TEJSTØ

Dato : 28-08-01 22:10

ok, så er det tumbetid.
Vi skal på min skole købe nye 4elev/lærer-pc'er og hvor i h. skal man så
starte ud over at lortet skal være solidt? Er det helt sinket når jeg
forestiller mig en følgende konfig som rimelig, (ca. scoret fra Zitech
katalog):

Motherboard Socket A DDR,
AMD Athlon-C 1 GHz (266 MHz FSB) CPU m. Cooler
128 MB DDR RAM, 184-pin,
20 GB Harddisk,
3 1/2" floppydrev, 1,44 MB
GeForce2 MX-200, 32 MB RAM, AGP 4x,
52x speed CD-ROM drev
17" skærm
Integreret Creative PCI 128 lydkort,
Keyboard
rebornkort
Mus

Og er der i øvrigt nogen der har den fede idé om hvem man kan købe fra uden
at de spytter efter dig så snart du er gået? (noget med service, hvad fanden
skal man i det hele taget forvente these days?)

skole-tumbe

Fra : Lasse Stig Thomsen

Dato : 28-08-01 22:37

Hejsa,

Jeg ville droppe DDR bundkortet og så købe ECS K7S5A (tror jeg det hedder),
det er med det nye SIS375 chipset, jeg har selv haft sådan et bundkort til
test, og det sparker virkelig røv.

Og prisen er under 1K.

Det kan både klare DDR og SDR-ram.

Ram vil jeg vælge nogle SDR istedet for, da i nok ikke kan bruge den smule
extra som DDR giver.

Grafikkortet er en MEGET stor bøf, da det er et MX200, som faktisk skodder
totalt. Brug de få extra kroner på et GF2MX400, det giver så uendelig meget
bedre ydelse.

Hygge

Fra : JLL

Dato : 28-08-01 22:54

Kig en gang på
www.blue-line.dk
Efter sigende er de ikke helt fjollede.

Fra : Esben

Dato : 28-08-01 23:09

"JESPER TEJSTØ" <tejsto@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> katalog):
>
> Motherboard Socket A DDR,
> AMD Athlon-C 1 GHz (266 MHz FSB) CPU m. Cooler

Hvad skal de bruges til? Hvilken slags skole er det? Er der krav til
støjniveau?
Jeg ville få 256 MB ram i, hvis der skal køres win2k på.

Ja, men det ville være at reklamere.

--
Esben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-08-01 23:09

"JESPER TEJSTØ" <tejsto@get2net.dk> wrote in news:ZQTi7.222$z06.12558
@news.get2net.dk:

> Vi skal på min skole købe nye 4elev/lærer-pc'er og hvor i h. skal man så
> starte ud over at lortet skal være solidt?

Hvilke programmer skal der afvikles på maskinerne? Sats på hardware med
solid driverunderstøttelse.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 29-08-01 01:54

Det lyder som fuldstændigt overkill at bestykke maskinerne så voldsomt til
skolebrug. Skal de primært bruges til spillecomputere? Andet formål har jeg
vanskeligt ved at se.

Hvis det er til undervisning og administration, så er dette alt rigeligt.

AMD Duron (hastigheden er voldsomt ligegyldigt)
128 mb sd ram (256 hvis win2k eller bare fordi man ikke sparer så meget)
det billigste grafik kort - evt. onboard bundkortet.
Resten skal bare være det billigste.

Hvis I absolut SKAL have brugt så mange penge som muligt, er det vel mere
kvaliteten end ydelsen, der er interessant på en
administrations/undervisningspc?

En sådan maskine kan samles for under 6.000,-

Fra : Kim - kk4401

Dato : 29-08-01 06:27

En 1 GHZ til en skole-pc... Det er et totalt overkill. Jeg sidder med en
Duron 800 der sagtens kan klare alr lige fra officeprogrammer til vilde
3D-spil (sammen med Geforce 2 MX og SD-ram).
Mvh Kim

Fra : Remmen

Dato : 29-08-01 06:57

"Kim - kk4401" <not_my@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
vilde
> 3D-spil (sammen med Geforce 2 MX og SD-ram).

Enig. Brug hellere pengene, hvis de nu SKAL bruges, på
kvalitetsskærme, -tastature og -mus. Og husk endelig at udstyre PC'erne
men høretelefoner (der kan anskaffes adaptorstik så der kan sidde to sæt
på en PC) da det hurtigt bliver irrirterende at arbejde mens man hører
evt. undervisningsprogrammers lyde.

Og min erfaring siger mig at et 'nix pille' program vil være en god
ting. Samt at brænde et image så snart en maskine er klar - det sparer
tid i længden.

Lars, IT-vejleder på en næsten helt normal folkeskole

--
www.matrixgames.com <-- Free wargames for download.
www.truecombat.com

Fra : Esben

Dato : 29-08-01 10:17

"Remmen" <remmen@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og min erfaring siger mig at et 'nix pille' program vil være en god
> ting. Samt at brænde et image så snart en maskine er klar - det sparer

Han har jo også valgt et rebornkort:
http://www.net4all.dk/reborn.html

--
Esben