Mercedes motortyper
Fra : Fie & Erik

Dato : 27-08-01 16:13

Hej folks

Jeg skal til at bygge en stålmotorbåd i løbet af foråret. Lige nu kigger jeg
efter motorer til marinisering som jeg kan gå og pusle med til vinter.Nu har
jeg set, at der er en mercedes 352 motor til salg og her kommer så
spørgsmålene:

1) Er der nogen her i gruppen som er i stand til at gøre rede for hvad deres
motornumre står for.
2) Er der nogen som kender til et netsted hvor jeg kan gå ind og finde data
for Mercedes motorer (og evt. andre fabrikater). Jeg taler her om alt lige
fra effekt til indbygningsmål og jeg skal komme efter dig.

Jeg har forsøgt lidt på Mercedes egen hjemmeside, men den finder jeg nærmest
håbløs at trække noget relevant ud af.

Mvh. Erik D

Fra : Fie & Erik

Dato : 27-08-01 16:46

Ja ok - 352 er jo nok ikke et motornummer, men en vogntype. Håber i forstår
problematikken alligevel.
E.D.

Fra : Bo Carlé

Dato : 27-08-01 22:59

Hej
Erik D
goggle fandt dette link, da jeg søgte på mercedes truck 352:

http://www.forthnet.gr/holland/truckindex.htm

dernæst søgte jeg på mercedes 814 og fandt dette link:

http://www.mercedes-benz.com/e/ecars/prit-vario/data_814d.htm

Det er denne model du er på udkik efter:

Vario 614 D

her er lidt fra linket:

engine specifications + performance
motor OM 904 LA

method of operation 4-stroke diesel engine with direct

injection, supercharger and intercooler

number of cylinders / configuration 4/bank

displacement (boar x stroke) [cm (mm)] 4250 (102,0x130)

compression [:1] 17,4

rated output [kW(PS)/min] 100 (136) / 2300

rated torque [Nm/min] 520/1400

generator output / battery [V/A / V/Ah] 28 / 80 / 2 x 12 / 66

fuel injection electronic fuel injection

og der er meget mere på siden...
Med venlig hilsen
Bo
greybeardet@hotmail.com
http://navigation.homepage.dk/

Fra : Fie & Erik

Dato : 28-08-01 20:32

Hej Bo.
Tak for indsatsen. Jeg er dog ikke helt 100 på at du har ret. Den du har
fundet er nemlig en 4-cylindret maskine og den jeg taler om er en 6-benet
(ja, det havde jeg vist ikke oplyst), men jeg kan godt se der står Code 352
ved den Vario model du fandt.
Never mind - jeg kontakter jeg gutten og hører hvad der er for et apparat
han har liggende, og så vender jeg tilbage og runder selv spørgsmålet af,
medmindre der er en ekspert der forbarmer sig i mellemtiden.
Tak endnu engang for indsatsen Bo.
Mvh. Erik D
..

Fra : Fie & Erik

Dato : 29-08-01 19:10

Hej Bo og evt. medkiggere. Her er hvad Mercedes selv har kunnet hitte ud af
ang. oplysninger om en mercedes 352 motor:

Kære Erik

Tak for din mail og den interesse du har vist Mercedes-Benz Danmark.

Som svar på dit spørgsmål, må vi henvise dig til vores marine afdeling
i Friedrichshafen.

MTU Motoren- und Turbinen-Union
Friedrichshafen GmbH
D-88040 Friedrichshafen

Tel: +49 754 190 3366
Fax: +49 754 190 3947

Ønsker dig held og lykke med arbejdet.

Med venlig hilsen/Mit freundlichen grüssen/Best Regards
DaimlerChrysler Danmark AS

Dorte Vølund Hansen
Frederikskaj 4
1790 København V
Phone: +45 3378 5456
Fax: +45 3378 5845
E-mail: dovl@dcscan.com

Imidlertid har jeg talt med de 2 mercedes 352 sælgere.
I det første tilfælde fik jeg at vide, at han havde haft den liggende hjemme
som reserve bådmotor i ca. 10 år, at den vejede "ihvertfald 100 kg". 6 cyl.
130 heste. Havde siddet i en lastvogn engang.
I det andet tilfælde havde ejeren flere data på maskinen og jeg fik at vide
at den havde siddet i en Mercedes 1213 lastvogn og vejede ca. 500 kg. Er
1,10 m lang og lidt mindre på de andre leder. Havde den haft turbolader
havde lastvognen heddet Mercedes 1217 og haft 170 hk. Slut herfra. Mvh. Erik