Vedrørende klasse- og funktionsbibilioteke~
Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 28-08-01 16:42

Hej

Jeg er lige startet på et lidt større projekt, jeg har et par spørgsmål
i den forbindelse.

Hvis man har at et større antal klasser eller funktioner, som man bruger
uændret fra session til session, forekommer det det mig umiddelbart som
et spild hvis de skal parses hver eneste gang der er et hit. Er der
nogen mulighed for at undgå dette, hvad er den nomale fremgangsmåde,

Man kan selvfølgelig dele sine include-filer op og kun kalde dem der er
brug for men det forekommer, at være lidt klodset og ikke optimalt da
man selvsagt ikke altid ved hvad der bliver brug for.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 28-08-01 19:19

"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@pea.dk> wrote in message
> [...]
> et spild hvis de skal parses hver eneste gang der er et hit. Er der
> nogen mulighed for at undgå dette, hvad er den nomale fremgangsmåde,

Hejsa,

Jeg er ikke vant til at programmere store php-projekter, så jeg skal ikke
kunne sige om der findes nogen gylden løsning, men hvis det virkeligt er så
kritisk, så bør du måske overveje at skrive de funktioner i en php-extension
i stedet, og så have den loadet når apache loader mod_php.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 28-08-01 20:48

Nezar Nielsen wrote:

> [...]
> kritisk, så bør du måske overveje at skrive de funktioner i en php-extension
> i stedet, og så have den loadet når apache loader mod_php.

Det var noget hen i den retning jeg havde tænkt mig, ikke fordi det er
kritisk, mere fordi jeg godt kunne tænke mig at strukturere det
ordentligt, fra starten. Vil det ikke betyde at det skal skrives i C.

Jeg er gået igang med at kigge på PEAR, det må være noget i den retning.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Troels Arvin

Dato : 28-08-01 21:29

On Tue, 28 Aug 2001 17:41:55 +0200, "Poul-Erik Andreasen"
<poulerik@pea.dk> wrote:

> forekommer det det mig
> umiddelbart som et spild hvis de skal parses hver eneste gang der er et
> hit.

Der er mindst to PHP-udvidelser, der sørger for at cache'e PHP's
parsede+kompilerede kode:
- Zend Technologies' Zend Cache:
http://zend.com/store/products/zend-cache.php
- Alternative PHP Cache:
http://apc.communityconnect.com/

Jeg har testet APC lidt. Den får desværre ofte PHP til at crash'e for mig.
Jeg tror det er fordi, at jeg ofte benytter ini_alter(), men har ikke
haft tid til at kigge nærmere på det.

Jeg tror, at Zend's produkt er ret godt. Men det er closed source, og
dermed ikke lige så fleksibelt (findes fx. ikke til Alpha Linux).

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 29-08-01 00:56

Troels Arvin wrote:

> [...]
>
> Jeg har testet APC lidt. Den får desværre ofte PHP til at crash'e for mig.
> Jeg tror det er fordi, at jeg ofte benytter ini_alter(), men har ikke

Nu har jeg kigget lidt på APC, det ser jo interessandt ud. Hvad betyder
det
helt præcist når du siger crash'e. Er det uforudsigelige
serversammenbrud eller det bare uforklarlige runtime errors, eller er
det noget helt andet.

> Jeg tror, at Zend's produkt er ret godt. Men det er closed source, og
> dermed ikke lige så fleksibelt (findes fx. ikke til Alpha Linux).

Closed Source!! det tror jeg jeg holder mig lidt fra.

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Troels Arvin

Dato : 30-08-01 14:13

On Wed, 29 Aug 2001 01:55:58 +0200, "Poul-Erik Andreasen"
<poulerik@pea.dk> wrote:
> [...]
> helt præcist når du siger crash'e. Er det uforudsigelige
> serversammenbrud eller det bare uforklarlige runtime errors, eller er

Jeg oplever, at PHP crash'er helt reproducibelt. Men jeg har ikke fundet
ud af, hvilke aspekter af mit setup eller min kode,, der fremprovokerer
situationen. Det skal siges, at mit setup er lidt atypisk, fordi jeg som
nævnt benytter mig af en del run-time omdefineringer af php
indstillinger.

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 30-08-01 21:37

Troels Arvin wrote:

> [...]
> situationen. Det skal siges, at mit setup er lidt atypisk, fordi jeg som
> nævnt benytter mig af en del run-time omdefineringer af php

Det lyder jo som om det er til at leve med, men jeg har et par
spørgsmål.
Har du erfaringer med om det er bedst at compilere den statisk ind eller
compilere den som ekstention. Det første er jeg ikke så meget for, jeg
foretrækker at have det hele på RPM og så skal jeg til rode med SRPM,
det har jeg prøvet før så det er selvfølgelig en mulighed, men
ekstention muligheden forekommer lidt nemmere. Men der har jeg det
problem at INSTALL teksten referer til en php.config fil. Jeg gætter på
at det er en config fil der er blevet benyttet under oversættelsen, den
må vel kunne findes i SRPM.

--
-
Poul-Erik Andreasen