Blink i mørket...
Fra : Shsj

Dato : 27-08-01 21:21

....Det ku' jo være titlen på en dårlig ugeblads roman, men det er det
(måske) ikke.

Kan man fange fisk med blink når det er mørkt???
VH.
Shsj

Fra : Henric

Dato : 28-08-01 00:17

Ja.

Fra : -= GudeN =-

Dato : 28-08-01 09:16

de ser vidst ret godt sådan nogen fisk, men ikke så langt til gengæld...
- der er sikkert også rimeligt mørkt dernede hvor vi fanger torsk på det
gule rev (110m dybde)... så jeg tror
ikke det er det store problem, måske er de endda mere aktive om natten ?

knæk & bræk

mvh.Simon

Fra : Alex Linaa

Dato : 28-08-01 14:12

"-= GudeN =-" <guden@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gule rev (110m dybde)... så jeg tror
> ikke det er det store problem, måske er de endda mere aktive om natten ?

Fisken har et sanseorgan mere, som gør at de er følsomme over for selv den
mindste trykpåvirkning, nemlig sidelinien. Fisken kan registrere meget små
bevægelser i vandet med dette organ, og er i stand til at retningsbestemme
hvor "lyden" kommer fra.

Ud over dette skal det være _meget_ mørkt hvis man ikke skal kunne skelne
konturer.

Da jeg i sin tid lærte om lystfiskeriets herligheder, fik jeg at vide at man
skulle bruge lyse blink til lyst vejr, og mørke blink om natten. Et mørkt
blink ses bedre mod en mørk baggrund, hvilket jeg i ungdommeligt overmod
forvissede mig om ved at lægge mig på bunden, mens en fiskekammerat trak
blink hen over mig.

Og til vittige sjæle: Nej! - Han fik ingen torsk på krogen

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jørgen Skårup

Dato : 31-08-01 23:58

Jeg har også hørt at sorte fluer og mørke blink skulle være gode om
natten, MEN jeg kan ikke forstå den dybere logik.

Hvis man ligger på bunden og ser op imod en lys himmel vil blinket jo
være i kontrast til himlen og ses i silhuet. En silhuet er mørk uanset
farve !? Logikken må være at i natten er farven ligegyldig, hvis den
ikke kan ses ! Hvis nattehimmelen er mørk må lyse blink være lettest at
se.

Godnatfluen, som har sort/hvid vinge, blev kontrueret for at den kunne
få en kontrastfarve i forhold til den mørke brink.

På meget lyse dage er det min mening, at farverne gerne må være dæmpede
på kunstagnet for at fisken hugger. I plumret eller mørkt vand kan det
være godt med livligere eller lysere farver.

En så simpel regel som Alex Linaa her skitserer er efter min mening alt
for simpel og bunder i overtro.

med venlig hilsen
Jørgen Skårup.

Fra : Ole Mose

Dato : 01-09-01 06:07

Enig. Jeg har også undret mig over dette med "silhuetrn" en silhuet optræder
vel sort. Der bør farven være ligegyldig.
Man kunne dog spekulere over om en silhuet kan have . forskellig "kontrast".
Hvis der findes svagt reflekterende lys, eksempelvis fra sandbund (hvis
natte himlen er lys, vil det være tilfældet), kunne det medføre at lyset
formindskede kontrastvirkningen på et lyst blink. Hvorimod det sorte blink
ikke vil blive påvirket.

mvh

Ole

Fra : Alex Linaa

Dato : 02-09-01 10:21

"Jørgen Skårup" wrote:

> Jeg har også hørt at sorte fluer og mørke blink skulle være gode om
> natten, MEN jeg kan ikke forstå den dybere logik.

Prøv at tage et sort og et hvidt blink, og hold dem en armslængde fra øjnene op
mod en mørk nattehimmel. Så vil du ved selvsyn kunne forvisse dig om, at det mørke
faktisk ses bedst.

> Godnatfluen, som har sort/hvid vinge, blev kontrueret for at den kunne
> få en kontrastfarve i forhold til den mørke brink.

Godnatfluen blev konstrueret til skumringen. Den lyse del virker mest synlig
indtil mørket falder på, så tager den mørke del over. (Ifølge opfinderens egne
udsagn). Så er man fri for at skulle vurdere hvornår det er på tide at skifte
flue, men kan vente indtil det er helt mørkt.

> En så simpel regel som Alex Linaa her skitserer er efter min mening alt
> for simpel og bunder i overtro.

Så er det godt, at overtroen virker så forunderligt godt som det er tilfældet

Venlig hilsen
Alex Linaa