Komplet system
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 27-08-01 14:10

Hej,

Efter mange råd i andre tråde er jeg nået frem til denne konfiguration:

Athlon Thunderbird 1000MHz Socket A / FSB 266MHz 900,-
EPoX EP-8KTA2 ATX 1109,-
512MB PC133 7,5nS RAM PQI 470,-
Palit Microsystems Daytona GeForce2 MX200 539,-
IBM DeskStar 60GXP 40GB (7200 RPM) 1129,- (larmer den meget?)
Codegen MidiTower ATX-6001 394,-( larmer PSU'en meget?)
Diskettedrev
DVD-Drev
CPU køler: Cooler Master EP5-6I11-A1 (36,5 db) 140,- (larmer den meget?)

Totalt: 5381,-

Passer det godt sammen? Hvad med det der FSB, det har jeg altså ikke helt styr på. Processoren er 266, som er billigere end 200, og
jeg tror bundkortet er 200. Skal jeg evt. have et bundkort, der er 266, hvilket?

Jeg er åben for forslag der kan gøre den bedre, eller billigere, eller mere støjsvag, samt ting, der på en eller anden måde kan
fremtidssikre den. Kommer der evt. noget nyt inden for de næste måneder, som er værd at vente på?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Morten Christensen

Dato : 27-08-01 14:38

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Efter mange råd i andre tråde er jeg nået frem til denne konfiguration:
>
> Athlon Thunderbird 1000MHz Socket A / FSB 266MHz 900,-

fint..

> EPoX EP-8KTA2 ATX 1109,-

fint MB...

> 512MB PC133 7,5nS RAM PQI 470,-

jeg har dårlige erfaringer med PQI ram, så jeg ville vælge nogle andre...

> Palit Microsystems Daytona GeForce2 MX200 539,-

kender det ikke

> IBM DeskStar 60GXP 40GB (7200 RPM) 1129,- (larmer den meget?)

lækker HD, jeg har selv to, og jeg syntes ikke, de larmer

> Codegen MidiTower ATX-6001 394,-( larmer PSU'en meget?)

har ikke selv et, men jeg har kun hørt godt om dem....

> Diskettedrev
> DVD-Drev
> CPU køler: Cooler Master EP5-6I11-A1 (36,5 db) 140,- (larmer den meget?)

Jeg ville helt klart købe en Taisol 760 istedet!! Den er rigtig god og
larmer næsten ikke....

Fra : raven

Dato : 27-08-01 14:42

On Mon, 27 Aug 2001 15:10:17 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

>Hej,
>
>Efter mange råd i andre tråde er jeg nået frem til denne konfiguration:
>
>Athlon Thunderbird 1000MHz Socket A / FSB 266MHz 900,-
hvorfor egentlig spare de 300 kr. ? for en 1400 MHz.
>EPoX EP-8KTA2 ATX 1109,-
hvorfor ikke asus a7v133-c til 961,-
(det er asus a7v133 uden raid og med kt133a chipset, der er til fsb266
cpu'er. Det er epox 8kta2 ikke med kt133 chipset)
>512MB PC133 7,5nS RAM PQI 470,-
>Palit Microsystems Daytona GeForce2 MX200 539,-
jo, men deres geforce 2 pro m. 32 Mbyte DDR ram til 999,- er et meget
bedre køb. DDR ram på grafikkort er meget hurtigere, en faktor 2 taler
man om.
>IBM DeskStar 60GXP 40GB (7200 RPM) 1129,- (larmer den meget?)

absolut ikke. Godt valg !

>Codegen MidiTower ATX-6001 394,-( larmer PSU'en meget?)
nej, normalt meget

>Diskettedrev
>DVD-Drev
>CPU køler: Cooler Master EP5-6I11-A1 (36,5 db) 140,- (larmer den meget?)
ja, jeg vil anbefale 6H51, der duer til 1100 MHz.

samt 2 stk lownoise Pabst (12.5 dB) kabinetblæsere fra Studiedata
de koster 140,- stykket.
Kombinationen af de 2 kabinetblæsere og den ret svage cpu køler: det
rækker til meget.

> [...]
>fremtidssikre den. Kommer der evt. noget nyt inden for de næste måneder, som er værd at vente på?

Det var ikke meget jeg forøgede budgettet med !

mvh

John

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 27-08-01 15:01

> hvorfor ikke asus a7v133-c til 961,-
> (det er asus a7v133 uden raid og med kt133a chipset, der er til fsb266
> cpu'er. Det er epox 8kta2 ikke med kt133 chipset)

Jeg tror ikke den har KBPO, som jeg meget gerne vil have, da jeg muligvis på et tidspunkt vil lave det så jeg stiller computeren
langt væk fra skærmen og tastaturet, for at slippe for larm, og så bare tænde med keyboardet. Findes der evt. et lign. med fsb266
(hvor meget betyder det i det hele taget)?
Hvis det ikke betyder så meget om det er 200 ell. 266 kan i så evt. anbefale et bedre bundkort alligevel?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : raven

Dato : 27-08-01 15:26

On Mon, 27 Aug 2001 16:00:49 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

> [...]
>Hvis det ikke betyder så meget om det er 200 ell. 266 kan i så evt. anbefale et bedre bundkort alligevel?

Epox 8kta3 til 1225,- så
Det har kt133a chipset.

Om det betyder noget 200/266 ?
Nej, ikke hvis du er mand for at låse cpu'en op. Men køber du en 1000,
fsb 266 og sætter på et kt133 bundkort, så er dens multiplier jo 7.5x
og den vil køre 750 MHz

Jeg mener også, at asus a7v133-c har KBPO, men det er sgu ikke sådan
at få til at virke. Jeg har asus a7v og det kan da også 'suspend to
ram', men jeg bruger det ikke. Det er meget hardware afhængigt om den
lige kan tænde keyboard tryk. Alle komponenter skal ialfald være acpi
kompatible, før man ser skyggen af det.
Nogle opsætninger kan, andre ikke.

mvh

John

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 27-08-01 15:59

> Nogle opsætninger kan, andre ikke.

Tror du min kan med 8kta3?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 27-08-01 16:08

> Epox 8kta3 til 1225,- så
> Det har kt133a chipset.

Hvad med 8kta3+, den eneste forskel er at den har RAID, hvad er det, og vad er det godt for?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : raven

Dato : 28-08-01 09:14

On Mon, 27 Aug 2001 17:07:38 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

>Hvad med 8kta3+, den eneste forskel er at den har RAID, hvad er det, og vad er det godt for?

raid har du nok ikke brug for !

Det er professionel hurtig harddisk conrtroller. Efterhånden er
harddiske en flaskehals. Med raid 0 skriver man på 2 helt ens
harddiske på een gang med en overdimensioneret databus.

Så det koster mere (2 ens harddiske istedetfor 1) og du kører med
skrabet budget, ikke ?

mvh

John