Store problemer med samba...
Fra : oldenburg

Dato : 28-08-01 02:47

Hej.
Jeg sidder og roder med samba, og det er nu helt ved at gå i baglås for mig!
Mit problem er at jeg ikke kan se sambaserveren fra min WinMe testmaskine,
og lige meget hvordan jeg har prøvet at sætte sambaserveren op, bliver den
bare ikke synlig i network neighbourhood, så jeg kan få adgang til
diskshare't!! For at forklare lidt nærmere, så er det en redhat 7.0 server
med DHCP, og DNS kørende på, og ikke andet. Så langt er jeg rimelig sikker
på at det fungere helt korrekt. Derefter har jeg installeret binaerpakkerne
med samba (RPMS), og derefter prøvet ihærdigt at konfigure en smb.conf fil
til at virke, men det er endnu ikke lykkedes.. Jeg lavede tilsidst den
simple smb.conf:
[global]
workgroup = SIMPLE
netbios name = Server
encrypt passwords = yes
[sharemappe]
path = /home/export
public = yes
, som ligger i /etc/samba, hvilket jeg dog synes er en smule mystisk, da de
fleste (ca. 4-5 stk. inklusiv sslug's friheden...) vejledninger henviser til
at den skal ligge i /usr/local/samba/bin eller noget i den stil, men jeg går
ud fra at det kommer an på hvilken distribution man benytter.. Derudover har
jeg prøvet at tilføje brugere med passwords, hvilket jeg slet ikke er sikker
på om jeg har gjort rigtigt, da jeg synes det beskrives på en ny måde for
hver vejledning jeg læser..! Men jeg added en user med smbpasswd -a poul, og
derefter sat en machine account med -m, og tilsidst -e for at enable useren.
Men intet virker, serveren VIL bare ikke være tilgængelig for
klient-maskinen! Jeg er godt nok også i tvivl om hvordan
netværkskonfigurationen skal være på klient-test-maskinen, men her har jeg
prøvet alt igennem (enable/disable DNS, sætte IP (burde ikke være nødvendigt
da serveren benytter DHCP), osv, osv)
Hvis der er nogen som kan give en link til en god/korrekt vejledning, som de
selv har haft gode erfarringer med, måske selv give en kort vejledning til
en minimum samba-opsætning (ulrik.oldenburg@hjortespring.dk), eller måske
lige på stående fod kan sige hvad jeg mangler, så ville jeg blive meget
glad, da jeg snart synes det er ved at gå helt i hårdknude!
På forhånd tak, venlig hilsen oldenburg

Fra : Jesper Petersen

Dato : 28-08-01 10:27

oldenburg> Hvis der er nogen som kan give en link til en god/korrekt vejledning, som de
oldenburg> selv har haft gode erfarringer med, måske selv give en kort vejledning til
oldenburg> en minimum samba-opsætning (ulrik.oldenburg@hjortespring.dk), eller måske
oldenburg> lige på stående fod kan sige hvad jeg mangler, så ville jeg blive meget
oldenburg> glad, da jeg snart synes det er ved at gå helt i hårdknude!
oldenburg> På forhånd tak, venlig hilsen oldenburg

Jeg kan desværre ikke sige, hvad du mangler, men følgende online bog
har jeg været glad for:

http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/index.html

Forresten kunne jeg heller ikke se min samba i windows til at starte
med, selvom smb.conf var korrekt, og jeg havde genstartet samba med
noget i retning af "samba restart", men efter en genstart af
computeren (linux box'en) virkede det...!?

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 28-08-01 10:51

Jesper Petersen wrote:
> [...]
> noget i retning af "samba restart", men efter en genstart af
> computeren (linux box'en) virkede det...!?

Jeg har oplevet noget nær det samme. Da alt var installeret og smb.conf
var sat op på den måde jeg gerne ville have det, kunne serveren heller
ikke ses fra Windows maskinerne. Men efter et stykke tid, og gentagne
opdateringer (med F5) af network neighbourhood, så kom den frem til
sidst. Jeg ved ikke hvor "fejlen" ligger, men jeg tror bare man må
acceptere at der går lidt tid indtil den kommer frem.
Men du kan jo altid prøve at bruge Kør... i menuen Start, og skrive
noget ligende: \\servernanvn\share og så se om den kommer op.

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Jesper Petersen

Dato : 28-08-01 11:15

Martin> Jeg har oplevet noget nær det samme. Da alt var installeret og smb.conf
Martin> var sat op på den måde jeg gerne ville have det, kunne serveren heller
Martin> ikke ses fra Windows maskinerne. Men efter et stykke tid, og gentagne
Martin> opdateringer (med F5) af network neighbourhood, så kom den frem til
Martin> sidst. Jeg ved ikke hvor "fejlen" ligger, men jeg tror bare man må
Martin> acceptere at der går lidt tid indtil den kommer frem.

Jeg mener ovenikøbet at det er meningen, at samba skal genlæse smb.conf
hvert minut (dog uden at ændre noget for aktive brugere) - men som
sagt så synes jeg bare ikke, at det er min erfaring... med mindre
"fejlen" ligger på windows-siden.

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-01 17:32

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:

> [...]
> sidst. Jeg ved ikke hvor "fejlen" ligger, men jeg tror bare man må
> acceptere at der går lidt tid indtil den kommer frem.

Hvis en Windowsmaskine ikke finder en master browser når den starter,
vil den selv holde styr på hvilke maskiner den har set istedet for at
spørge master browseren. Opdagelsesmekanismen kører svjh med 30
sekunders intervaller og derfor vil maskiner som regel først blive
opdaget når der er gået lidt tid.

> Men du kan jo altid prøve at bruge Kør... i menuen Start, og skrive
> noget ligende: \\servernanvn\share og så se om den kommer op.

Det er oftest den hurtigste. Virker også hvis Network Neighbourghhood
af en eller anden grund ikke vil makke ret.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper FA

Dato : 28-08-01 11:50

Jesper Petersen wrote:

> Jeg kan desværre ikke sige, hvad du mangler, men følgende online bog
> har jeg været glad for:
>
> http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/index.html

Ved du om der er andre af deres bøger der kan læses online?

--
Jesper

Fra : Jesper Petersen

Dato : 28-08-01 12:19

Jesper> Ved du om der er andre af deres bøger der kan læses online?

Jeg tror det desværre ikke, men jeg vil da også gerne høre, hvis der er
andre...

Jesper

--
Remove **Delete** from my email-address when replying by mail.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-01 18:43

Jesper Petersen <jesperp**Delete**@nork.auc.dk> writes:

> Jesper> Ved du om der er andre af deres bøger der kan læses online?
>
> Jeg tror det desværre ikke, men jeg vil da også gerne høre, hvis der er
> andre...

De findes men ikke frit tilgængelige.

Tillad mig at foreslå at jeres institut indkøber nogen af deres CD-bookshelf produkter og lægger dem på en intern server.

http://www.oreilly.com/catalog/javacdbs/
http://www.oreilly.com/catalog/oraclecdbs/

og andre.

Jeg har selv haft meget glæde af deres elektroniske udgave af Programming Perl.

Fra : oldenburg

Dato : 28-08-01 13:28

Tak for jeres hjælp. Jeg har også selv fundet ud af at network neighbourhood
er lidt langsom om at opdaterer, men lige meget hvor længe jeg venter og
refresher, så kommer der kun clienten frem.. Og jeg kan overhoved heller
ikke komme i forbindelse med serveren vha. \\server\diskshare , hvilket af
en eller anden grund giver mig en ide om at det er min klient som ikke er
sat rigtigt op. Fordi jeg har testet min samba med testparm, hvor den eneste
fejl der kom ud var noget med SSL (secure socket layer) men jeg kan ikke
forestille mig at det er en fatal fejl, fordi jeg kan også som bruger på
selve serveren komme i forbindelse med samba, og logge ind vha. smbclient
\\server\diskshare ... Så samba virker sådan set når bare man sidder fysisk
foran serveren og er logget på som bruger! Jeg sidder selv med O'reilly's
"Using Samba" foran mig, men jeg er ikke synderligt overbevist over dens
forklaringer. Jeg er rimelig ny indenfor Samba, og jeg synes ikke
forklaringen om at få selve samba op og køre er god nok, og lige pludselig
er de videre til hvad man kan bruge samba til, hvilket er p.... irriterende
når man stadig væk ikke kan få samba til bare at virke..!
Jeg har læst et eller andet sted at samba skal bruge DNS, og at klienten i
netværkskonfigurationen skal have DNS aktiveret og pegende på ip nummeret på
DNS-serveren, er det rigtigt??
Venlig hilsen oldenburg
_________________________________

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-01 19:41

"oldenburg" <ulrik.oldenburg@hjortespring.dk> writes:

> [...]
> ikke komme i forbindelse med serveren vha. \\server\diskshare , hvilket af

Har du TCP/IP på klienten? Ofte er der kun IPX på lokalnet.

Testes let ved at pinge serveren fra klienten. Mht "Using Samba" så
er der et godt fejlfindings afsnit bagi, som kan hjælpe dig til at
lokalisere problemet.

Jeg har selv haft problemer hvis DNS ikke er korrekt sat op. Enten
ingen DNS eller korrekt DNS.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 28-08-01 13:48

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Har du TCP/IP på klienten? Ofte er der kun IPX på lokalnet.

Hvis du har det, så kan du prøve at se om du kan komme i kontakt med
Samba serveren på følgende måde:
Igen menuen Start og Kør... og så \\serverens-IP\share

Martin Ehmsen

Fra : oldenburg

Dato : 28-08-01 14:08

Mange tak for hjælpen.
Nu har jeg endelig fået kontakt, jeg prøvede mange at "testene" af bag i
O'reilly's bog, men jeg kun en lille smule klogere af det. Derfor gik jeg
bedrøvet iseng i morges, og da jeg stod op idag og tændte computerne igen
virkede det! Så jeg er en glad mand nu, og jeg kan vist kun bebrejde mig
selv at jeg ikke lige prøvede at genstarte samba-serveren en enkelt gang
mere, som jeg blev rådet til.. Jeg regnede med at den læste fra smb.conf
filen med et vist interval, men det osse ligemeget - nu kan jeg endelig
komme videre, mange tak for råd og vejledning.
Venlig hilsen oldenburg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-08-01 20:28

"oldenburg" <ulrik.oldenburg@hjortespring.dk> writes:

> mere, som jeg blev rådet til.. Jeg regnede med at den læste fra smb.conf
> filen med et vist interval, men det osse ligemeget - nu kan jeg endelig

Det er mere undtagelsen end reglen at den slags ting sker.

Jo mindre en given service rører disken, jo bedre.