Bærbar (igen)
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 27-08-01 16:37

Hvilke mærker/modeller kan anbefales hvis jeg skal have en bærbar til
skolearbejde?
Jeg har ikke tænk mig at køre de vilde spil på den.

Havde forestillet mig 128MB RAM og 20GB harddisk.
Nogen forslag? Jeg har kig på Dell hvor jeg kan få en maskine som denne
til omkring 13.000,- men ved ikke om der er noget billigere/bedre.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 27-08-01 16:42

On Mon, 27 Aug 2001 17:37:00 +0200, Stefan Bruhn <news003@3x7.dk> wrote:

> [...]
>Nogen forslag? Jeg har kig på Dell hvor jeg kan få en maskine som denne
>til omkring 13.000,- men ved ikke om der er noget billigere/bedre.

Det er forresten et must at der er netkort med fordi den skal kunne
kobles på skolens net.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 28-08-01 00:45

Overvej at få 256mb fra start - der drejer som få hundrede kroner mere, og
er absolut pengene værd.

Når vi er i det prisleje, så får du klart mest for penge ved en Inspiron
2500. Når det nu er til skolebrug er maskinens vægt og dimensioner dog værd
at overveje. Dell's maskiner er meget tunge. Hvis du ikke vil ofre en hel
del mere på sagen, så er det her måske en af de ekstremt få tilfælde hvor en
af de billige Compaq fra fup kæderne (Merlin/Fona/osv.) er værd at overveje.
(havde aldrig troet jeg skulle komme tæt på at anbefale Compaq) De er lidt
mindre. MEN (!) kvaliteten er enormt lavere. Hele maskinen er lavkvalitet:(

Det er bare meget tungt at slæbe på over tre kg ekstra hver dag.

En efter min mening bedre løsning ville dog være at købe en skide god taske
til Dell'en.

> Det er forresten et must at der er netkort med fordi den skal kunne
> kobles på skolens net.

Sørg for at det er et internt netkort som det fås til Inspiron. Stikket i de
løse PCMCIA LAN kort er meget skrøbelige, og man bliver virkeligt glad for
ikke at skulle bruge en adapter hver gang.

Når du nu skal slæbe den med i skole hver dag, og koble dig på skolens
netværk, så anskaf dig sådan en her:

http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=5080125&shop=pc

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 28-08-01 01:00

Jeg sidder lige nu ved min nyligt indkøbte Dell Inspiron 2500.....

Du skal ikke forvente at finde noget i den kvalitetsklasse der er meget
bedre - for den er LAAAANGT bedre end Targa, Webtech osv.

Jeg valgte den fordi den var ok billige, man fik hardware fra "store"
fabrikanter - og kvaliteten kendte jeg fra tidligere..

Mine erfaringer so far:

Positive:

Tastatur i absolut topklasse - det er bare superlækkert !!!!
14 Tommer TFT skærmen er helt utroligt klar (der skal faktisk skrues godt
ned for brightness/contrast)
Den er solid
Li-Ion Batteriet hører til i den gode klasse - det holder over 3 timer med
almindeligt brug.
Det er nemt at få alting til at spille = Hardware fra "major" fabrikanter
Business Performance i Windows 2000 er fed..

Negative:

Den hører ikke til blandt de letteste (3.2 kg "ready to go")
Den er heller ikke blandt de mindste (hvilket jeg egentlig godt kan lide -
så er der plads til at hvile hænder osv.)
Graffikken er ikke i topklasse til 3D spil (husk at få 4MB AIMM kortet med)

BTW:
Så er den sådan med Notebooks at man i høj grad for hvad man betaler for. I
en af de billige "No-Name" spares der for eksempel ved ikke at putte en
mobile-intel CPU i men en almindelig der er meget billigere.. Dette betyder
så at blæseren skal køre hele tiden, med lavere batterilevetid til følge.
En vigtig ting for mig har også været at al den hardware der sidder i
maskinen kommer fra fabrikanter der har et vist renomé og som ikke lige
bliver købt med det samme..

Håber det hjalp dig lidt.. - og hvis du vil vide lidt mere om hvilke dele
der sidder i en 2500 så skriv.

MVH
Nikolaj