Problemer med Primær kabel og cdromdrev
Fra : Mit Navn Det Står Me~

Dato : 27-08-01 21:21

Hej NG.
Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg kun kan have en harddisk på
det primære kabel og ikke nogen cdromdrev????

Bundkortet er et Soltek SL75-KAV og primærkablet er et ATA100.
HardDisken er en Quantum Fireball LCT20 ATA100 og sat som primær master.Hver
gang jeg sætter et cdromdrev på primærkablet og har sat cddrevet til slave
så finder den ikke HD´eren men kun cddrevet.Det er afprøvet med 2
forskellige cdromdrev (AOpen 52X og HP 8200 CD-RW).
Alt i BIOS mht. IDE skulle være sat til AUTO.
Sætter jeg begge cdromdrev på Sekundær kabel som master og slave er der
ingen problemer.

Hvad er der galt?????

Ps. Dette er også postet i dk.edb.hardware.bundkort

--
Mvh Tommy & Helle

Fra : Mogens

Dato : 27-08-01 21:36

On Mon, 27 Aug 2001 22:20:57 +0200, "Mit Navn Det Står Med ....."
<tommyoghelle@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>ingen problemer.
>
>Hvad er der galt?????
>
>Ps. Dette er også postet i dk.edb.hardware.bundkort

Hej

Har du husket at master drevet skal sidde nærmest controlleren og
slaven skal sidde yderst ? Tjek også at CD drevet virkeligt er
jumpet til at være slave og harddisken som master

Mvh Mogens

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 28-08-01 17:26

Hej

>Har du husket at master drevet skal sidde nærmest controlleren og
>slaven skal sidde yderst ? ...

Er du sikker på at det er sådan det vender. I vejledningen til mit
bundkort (også Soltek) stod det omvendt. Der var endda farvekoder på
stikkene og alt muligt.
Jeg forsøgte at sætte CD-Rom drevet yderst... Og tænk sig... Det
virkede ikke. Konkret viste det sig ved at computeren opførte sig
ekstremt underligt under kørsel af fdisk.
Det burde virke med harddisken (masteren) yderst. Problemet ligger så
i kabinetudformningen!

mvh
Karl Peder