RPM
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 26-08-01 18:32

Hej,

Hvor meget betyder subj. når man skal ud at købe harddisk?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Devast8or

Dato : 26-08-01 18:46

Det kommer lidt an på hvad du skal bruge disken til. Jeg synes selv det var
en dejlig forbedring da jeg gik fra en disk med 5400RPM til en med 7200RPM
(det er min systemdisk). Men hvis du bare skal bruge den som sekundær disk
til lagerplads gør det ikke noget at den er 5400RPM IMO. Bare lad være med
at køre WinBlows og spil fra den, gør altid det fra den hurtigste disk du
har. Men der er jo selvfølgelig også noget med prisen. Hvis de koster næsten
det samme, måske en forskel på en hund eller to kunne jeg nok godt finde på
at købe den hurtige disk ligemeget hvad den skal bruges til. Men det er kun
mine meninger, det kan være at andre har en mere teknisk begrundelse til at
købe 7200RPM ligemeget hvad prisen er.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Karsten Olesen

Dato : 26-08-01 18:57

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvor meget betyder subj. når man skal ud at købe harddisk?
*****************

ALT...
Hurtigere opstart af programmer, og overførsel eks. mellem 2 diske mv.

Fra : Anders R. Hansen

Dato : 26-08-01 20:06

> Hvor meget betyder subj. når man skal ud at købe harddisk?

Noget der for nogen betyder meget er at en 5400 RPM disk som regel støjer
mindre og udvikler mindre varme. Godt hvis man vil have en lydløs computer.
Jeg overvejer selv at købe en 5400-disk af disse årsager. Desuden kunne man
måske forestille sig at den langsomme disk har en bedre holdbarhed.

Mvh.
Anders Hansen

Fra : Bruun

Dato : 26-08-01 20:31

Hejsa,
"Anders R. Hansen" <andrh@get2net.dk> wrote in message

> [...]
man
> måske forestille sig at den langsomme disk har en bedre holdbarhed.

Det finder jeg så højst besynderligt.

Jeg har i min ene maskine 2 diske. En IBM 14 GXP 7200 RPM disk og en Maxtor
5400 RPM disk. Maxtoren larmer meget mere under læsning og skrivning. De er
monteret på samme måde.

Hvis maskinen står i hovedhøjde, kan man dog godt høre en svag hyletone fra
IBM'eren.... men den er meget lav.

Varme mæssigt ligger de meget tæt op af hinanden. Jeg har dog ikke målt med
en probe.

Larmen kommer først når du køber SCSI =)

Mvh Kim Bruun

Fra : Anders R. Hansen

Dato : 26-08-01 21:45

> Det finder jeg så højst besynderligt.

Det gør jeg nu ikke. Hvorfor gør du?

> [...]
Maxtor
> 5400 RPM disk. Maxtoren larmer meget mere under læsning og skrivning. De

Jeg har en 5400 RPM der larmer mindre end min IBM 7200 RPM på 13 GB - så er
der udlignet rent statistisk.

> [...]
fra
> IBM'eren.... men den er meget lav.
>
> Varme mæssigt ligger de meget tæt op af hinanden. Jeg har dog ikke målt

Hvordan ved du at de ligger tæt op af hinanden varmemæssigt?
Mange af de der dæmpekasser til harddiske anbefales ikke til 7200 RPM netop
pga. den større varmeudvikling så den skulle være god nok ;-]

> Larmen kommer først når du køber SCSI =)

Jeg synes nu at de "almindelige" harddiske kan være irriterende nok.

Fra : Henning

Dato : 26-08-01 20:03

On Sun, 26 Aug 2001 19:32:05 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

>Hej,
>
>Hvor meget betyder subj. når man skal ud at købe harddisk?

Højere omdrejninger giver højere hastighed/lavere søgetid, men
samtidig mere støj.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 26-08-01 20:07

> Højere omdrejninger giver højere hastighed/lavere søgetid, men
> samtidig mere støj.

Hvor stor er forskellen, hvis den er monteret i elastikker? Hvad uden?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Esben

Dato : 26-08-01 22:43

> Hvor stor er forskellen, hvis den er monteret i elastikker? Hvad uden?

Mine erfaringer siger, at det er umuligt at forudsige - harddiske fra
forskellige fabrikater støjer forskelligt, og mange diske støjer også mere
når de har været brugt nogen måneder. Elastikker vil dog under alle
omstændigheder begrænse støjen, bare pas på at varmen ikke bliver et
problem.

--
Esben

Fra : Jon Larsen

Dato : 28-08-01 22:22

> Hvor stor er forskellen, hvis den er monteret i elastikker? Hvad uden?
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards,
>
> Rasmus Nielsen.
> xxxxxxxxxxxxxxx

hvordan foregår det rent praktisk at montére sine harddiske i elastikker
????
vil også gerne vide hvordan og om man kan støjdæmpe sin strøm-forsyning...

mvh.
Jon Larsen.

Fra : Anders R. Hansen

Dato : 28-08-01 22:33

> hvordan foregår det rent praktisk at montére sine harddiske i elastikker

De fleste der gør det anvender en af de pladser der er til cd-rom drev. Det
jeg har gjort er at jeg har monteret 2 x 2-3(for hver harddisk) elastikker
på tværs af disse cd-drev pladser ved hjælp af nogen tændstikker og sat
harddiskene(2) fast imellem elastikkerne.

> vil også gerne vide hvordan og om man kan støjdæmpe sin strøm-forsyning...

Som regel kan du skifte til en mere støjsvag blæser. En anden mulighed er at
sænke hastigheden på den eksisterende blæser med en seriemodstand, men så
bliver luftgennemstrømningen mindre. Dette kan være et problem.

Jeg har selv monteret en langsomt roterende 12 cm blæser på min
strømforsyning således at den sidder indvendigt og hiver luft fra kabinettet
ind i strømforsyningen. Det virker fint og er ikke hørbart.

Mvh.
Anders

Fra : Jon Larsen

Dato : 30-08-01 14:53

> De fleste der gør det anvender en af de pladser der er til cd-rom drev
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Hmmmm.. Øv.... har fyldt mine op med cd-rom-drev
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
strøm-forsyning...

> Som regel kan du skifte til en mere støjsvag blæser. En anden mulighed er
at
> sænke hastigheden på den eksisterende blæser med en seriemodstand
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jeg har monteret en modstand, men det hjalp ikke ret meget.. det er også en
gammel møg-forsyning jeg har.....
Prøvede for nogen tid siden at lave en lille pap-tragt og et rør der vendte
ud til siden... det tog meget af støjen men er ikke ret brugbart da den står
i et stigereol-system og er ret tæt på væggen...

Jon Larsen
Gixx'er 250 ( Som larmer en HEL del mere end PC'en )